یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته به مناسبت روز خبرنگار، اصحاب رسانه را به صبحانه در پارک پردیسان دعوت کرد تا علاوه بر تجلیل از خبرنگاران، مهم‌ترین مباحث حوزه محیط‌زیست را با آنها در میان بگذارد.

معصومه ابتکار

به گزارش همشهري، معصومه ابتكار در جمع خبرنگاران به فشارهايي كه سازمان حفاظت محيط‌زيست براي حفاظت از طبيعت با آن مواجه است اشاره كرد و گفت كه سازمان محيط‌زيست نه با احداث سد شفارود در گيلان موافق است و نه با ساخت سد تنگه سرخ در استان فارس. همچنان‌كه اين سازمان با احداث سد خرسان 3در كهگيلويه و بويراحمد و سد كسيليان هم مخالف است و به‌طور رسمي مخالفت خود را با ساخت اين سدها اعلام كرده است. آنطور كه ابتكار مي‌گويد مجريان سدتنگه سرخ توانسته‌اند به‌رغم مخالفت سازمان محيط‌زيست با استفاده از روش‌هاي غيرقانوني از طريق شوراي حل اختلاف براي ساخت اين سد مجوز بگيرند. مخالفت با اجراي پروژه تونل سبزكوه و چغاخور از ديگر مواردي بود كه ابتكار به اختصار به آن اشاره كرد و افزود: سازمان محيط‌زيست با انتقال آب از حوضه‌اي به حوضه ديگر به‌شدت مخالف است و اجازه نمي‌دهد با طرح‌هاي اينچنيني، بيش از اين به پيكره محيط‌زيست كشور آسيب وارد شود و تنها با طرح‌هاي ويژه تأمين آب شرب آن هم تحت شرايط خاص و با رعايت معيارهاي زيست‌محيطي موافق است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخشي از سخنان خود گفت : متأسفانه در مواردي حتي سازمان محيط‌زيست از اجراي طرح‌هاي عمراني باخبر نمي‌شود و گاه اخبار مربوط به عمليات اجرايي را از طريق تشكل‌هاي مردم نهاد دريافت مي‌كند. برهمين اساس، تلاش سازمان محيط‌زيست تقويت شبكه‌هاي اجتماعي مرتبط با محيط‌زيست است با اين رويكرد كه آگاهي عمومي مردم بالابرود و حفاظت از محيط‌زيست تبديل به يك جنبش اجتماعي شود. ابتكار درباره خشك‌شدن هامون هم گفت كه عامل اصلي خشك شدن اين تالاب دايك‌هايي بود كه به‌دليل مسائل امنيتي در مبادي ورودي آب در مرز ايران با افغانستان ساخته شد و اين دايك‌ها(سازه‌هاي بتني) مانع ورود آب به داخل هامون شد؛ اما از آنجايي كه اين مسائل امنيتي و محرمانه بود نمي‌توانستيم آن را رسانه‌اي كنيم به همين دليل 2سال طول كشيد تا سازمان توانست با رايزني‌هاي متعدد با وزارت كشور، نيروهاي مرزباني و انتظامي مسئولان را به برداشت اين دايك‌ها مجاب كند و با حذف اين دايك‌ها، آب وارد هامون شد به‌طوري كه سال گذشته، 7‌ماه سال هامون آب‌دار بود و در حال حاضر هم بخش‌هايي از هامون آب دار است.

ابتكاردر بخشي از گفته‌هاي خود با اشاره به اينكه معضل ريزگردها را نمي‌توان در كوتاه‌مدت برطرف كرد گفت: براي نمونه در حال حاضر، 400هزار هكتار كانون بحران ريزگرد در خوزستان شناسايي شده ضمن آنكه ميزان بارندگي در اين استان 48درصد كاهش يافته است در نتيجه خاك استان خوزستان به‌گونه‌اي است كه با كمترين وزش باد، ريزگرد و گردوغبار آسمان اين استان را مي‌پوشاند.

کد خبر 303435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha