شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

پانته‌آ مجیدی: با توجه به اتفاقاتی که در فصل نقل و انتقالات افتاد، کدام تیم بیشترین شانس را برای بردن لیگ برتر دارد؟

می‌گفت؛ «فوتبال یک ورزش غیرقابل پیش‌بینی است که نتیجه‌اش در لحظه رقم می‌خورد». اما برای اینکه حدس بزنیم سال آینده چه تیمی قهرمان لیگ برتر می‌شود، لازم نیست به این غیرقابل پیش‌بینی بودن توجه زیادی کنیم.

هر چند که رقابت‌های لیگ برتر شروع شده اما معیار اصلی برای انتخاب تیم قهرمان در این مقطع زمانی، نه نتایج به دست آمده که نحوه فعالیت در فصل نقل و انتقالات است؛ به این ترتیب که اگر یک تیم در فصل گذشته نتایج خوبی کسب کرده باشد و ساختار اصلی‌اش را حفظ کند یا اگر در صورت کسب نتایج نه چندان خوب، در فرصت نقل و انتقالات ضعف‌های خود را برطرف کند، البته در تعیین رتبه خود در جدول، جذب ستاره‌ها یا جلوگیری از خروج ستاره‌ها نقشی اساسی خواهد داشت.

با این حال نمی‌توان از فاکتور هماهنگی تیمی، تجربه سرمربی و تشویق هواداران حاضر در ورزشگاه برای کسب رتبه بالا چشم‌پوشی کرد. در تعیین رتبه در جدول می‌توان تیم‌ها را به 3 دسته تقسیم کرد: تیم‌های بالانشین که احتمال زیادی برای صدرنشینی دارند، تیم‌های میانه جدول و تیم‌هایی که با توجه به فصل نقل و انتقالات احتمالا رتبه‌های پایین جدول را به خود اختصاص خواهند داد. با تمام این شرایط، این فقط یک پیش‌بینی است و ویژگی غیرقابل پیش‌بینی بودن فوتبال می‌تواند جدول را در طول فصل و حتی در پایان آن دچار تغییرات زیادی بکند.

سپاهانی‌ها شانس اول قهرمانی‌اند؛ آن هم نه فقط به خاطر اینکه هفته پیش به عنوان بهترین تیم فصل گذشته انتخاب شدند یا اینکه عملکرد خوبی در فصل نقل و انتقالات داشته‌اند؛ بزرگ‌ترین دلیل برای افزایش شانس آنها این است که تیم خوبی داشته‌اند و اسکلت اصلی‌اش را حفظ کرده‌اند.

البته شاید بتوان خروج شفیعی و نوری از سپاهان را عامل ضعیف شدن این تیم دانست اما شفیعی نیمکت‌نشین بوده و نوری هم  جانشین مناسبی به نام نویدکیا دارد؛ ضمن اینکه خرید حسین کاظمی، مشکلشان را در پست هافبک دفاعی به طور کامل رفع می‌کند تا به لحاظ فنی ضعفشان را هم پوشانده باشند. حال می‌توان از سپاهان انتظار داشت که با حفظ کادر فنی و بازیکنانش شانس اول قهرمانی باشد، هر چند که حضور تیم اصفهانی در 3 تورنمنت، به دیگر رقبا اجازه پشت سر گذاشتن سپاهان را می‌‌دهد.

البته اختلاف زیادی بین 2 تیم بعدی‌ای که شانس قهرمانی دارند، وجود ندارد. استقلال در جذب بازیکن عملکرد موفقی داشته و در هیچ‌کدام از خطوط احساس ضعف نمی‌کند. با اینکه خروج حسین کاظمی مجبورشان کرد با یک هافبک مقدونیه‌ای قرارداد ببندند اما به نظر می‌رسد بازیکن جدید توانایی پر کردن‌ جای خالی هافبک دفاعی سابق را داشته باشد.

آنها در مقایسه با فصل قبل، 10بازیکن از دست داده‌اند و 13 بازیکن جذب کرده‌اند. با این حال، استقلال در فصل قبل به رغم چهارم شدن، چندان نمایش خوبی نداشت که چنین تغییر بزرگی باعث تاثیرگذاری منفی در نتیجه‌گیری‌شان شود. فقط جباری و امضای قرارداد با برهانی، بیاتی‌نیا، منتظری، پولادی، روانخواه و... همان مسئله‌ای است که استقلال را به قهرمانی نزدیک می‌کند.

مربی جدید هم هر چند با خاطره نه چندان خوبی از استقلال جدا شده و در این مدت هم عملکرد جالبی نداشته اما به هر حال، در سابقه‌اش کسب عنوان قهرمانی با این تیم دیده می‌شود. با این شرایط، این تیم و تیم پرسپولیس ـ با کمترین فاصله نسبت به سپاهان ـ شانس دوم درخشش در لیگ برتر هستند.

پرسپولیس هم مثل رقیب خود، بازیکنان بسیار خوبی را جذب کرده است. این تیم در خط دفاع برعکس چند فصل اخیر، بازیکنان خوبی را جذب کرده تا از این حیث مشکل نداشته باشد. نصرتی و سپهر حیدری 2 بازیکنی هستند که این فصل عملکرد مثبت دفاع تیم قرمز را تضمین می‌کنند. در خط میانی هم این تیم در فصل گذشته بازیکنان بسیار خوبی داشت که با افزودن آقایی به آنها، در میانه زمین هم هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

اما جدا شدن معدنچی و کعبی از خط حمله و اضافه شدن مهاجم گلزن می‌تواند پرسپولیس را با مشکل مواجه کند. البته محسن خلیلی و خیرخواه در این منطقه به تیم قرمزپوش اضافه شده‌اند اما مشخص نیست که این 2 نفر بتوانند مشکلاتی را که از فصل قبل وجود داشته حل کنند یا نه.

سرمربی این تیم هم مسلما از نظر دانش فنی با دیگر مربیان ایرانی قابل مقایسه نیست و در سطح بسیار بالاتری قرار دارد اما با این حال پرسپولیس اولین تجربه قطبی به عنوان سرمربی است، ضمن اینکه او به هیچ‌وجه با شرایط لیگ ایران آشنایی ندارد. البته برآیند این مسائل وقتی در کنار حمایت تماشاگران قرار می‌گیرد، کشاکش پرسپولیس، استقلال و سپاهان را برای رسیدن به قهرمانی، تقریبا برابر می‌کند.

صباباتری تیمی است که با توجه به عملکرد نقل و انتقالات‌اش توانایی رسیدن به مقام چهارم را دارد. این تیم با اینکه در فصل گذشته تا رده سیزدهم پایین رفت اما اضافه کردن فریدون فضلی، عادل کلاه‌کج و محمد نوری، به این تیم شخصیت دیگری می‌دهد؛ ضمن اینکه آنها رضایی را هم از فجرسپاسی به خدمت گرفته‌اند تا با مشکل کمتری مواجه باشند. البته این تیم بختیاری‌زاده را از دست داده و به جای آن حاجی‌زاده را جذب کرده اما به هر حال، 9 قرارداد جدید این تیم به حضورش در جمع بالانشین‌ها کمک می‌کند.

سایپا با ارفاق در جمع بالانشین‌ها می‌ماند و البته می‌توان این تیم را در میانه جدول هم قرار داد. خلیلی، یزدانی و مؤمن‌زاده، بازیکنانی هستند که از سایپا جدا شده‌اند و در مقابل هم کیانوش رحمتی، آلوزو حبیب هوشیار با این تیم قرارداد بسته‌اند.

اما این اتفاقات آن‌قدر تاثیرگذار نیست که تیم قهرمان را برای سال بعد قهرمان نگه دارد؛ زیرا چنان که رسم است تیم‌های قهرمان در لیگ برتر، سال بعد را بسیار بد پشت سر گذاشته‌اند مثل فولاد که با حفظ تمام بازیکنانش بعد از قهرمانی به میانه جدول سقوط کرد. اما آنچه سایپا را در میان بالانشین‌ها قرار می‌دهد نه غیرقابل پیش‌بینی بودن سایپا که غیرقابل پیش‌بینی بودن دایی است.

ابومسلم برای حفظ رتبه خود در فصل پیش شایستگی لازم را دارد. تیم مشهدی هرچند در پایان فصل، 5بازیکن خود را از دست داده اما این بازیکنان چندان هم در روند حرکتی‌شان تاثیرگذار نبوده‌اند و در مقابل ایشان، باقر احمدی، چاه‌جویی، شاکری و مولانیا جذب شده‌اند. پس اگر ابومسلم روند نیم فصل دوم سال قبل را پیش بگیرد، توانایی خروج از میانه جدول و اضافه شدن به بالانشین‌ها را دارد.

پیکان هم می‌تواند مانند فصل قبل در رتبه خود باقی بماند. البته جدا شدن بیاتی‌نیا می‌تواند تاثیر زیادی در عملکرد خط حمله این تیم داشته باشد. اما آنها در مقابل، روبرت مارکوسی را جذب کرده‌اند و امیدوارند او مثل زمان حضورش در صباباتری، عملکرد خوبی داشته باشد. نفت تیم بعدی‌ای است که رتبه هشتم را به خود اختصاص می‌دهد. آنها میرقربانی و امیرحسین یوسفی و محمد مطوری را در کنار 2 بازیکن برزیلی جذب کرده‌اند تا به‌رغم عدم حضور فصل قبلشان در لیگ برتر، به نتیجه‌گیری در این فصل امیدوار باشند.

تیم مس با اینکه موفق شده بازیکنان خوبی را جذب کند اما به نظر نمی‌رسد بتواند از میانه جدول تکان بخورد. آنها ابراهیمی و رحمتی را از استقلال گرفته‌اند و در کنار بازیکنانی چون امیدیان،‌ رسولی، رسول نویدکیا و رحیمی قرار داده‌اند اما نتوانسته‌اند بدنه اصلی تیم خود را حفظ کنند. جداشده‌های مس عبارتند از میرقربانی، علی قربانی، آلوز و تقی‌پور که در گذشته بر عملکرد این تیم تاثیر به‌سزایی داشته‌اند. مس اگر خیلی بخت‌ و اقبال داشته باشد، می‌تواند به رتبه دهم فکر کند.

استقلال اهوازی‌ها عملکرد بسیار بدی داشته‌اند. موفق نشده‌اند بازیکن بزرگی را جذب کنند. در مقابل تا توانسته‌اند بازیکن از دست داده‌اند. رضایی، آل نعمه، بداوی، کاملی و فریدون فضلی از جمله بازیکنانی هستند که از استقلال اهواز جدا شده‌اند. رتبه یازدهم هم به تیم نجات‌یافته از سقوط راه‌آهن می‌رسد.

آنها رضایی از استقلال اهواز، حاتمی از فجر سپاه، نورمحمدی از ابومسلم و پاشایی از پاس را به خدمت گرفته‌اند. البته بازیکنان جذب شده راه‌آهن چندان بزرگ نیستند، اما جبران خروج بازیکنی مثل داوود حقی را می‌کنند.

ذوب‌آهن رتبه بعدی را به خود اختصاص می‌دهد. البته دیگر در اینکه این تیم روند سقوط را در پیش گرفته هیچ شکی نیست. مسئولان ذوب‌آهن در فصل پیش، چندین بازیکن اصلی خود را از دست دادند، در این فصل هم جدا شدن ستاره‌ها ادامه داشت. حیدری و رجب‌زاده بزرگ‌ترین بازیکنان جدا شده این تیم به حساب می‌‌آیند تا به این ترتیب تیم‌های میانه جدول به پایان برسند.

فانوس به دستان
هر چند واژه فانوس به دست در مورد تیم‌های سقوط کرده به کار می‌رود اما پیش‌بینی می‌شود 6 تیم شرایط لازم برای قرارگرفتن در رتبه آخر را داشته باشند.

ملوان ‌که فصل پیش تا لحظه‌های آخر در آستانه سقوط به دسته اول بود، این فصل هم بدون تغییر کلی در فصل نقل و انتقالات، فقط با جذب پورغلامی، به یکی از گزینه‌های سقوط تبدیل می‌شود.

فجر هم مانند چند فصل اخیر، یکی از گزینه‌های سقوط است. البته دیگر عادت شده که این تیم ستاره‌هایش را بفروشد و از بازیکنان امید برای ماندن در لیگ برتر کمک بگیرد.

ساسانی، پورغلامی، روانخواه، رضایی و گرائیلی جدا شده‌های فصل جدید این تیم هستند. پگاه هم تا توانسته، بازیکنانش را از دست داده تا تقی‌پور و گیلائوری بهترین خرید‌هایش باشند که این عملکرد خوبی برای تیم تازه صعود کرده نیست. شیرین فراز اگر پایین‌تر از پگاه قرار می‌گیرد، فقط به دلیل عدم تجربه است چون آنها اسکلت اصلی خود را حفظ کرده‌اند و چند بازیکن نه چندان مطرح جدید را در فهرست خود می‌بینند.

پاس همدان گزینه اصلی سقوط به دسته اول است. این تیم با اینکه عملکرد خوبی در فصل قبل نداشت اما تمام ستاره‌های ـ یا بهتر بگویم بازیکنان ـ خود از جمله رودباریان، نصرتی، برهانی، کوشکی، آقایی، منیعی، هدایتی، رحمتی و پاشایی را از دست داد تا با جذب اکبری، خیری، طالب‌نسب و علوی به سقوط نکردن امیدوار باشد.

برق هم دیگر گزینه سقوط است. آنها 7 بازیکن اصلی خود مثل مارکوسی، حاج صفی، حاج اسبویی، مطهری، آقا محمدی، اسحاقی و ابراهیمی را از دست داده‌اند اما بازیکنی را جذب نکرده‌اند که بتوانند جای آنها را پر کنند.

کد خبر 29789

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز