همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تدوین سند مقابله با گرد و غبار تا پایان خرداد ماه امسال خبر داد.

معصومه ابتکار

به گزارش ایرنا معصومه ابتکار در کارگروه مقابله با گرد و غبار و احیاء تالاب‌های خوزستان که در مهمانسرای استانداری خوزستان در اهواز تشکیل شد افزود: این سند وظایف همه دستگاه‌ها و نظریات آنها را برای مقابله با گرد و غبار دربر می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات اخیر با وزیر محیط زیست عراق درباره پدیده گرد وغبار گفت: نامه مشترکی به معاون دبیرکل سازمان ملل نوشته شده و قرار است گرد و غبار در قالب اسناد بین‌المللی بررسی شود.

ابتکار اضافه کرد: بیابان زدایی تا مرحله کاشت نهال در کشور عراق دنبال اما شرایط جنگی این کشور مانع از نهایی شدن کار شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ایران علاوه بر آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی، از ناامنی و جنگ در منطقه نیز آسیب‌های جدی متحمل شده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های وزارت نفت در تالاب هورالعظیم خوزستان گفت: هر چند که نفت و سفره‌های مشترک نفتی اهمیت دارد اما رعایت اقتضائات هورالعظیم بسیار مهم است.

وی اظهارکرد:به طور قطع باید درباره مدیریت منابع آب برای حفاظت از کارون و تالاب‌های خوزستان تصمیمی ملی اتخاذ شود.

ابتکار ادامه داد: مدیریت منابع آب با تاکید بر تامین حق آبه رودها و تالاب‌ها در تمام کشور و تمام حوضه‌ها به ویژه در کارون و تالاب‌های خوزستان باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی افزود: با الگوی فعلی کشت و راندمان آب نمی‌توانیم ادامه دهیم و باید خود را با شرایط فعلی آب انطباق دهیم.

وی رعایت الزامات زیست محیطی، مدیریت بهینه مصارف آب و الگوی کشت و مصرف سم و کود را ضروری دانست.

به گفته وی براساس گزارشات دریافتی هنوز هم معضل کشت و صنعت نیشکر در خوزستان وجود دارد و در اجرای برنامه خود از برنامه زیست محیطی عقب ماندگی دارد.

ابتکار ادامه داد: با توجه به اینکه مقابله با ریزگردها در بازه زمانی کوتاه قابل اجرا نیست سازگاری با این وضعیت یکی از واقعیت‌ها است که با پیشگیری و داشتن شهر و شهروندان مقاوم می توان به این مهم دست یافت.

ابتکار برای بررسی وضعیت مسایل زیست محیطی خوزستان سه شنبه وارد اهواز شد.

کد خبر 297650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha