جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

دکتر افشین یداللهی: مدت‌هاست کم نمی‌بینیم تولیداتی را که عکس روی جلدشان، محصول به‌مراتب با‌کیفیت‌تری نسبت به آنچه واقعا درون بسته‌بندی‌ است به ما وعده می‌دهد و پس از خرید، محصولی با‌کیفیت بسیار پایین‌تر نسبت به عکس روی بسته بندی را می‌بینیم.

دکتر افشین یداللهی

گذشته از اينكه اين كار به‌نوعي، عدم‌صداقت در معامله است و نه تبليغ مؤثر، وظيفه شهروندي و نگاه داشتن حرمت خود و ساير شهروندان ايجاب مي‌كند كه نسبت به اين مسائل واكنش نشان دهيم و به توليد‌كنندگان چنين محصولاتي گوشزد كنيم كه رفتارشان از نظر اخلاق مدني و اخلاق كسب و كار درست نيست و از مصاديق «كم‌فروشي» يا «غش در معامله» است. متأسفانه ظاهرا هيچ مرجع قانوني هم به انطباق كيفيت تصوير روي بسته‌بندي و محصول داخل آن نمي‌پردازد و در نهايت، وقتي به اين رفتارها واكنش نشان نمي‌دهيم، يعني براي حق و حرمت خود و ساير هم‌ميهنان اهميت چنداني قائل نيستيم.

پيشنهاد مي‌كنم هربار با چنين مواردي روبه‌رو مي‌شويم، ضمن تماس با واحد شكايات و پيشنهادهاي شركت مربوطه - هرچند معمولا پاسخ مشخصي دريافت نمي‌كنيم - در فضاهاي مجازي مختلف نيز علاوه بر شعرهاي عاشقانه، جوك، تصاوير خود و غيره، اطلاع‌رساني كنيم و واكنش مناسب نشان دهيم.

واقعيت اين است كه اين موضوع را به‌عنوان يك تلنگر و دغدغه اجتماعي و شهروندي براي نخستين بار براي ستون زير آسمان شهر در صفحه آخر همشهري نوشتم. اما به‌خاطر تعطيلات چند‌روزه آخر هفته قبل از انتشارمكتوب اين موضوع را به‌صورت يك پست دريك شبكه اجتماعي به اشتراك گذاشتم به‌ويژه اينكه با قرار دادن تصويري از يك بسته از بيسكويت‌هاي يك شركت معروف انگار كه شاهدي از غيب نيز آمد و مكمل اين تلنگر شد. غير ازهمراهي افراد مختلف در شبكه با اين پست و البته پرسش و پاسخ‌هايي كه پيرامون آن درذ‌يل آن اتفاق افتاد نكته قابل توجه، پاسخ محترمانه‌اي است كه شركت موصوف خيلي زود در ذيل پست من در اين شبكه منتشر كرد.

در اين پاسخ شركت مزبور ضمن عذرخواهي نوشته بودند:متأسفيم بابت اينكه نتوانستيم انتظارتان را برآورده كنيم و اميدواريم كه عذرخواهي ما را بپذيريد... كارخانه بيسكويت... قدمت بسياري دارد و در چند سال اخير اكثر تجهيزات و قالب‌هاي آن فرسوده شده و نياز به نوسازي جدي دارد. مدتي است كه مجموعه جديدي سهامدار آن شده و در اين مدت تلاش بسياري براي نوسازي قالب‌ها و تجهيزات كارخانه صورت گرفته و ان‌شاءالله به‌زودي تأثير آن را حس خواهيد كرد....

نكته ديگر اظهارنظر دوستان در اين شبكه است. برخي گفته بودند اين جوابيه به‌خاطر شناخته‌شدن من به‌عنوان يك هنر‌مند است و چه بسا اگر مرا نمي‌شناختند جواب نمي‌دادند.البته من در پاسخ گفتم به هر حال اگر همه مردم در مقابل اين مسائل و تضييع حق خود واكنش نشان بدهند اين فرهنگ به‌تدريج فرا‌گير مي‌شود.حتي اگر به فرض در گام‌هاي اول اعتراض نيز كسي به اين موضوع واكنش نشان ندهد ما به‌عنوان دفاع از حرمت و حق شخصي خود بايد به‌عنوان يك شهروند واكنش نشان دهيم. درواقع اين وظيفه فردي ماست.

  • روانپزشك، شاعر و ترانه سرا
کد خبر 297239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha