معصومه آباد: پس از گذشت خاطرات تلخ حوادثی که انگشت اتهام را رو به سوی کمبود تجهیزات امدادی نشانه می‌گرفت، موعد آن رسیده تا توجه شهر به نقطه‌ای معطوف شود که به‌طور قطع گره‌گشای بسیاری از این دست مشکلات خواهد بود.

معصومه آباد

اما اين نكته بسيار حائز اهميت است كه تنها به‌روزرساني تجهيزات و امكانات آتش‌نشاني نمي‌تواند به‌طور كامل پاسخگوي رسالت متوليان ايمني شهر باشد بلكه لازم است تا زيرساخت‌هاي نظارت بر ايمني تمام اماكن شهر تهران اعم از ساختمان‌هاي مسكوني و غيرآن تأمين شود. در اين راستا تمامي ساختمان‌ها در مرحله پايان كار ملزم به پرداخت عوارض 0.2درصدي مربوط به ايمني و آتش‌نشاني هستند كه جزء درآمدهاي پايدار اين سازمان به شمار مي‌آيد.

اما براساس ضوابط و دستورالعمل‌هاي سازمان آتش‌نشاني در حوزه ايمني ساختمان‌ها، استعلام ايمني تنها از ساختمان‌هاي بالاي 6طبقه صورت مي‌گيرد كه شامل استعلام ايمني از پله‌هاي اضطراري، سيستم اعلام‌كننده حريق، اطفاي حريق دستي و اتوماتيك، ضوابط مربوط به موتور‌خانه تأسيسات، تاسيسات، سيم‌كشي، لوله‌كشي و غيره است. گفتني است در سال گذشته تنها حدود 13هزار عدد پروانه صادر شد كه نسبت به سال 92 67درصد كاهش داشته است.

اين ميزان در 3 ماهه اول سال‌جاري نيز در مقايسه با 3 ماهه اول سال 93داراي كاهش 57درصدي بوده است كه روند نزولي درآمدهاي پايدار سازمان از محل عوارض ايمني را نشان مي‌دهد. درصورتي كه بيش از 4ميليون پروانه تحت تصرف در شهر تهران وجود دارد كه هيچ‌گونه استعلام ايمني هم از آنها به عمل نمي‌آيد. از سوي ديگر به‌علت آنكه تنها در زمان پايان كار استعلام ايمني انجام مي‌گيرد، سالانه به ميزان تحت تصرف بلا‌نظارت به‌صورت تجمعي افزوده مي‌شود.

اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از آنها مربوط به ساختمان‌هاي كمتر از 6طبقه است كه سهم قابل توجهي از حوادث را به‌خود اختصاص مي‌دهد. تنها در سال گذشته تعداد حريق در ساختمان‌هاي 5 طبقه و كمتر از آن تقريبا 10برابر حوادث حريق در ساختمان‌هاي بالاي 5 طبقه است به‌طوري كه 81درصد از حوادث حريق مربوط به ساختمان‌هاي زير 6طبقه و تنها 7.5درصد آن در ساختمان‌هاي بالاي 6 طبقه رخ داده است. همين امر لزوم توجه جدي به ايجاد شرايطي براي اخذ استعلام ايمني از تمام ساختمان‌ها را محرز مي‌كند. چنانچه در برنامه 5 ساله نيز بر اين مهم تأكيد شده است. اميد است تا در لايحه پيشنهادي شهرداري درخصوص ارتقاي سطح ايمني ساختمان‌ها و زيرساخت‌هاي حقوقي مربوط به آن، اين موضوع همچون ضرورتي انكار‌نا‌پذير مورد توجه قرار گيرد.

  • عضو شوراي شهر تهران
کد خبر 297876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha