همشهری آنلاین: دولت هند آماده می‌شود که پس از هراس عمومی ناشی از وجود میزان زیاد سرب در نودل‌های پرطرفدار مارک مگی ساخت شرکت نستله؛ باعث خارج کردن آن‌ها از بازار در سراسر هند شود.

به گزارش رويترز وزارت امور مصرف‌کنندگان هند، پس از آنک سازمان ناظر بر ایمنی غذایی این کشور این نودل را «ناایمن» و «خطرآفرین» خواند، اکنون در پی آن است که میزان اعلام‌نشده‌ای از غرامت را از این شرکت معظم سوئیسی به خاطر تبلیغات دروغین درخواست کند.

جی سی روت، معاون وزیر، گفت این شکایت به کمیسیون ملی دعاوی غرامت مصرف‌کنندگان، یک سازمان نیمه‌قضایی که می‌تواند بر ضد شرکت‌ها جریمه وضع کند، فرستاده‌شده است.

روت گفت: «ما داریم پرونده‌ای بر ضد نستله تنظیم می‌کنیم و در حال حاضر داریم شواهد برای این پرونده را گردآوری می‌کنیم.» به گفته او، انتظار می‌رود حداقل مقدار این جریمه ۱۰ میلیون روپیه (۱۵۶ هزار دلار) باشد.

روت افزود: «بخش‌های قانون حفاظت از مصرف‌کنندگان وجود دارد که به دولت‌های مرکزی امکان می‌دهد برای حفظ منافع مصرف‌کنندگان شکایت کنند.»

«سازمان استانداردها و ایمنی غذایی هند» (FSSAI) پس‌ از آنکه آزمون‌ها در بعضی ایالت‌ها نشان داد که میزان سرب در نودل‌ها بالای حد مجاز است، شرکت نستله از ساخت و فروش این محصول منع کرد.

نستله که این اتهامات را انکار می‌کند و می‌گوید خوردن نودل‌هایش بی‌خطر هستند، قبلاً اعلام کرده بود که برای کنترل نگرانی‌های فزاینده درباره ایمنی این محصول، آن را از بازار خارج می‌کند.

دست‌کم شش ایالت هند، ازجمله دهلی‌نو، پایتخت این کشور پس‌ازآنکه مقامات گفتند که نتایج آزمایش‌ها نشان‌دهنده میزان بالای سرب در نودل‌های فوری است، در چند روز گذشته ممنوعیت موقتی را بر فروش آن‌ها اعمال کرده‌اند.

درحالی‌که این قضیه در جریان است، FSSAI روز دوشنبه ۸ مه (18 خرداد) اعلام کرد که در مواجه به نگرانی‌های فزاینده درباره ایمنی غذایی سایر برندهای نودل و نیز پاستای بسته‌ای را نیز آزمایش خواهد کرد.

FSSAI گفت که ۳۳ فراورده ساخته‌شده به‌وسیله ۹ شرکت ازجمله نستله هند و ITC (شرکت دخانیات هند) ازلحاظ میزان سرب، آرسنیک و ۱۹ ماده دیگر آزمایش خواهند شد.

پل باکل، مدیرکل جهانی شرکت نستله روز جمعه پس از پرواز به هند در تلاش به اطمینان بخشیدن به مصرف‌کنندگان درباره ایمنی محصولات این شرکت، گفت نودل‌های نستله «برای مصرف ایمن هستند.»

چندین چهره مشهور در هند، ازجمله ابرستاره سینمایی، آمیتا بچن، مبلغ این نودل بوده‌اند.

FSSAI در سال ۲۰۰۸ پس از مجموعه پراکنده‌ای قوانین را درباره تقلب غذایی و نظارت بر گوشت و میوه و لبنیات را یک‌کاسه کردند، به وجود آمد. این کمیسیون علاوه بر تعیین مقررات مربوط و مجوز دادن به لابراتوارها، درباره ایمنی غذایی و تغذیه مشاوره می‌دهد

کد خبر 297554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha