جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید به نظر می‌رسد ظهور بیماری‌های عفونی مرگبار جدید مانند ایدز و ابولا در قرن بیست و یکم حتمی باشد

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO) که پنج‌شنبه 23 آگوست (اول شهریور) منتشر شد، اتحاد بیشتر جهانی برای مقابله با شمار فزاینده تهدیدهای بهداشتی را خواستار شده است.

" گزارش سلامت جهانی 2007"  (World Health Report 2007) سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:‌"بسیار ساده‌لوحانه و خودپسندانه است که گمان کنیم بیمارهایی مانند ایدز، ابولا، سارس (سندرم حاد شدید تنفسی) دیگر رخ نخواهند داد."

این گزارش در مورد امنیت بهداشتی جهانی در قرن 21 می‌گوید از دهه 1970 به بعد به طور "بی‌سابقه‌ای" هر سال یک یا چند بیماری‌ جدید شناسایی شده‌اند.

سایر بیماری‌های قدیمی مانند انفلوآنزا، مالاریا و سل نیز  در نتیجه عواملی چون جهش‌های ژنتیکی، افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها و ضعف نظام‌های بهداشتی دوباره گسترش پیدا کرده‌اند.

مایک رای، رئیس بخش هشدار اپیدمی و پاندمی WHO به خبرنگاران گفت: "ما به روشنی در حال یک دگرگونی عظیم هستیم - رابطه ما با  قلمروی حیوانات، مسافرت‌های ما، رفتارهای اجتماعی، جنسی و سایر رفتارهای ما ماهیت رابطه ما را با دنیای میکروبی تغییر داده است."

" نتیجه ظهور میکروب‌های آسیب‌رسان (پاتوژن‌های)  جدید و گسترش این پاتوژن‌ها در سراسر جهان بوده است."

این گزارش تاکید می‌کند که تهدیدها در مورد سلامت انسان‌ها را دیگر تنها به یک کشور محدود نمی‌شوند، بلکه به سرعت می‌توانند به سراسر جهان گسترش یابند، که تا حدی به خاطر گسترش مسافرت‌های هوایی در طول نیم قرن گذشته و مبادلات تجاری است.

این گزارش همچنین بر تهدید ناشی از بیماری‌های ناشی‌از غذا، حوادث یا حملات با سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک و هسته‌ای و آلودگی صنعتی تاکید می‌کند.

این گزارش می‌افزاید تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمایش  جهانی " ممکن است میلیون‌ها نفر از مردم در چندین کشور را در معرض خطر قرار دهد " و  بنابراین این امر به  یک موضوع بهداشت عمومی بدل شده است.

خانم مارگرت چان، مدیر کل WHO  نیز در مصاحبه با خبرنگاران به مناسبت انتشار این گزارش بر تاثیر رشد جمعیت، شهری‌شدن سریع، گسترش شدید زمین‌های کشاورزی، زوال محیط زیست و سوءمصرف از آنتی بیوتیک‌ها بر بهداشت جهانی تاکید کرد و گفت این عوامل باعث گسترش و تحول دنیای میکروبی شده است.

چان افزود: " ابعاد بین‌‌المللی بیماری‌های نوظهور که مستعد ایجاد همه‌گیری هستند، بسیار تهدید‌آور است."

"با توجه آسیب‌پذیری جهانی نسبت به این تهدیدها، ایمنی بهتر انسان‌ها به اتحادی جهانی برای عمل جمعی در مواجهه با این تهدید مشترک وابسته است."

اما گزارش WHO می‌گوید:‌ "شکاف‌هایی جدی به خصوص در سرویس‌های بهداشتی در بسیاری از کشورها وجود دارد" ‌که ناشی از فقر یا فقدان سرمایه‌گذاری است و  به شدت شبکه ایمنی جهاتی را تضعیف کرده است.

این گزارش می‌افزاید مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی نه تنها برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها مهم هستند، بلکه برای شناخت تهدیدهای جدید مانند شیوع  بیماری‌ها و نیز حملات بوسیله سلاح‌های بیولوژیک یا مشکلات بهداشتی زیست‌محیطی و محدود کردن خطراتی که آنها به وجود می‌اورند، اهمیت دارند.

بر اساس گزارش جدید WHO اشتراک آزادانه دانش، تکنولوژی و تجهیزات پزشکی بین کشور‌های فقیر و غنی نیز حیاتی  و "یکی از عملی‌ترین‌ راه‌ها برای امنیت بهداشتی جهانی است."

این گزارش به سه پیشرفت تاریخی  که به مقابله با بیماری‌هایی مانند طاعون، وبا و آبله کمک کردند، یعنی قرنطینه، بهداشت محیطی و دفع بهداشتی فاضلاب و واکسیناسیون، اشاره می‌کند که هنگامی موفقیت‌‌ٱمیز شدند که به طور بین‌المللی به کار بسته شدند.

WHO امسال  مقررات بهداشتی بین‌المللی جدیدی را وضع کرد تا پاسخ 193 کشور عضو این سازمان را به تهدیدات بهداشتی درون مرزهای خودشان یا خارج از آ‌ن را شدت بخشد.

کد خبر 29749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز