پرنیان سلطانی: این‌طور که نهاد‎های متعدد حمایت از حقوق مصرف‌کننده می‌گویند، خریدار در هنگام خرید حقوق زیادی دارد. مثلاً باید کالا و خدمات با کیفیت خوب به دست بیاورد یا در خصوص کالا یا خدمات مورد نیاز خود، اطلاعات لازم را کسب کند.

حقوق ضایع شده پس داده نمی‌شود!

حتی باید از حمایت دولت برخوردار باشد تا فروشنده‌های بی‏انصاف و گران‏فروش را به سزای عمل خود برساند! اما بدون شک یکی از اصلی‏ترین مصادیق حمایت از حقوق مصرف‌کننده که البته در بیشتر مواقع توجه زیادی به آن نمی‌شود، موضوع خدمات پس از فروش و گارانتی اجناس است. اینکه فروشنده یا تولید‌کننده، سلامت کالای خود را تضمین و با گارانتی کردن آن، خیال خریدار را راحت کند، مسئله‎ای است که از سال‎ها قبل در همه کشورهای دنیا جا افتاده و همه آن را پذیرفته‏اند. در این زمینه جمله معروفی هم وجود دارد که برخی از تولید‌کننده‎ها آن را به‌عنوان شعار تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. جمله‌ای که می‌گوید فروش پایان یک معامله نیست، بلکه آغاز یک تعهد است. در آستانه روز حمایت از حقوق مصرف‌کننده، سری به بازارهای مختلف منطقه زدیم تا ببینیم آیا به واقع فروشنده‌ها و تولیدکننده‎های ما به موضوع فروش، به چشم آغاز یک تعهد نگاه می‌کنند یا قصدشان فقط فروش اجناس‏شان است.

قطعه‎ها رایگان است، اما...

در خیابان دماوند، یکی دو نمایندگی خودرو وجود دارد که کارشان تعمیر و سرویس اتومبیل‎های کارخانه خودشان است. دارندگان خودرو به خوبی می‌دانند که اصطلاح رایجی که بین کارخانه‌های اتومبیل‏سازی وجود دارد، «خدمات پس از فروش» است. موضوعی که قرار است با آن خیال خریدار از بابت هزینه‎‏ای که می‌کند راحت شود و مطمئن باشد اگر مشکلی در خودروی تحویلی وجود داشته باشد، کاملاً رایگان برطرف خواهد شد. یکی از آشناها که به تازگی خودرویی خریداری کرده، متوجه بروز مشکلاتی در سیستم داخلی آن می‎‏شود. وقتی از این موضوع مطلع می‏‎شویم، همراه با مالک، خودرو را به یکی از این نمایندگی‎‏ها می‏بریم. وقتی با کارشناس حاضر در نمایندگی درباره مشکل خودرو صحبت می‌کنیم، نخستین جمله‏ای که می‏شنویم این است: «باید از قبل در پایگاه ثبت‌نام کرده و مشکل را اعلام می‌کردید.‌» برمی‌گردیم تا در جامعه‎ای که به سوی الکترونیک شدن گام بر می‎دارد، مشکل را الکترونیکی با کارشناسان در میان بگذاریم. بعد از پر کردن فرم الکترونیکی، متوجه می‏شویم که برای رفع مشکل باید در ساعت اداری، مستقیم به خود شرکت برویم. یک روز را مرخصی می‌گیریم تا بتوانیم مسئله خودروی تازه خریداری شده را برطرف کنیم. وقتی به شرکت می‌رسیم، 2، 3 ساعتی منتظر می‏مانیم تا کارشناسان به بررسی مشکل خودرو بپردازند. سرانجام کارشناسان تعمیر خودرو، اشتباه کارخانه را قبول می‌کنند و می‎گویند رفع مشکل خودرو، جزو خدمات پس از فروش است. خوشحال می‏شویم که بالاخره کارمان انجام شده که با یک جمله دیگر مواجه می‏شویم: «چند قطعه خودرو مشکل دارند که آنها را به رایگان برایتان تعویض می‌کنیم. اما هزینه دستمزد جداگانه است و محاسبه می‎‏شود.‌» چاره‏ای نیست؛ گویا یکی 2 روز از کار و زندگی افتادن و پرداخت هزینه دستمزد آن هم به خاطر مشکلی که خود کارخانه مسبب آن بوده هم جزئی از خدمات پس از فروش است!

گارانتی واقعی

هنوز سرخوردگی خدمات پس از فروش خودرو از بین نرفته که متوجه می‏شویم یکی از همکارها فلشی تهیه کرده که خراب است. این بار با او همراه می‏شویم شاید این سری با دست پر از بازار گارانتی و خدمات پس از فروش برگردیم. بر اساس قانون گارانتی‎‏‏ها، باید حضوری به نمایندگی شرکت خارجی تولید‌کننده فلش برویم. وقتی مراجعه کرده و مشکل را می‏گوییم، بدون کوچک‌ترین سؤالی فلش را از ما گرفته و یک فلش دیگر تحویل‏مان می‎دهند. باورمان نمی‌شود؛ به همین سرعت کارمان انجام شد. کمی آنسوتر پسر جوانی در حال توضیح مشکل دی وی دی رایترش است که به تازگی خریداری کرده. از قرار معلوم یک دی وی دی قدیمی را داخل دستگاه دی وی دی رایتر گذاشته که دی وی دی‌اش شکسته و همین موضوع باعث شده تا دیگر در دی وی دی رایترش باز نشود. کارشناسی که مسئول پاسخگویی به خرابی‎های تولیدی شرکت است، بابت از بین رفتن دی وی دی پسر جوان عذرخواهی می‌کند و بعد هم دی وی دی رایتر خراب را با یک مدل جدیدتر تعویض می‌کند! به پسر جوان که حالا می‌دانیم نامش «علیرضا عباسی‎زاده» است نزدیک می‏شویم و برایش از موضوع گزارشمان گفته و نظرش را درباره این خدمات پس از فروش می‏پرسیم. می‌گوید: «از این شرکت خرید کرده بودم چون از قبل می‌دانستم چقدر در زمینه گارانتی و وارانتی قوی عمل می‌کنند. به قدری به محصول خود اطمینان دارند که حتی دلیل خرابی را نمی‏پرسند. همین که ببینید مشکل در زمان گارانتی محصول رخ داده، یا مشکل را حل و محصولشان را تعمیر می‌کنند یا طبق قانون وارانتی، محصول خراب را گرفته و یک محصول مشابه دیگر یا حتی یک مدل بالاتر می‎دهند.‌»

عباسی‏زاده که خودش مهندس کامپیوتر است و به قول خودش فنی است، درباره تجربه تلفن همراه خود می‌گوید: «درست برعکس تلفن‎های همراه که یا اصلاً گارانتی ندارند، یا اگر هم داشته باشند آنقدر قانون و تبصره برایش گذاشته‏اند که رسماً گارانتی‏شان شامل هیچ مشکلی نمی‌شود!‌» وی ادامه می‌دهد: «سال گذشته بود که یک گوشی گران قیمت از یک مارک معروف خریداری کردم. بعد از مدتی یک مرتبه ال‌سی‌دی‎اش بالا نیامد. گوشی را با برگه گارانتی به یکی از نمایندگی‎ها بردم، آنقدر سؤال و جواب کردند که خسته شدم. اصرار داشتند که حتماً یا ضربه خورده، یا در آب افتاده! آخر سر هم با همین استدلال گفتند که شامل گارانتی نمی‎شود و برای تعویض ال‌سی‌دی سوخت‌هاش، کلی پول گرفتند.‌»

در خرید خود دقت کنید

بازار بعدی که باید در مورد گارانتی و خدمات پس از فروش آن مطلع شویم، بازار پوشاک منطقه است. خیابان پنجم نیروی هوایی، جایی است که برای تهیه گزارش انتخاب می‌کنیم. بدون استثناء در همه مغازه‎ها یک برگه روی دیوار است که همه آنها یک پیام خاص را به خریدار می‌رساند؛ تعویض یا پس گرفته نمی‌شود. در یکی از مغازه‎ها این جمله کمی متفاوت‏تر است و همین موضوع باعث می‌شود به سراغ فروشنده مغازه برویم. خودمان را معرفی می‌کنیم و از موضوع گزارش‏مان می‏گوییم. فروشنده که یک مرد 50، 60 ساله خوش‏برخورد است، می‌گوید تنها در صورتی صحبت می‌کند که اسمی از خودش و مغازه‎اش نبریم. قبول می‌کنیم و می‏پرسیم: «نوشته‏اید چون حق انتخاب با شماست، از تعویض یا پس گرفتن اجناس فروخته شده معذوریم! مگر قرار بود حق انتخاب با چه کسی باشد؟!‌»

می‌گوید: «خب خریدار وقت دارد تا قبل از خرید، حسابی لباس مورد نظرش را بررسی کند، بالا و پایین کند و اگر دید خوب است، بخرد. باور کنید من و همکارانم در مغازه هر چند دست لباس که مشتری بخواهد برایش می‌آوریم تا از نزدیک ببیند و بررسی کند. به همین دلیل انتظار داریم خریدار هم دقت کند و لباسی را بخرد که مناسبش است.‌» می‏‎پرسیم: «اصلاً چرا تعویض نمی‌کنید یا پس نمی‌گیرید؟ در بعضی کشورهای دنیا به شرط از بین نرفتن مارک لباس، حتی یک سال تضمین تعویض یا پس گرفتن دارند.‌»

با خنده جواب می‌دهد: «ای بابا، نمی‎شود اینجوری مقایسه کرد که. برخی مشتری‎ها هستند که لباسی را تهیه می‌کنند، همان روز در مهمانی یا تولد می‏پوشند، فردا می‌آورند و می‌گویند اندازه‏‎مان نبود یا از رنگش خوشمان نیامد، پس بگیرید! اینکه نمی‌شود.‌»

می‌گوییم قبول، اما همه که این‌طور نیستند. شاید کسی بخواهد لباس را هدیه بدهد. اگر هدیه داد و اندازه نبود چه کار باید بکند؟ فروشنده که در حال تا کردن لباس‎های باز شده است، می‌گوید: «باور کنید هر راهنمایی‎ای که از دستمان بر بیاید به خریدار ارائه می‎دهیم. مثلاً می‎پرسیم چند ساله است، قدش چقدر است، چه سایزی می‏پوشد و.... به هر حال تجربه‏ای که در زمینه فروش پوشاک داریم باعث می‌شود تا لباسی پیشنهاد بدهیم که کاملاً مناسب باشد. با این وجود، اگر از قبل بگوید که برای هدیه می‎‏خواهد، می‏گوییم ببرد اگر اندازه نبود، تعویض می‌کنیم. اما به هیچ عنوان پس نمی‌گیریم.‌»

خداحافظی می‌کنیم و می‌خواهیم بیرون بیاییم که انگار آقای فروشنده تازه چیزی یادش افتاده باشد، می‌گوید: «تازه دخترم، اینکه لباس‎‏ها را پس نمی‌گیریم، یک حسن بزرگ هم دارد. آن هم این است که از کجا معلوم فردی که لباس را پوشیده، بیماری پوستی خاصی نداشته باشد؟ ما اگر لباس را پس بگیریم و بعد آن را به یک بنده خدای دیگر بفروشیم، مسئولیم دیگر. این موضوع بیشتر در مغازه‌های فروش لوازم بهداشتی و آرایشی سفت و سخت انجام می‌شود؛ اما به نظرم مغازه‌های فروش پوشاک هم باید به این موضوع اهمیت بدهند.‌»

فقط تاریخ مصرف گذشته‎ها

فروشگاه‌های مواد خوراکی، آخرین بازاری است که در آن به دنبال حقوق مصرف‌کننده هستیم. «امین‏الله دوست‏اوشانی»، فروشنده یکی از سوپرمارکت‏های خیابان پیروزی است. وقتی از موضوع گزارشمان باخبر می‌شود، می‌گوید: «فقط در صورتی که تاریخ مصرفش گذشته باشد، پس می‎‏گیریم.‌»

بعد ادامه می‎دهد: «ما که خودمان تولید‌کننده نیستیم، فروشنده‏ایم و حکم حلقه واصل بین خریدار و تولیدکننده را داریم. بنابراین نباید جوری باشد که خودمان ضرر کنیم. اگر تاریخ مصرف گذشته باشد، می‌توانید محصول را به کارخانه مرجوع کنیم. اما اگر مشکل دیگری داشته باشد، خود مردم باید مشکل را مستقیما با تولید‌کننده در میان بگذارند.‌»

از وی می‏پرسیم تا به حال شده مشکلی پیش بیاید و فرد از طریق کارخانه پیگیری کند و به نتیجه برسد؟ که پاسخ می‌گیریم: «واقعیت این است که چنین موضوعی آنقدر پیگیری می‎خواهد که معمولاً کمتر کسی حوصله می‌کند آن را دنبال کند. به‌عنوان مثال همین یکی 2 ماه پیش یکی از مشتری‏‎ها آمد و گفت داخل شیری که خریده، یک تار مو پیدا کرده. راهنمایی‏اش کردم که چطور می‌تواند با کارخانه ارتباط برقرار کند. 2 روز بعد آمد و گفت کل شیر 2 هزار تومان است، آنوقت برای مراجعه حضوری به کارخانه که در حومه شهر است، باید همین اندازه و یا بیشتر کرایه تاکسی بدهم! تازه معلوم نیست به نتیجه‏‎ای هم برسم یا نه.‌»

دوست اوشانی ادامه می‌دهد: «قیمت این اقلام خوراکی آنقدر زیاد نیست که افراد برای چنین مشکلاتی حاضر باشند وقت بگذارند و پیگیری کنند. به همین دلیل خود من که تا به حال ندیده‏ام تولید‌کننده‎های مواد خوراکی نسبت به کیفیت و سالم بودن محصولات خود، تضمینی ارائه کنند.‌»

از فروشنده فروشگاه مواد غذایی خیابان پیروزی هم خداحافظی می‌کنیم، در حالی که حالا با یک سؤال بزرگ مواجه‏ایم؛ واقعاً وقت آن نرسیده که در کنار حمایت از حقوق مصرف‌کننده در مقابل گرانفروش‌ها و کم‌فروش‎ها، فکری اساسی به حال خدمات پس از فروش کنیم؟ واقعاً بین تولید‌کننده‎های محصولات مختلف از مواد غذایی و پوشاک گرفته تا خودرو و لوازم برقی و الکترونیکی، فروش آغاز یک تعهد است یا فقط پایان یک معامله؟!

همه چیز درباره حقوق مصرف‌کنندگان

تاریخچه حمایت از حقوق مصرف‌کننده، به هزار سال پیش بر می‌گردد. نخستین نفری که برای حمایت از مصرف‌کننده، حقوقی در نظر گرفت، پیامبر اکرم(ص) بود که با قانونی به‌عنوان «ممنوعیت غش در معامله»، به حمایت از مصرف‌کنندگان پرداخت. هر چند در کتاب‌های اقتصادی، نخستین جرقه حمایت از مصرف‌کننده را سخنرانی جان اف کندی در سال 1962 عنوان می‌کنند، اما  منابع تاریخی پیامبر اسلام را نخستین حامی حقوق مصرف‌کننده می‎دانند. در ایران، روز 9 اسفند ماه، روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نامیده می‎‏شود و سازمانی به نام «سازمان تعزیرات حکومتی»، به‌عنوان نهاد حامی مصرف‌کننده شناخته می‌شود. بر اساس قوانین این سازمان، هر مصرف‌کننده‏ای حقوق خاصی دارد که باید از طرف تولید‌کننده و عرضه‌کننده رعایت شود. قوانینی مانند حق به دست آوردن کالاها و خدمات با کیفیت سالم و استاندارد، حق برخورداری از اطلاعات لازم در مورد کالاها و خدمات از قبیل تاریخ تولید و مصرف، کاتالوگ‏ها، فهرست بها و دفترچه راهنما و مشخصات کالا، حق رؤیت و دستیابی به نمونه کالاها، حق برخورداری از حمایت دولت در صورت وقوع برخی تخلفات از سوی صاحبان واحدهای صنفی مانند ارائه کالا به قیمت نامناسب، افت کیفیت، عدم درج قیمت و عدم رعایت استاندارد، حق دریافت کالاها و خدمات بهداشتی سالم و حق شکایت از متخلفان اقتصادی به مراجع ذی‌ربط از جمله حقوق مصرف‌کننده‎‏ها به حساب می‌آید.

برای تحقق این حقوق، سازمان تعزیرات 25 مورد تخلف را برای فروشندگان در نظر گرفته است که از میان آن، گران‏فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار، فروش اجباری و فروش کالاهای قاچاق در اولویت برخورد این سازمان قرار دارد. کارشناسان این سازمان بیشتر بر اساس گزارش‎‏های مردمی، به واحد صنفی متخلف مراجعه می‌کنند؛ اما در خلال این رسیدگی به گزارش‎های مردمی، سرزده هم به مغازه‎های محدوده نظارت خود می‌روند و به‌عنوان یک خریدار، یک خرید صوری انجام می‎دهند. اگر در این معامله تخلفی مشاهده کردند، آن را به سازمان تعزیرات گزارش داده و با فروشنده خاطی برخورد قانونی می‌کنند. بیشتر جریمه‎هایی که برای واحد صنفی متخلف در نظر گرفته می‎‏شود، نقدی است، اما اگر این تخلفات مکررا تکرار شود یا مبلغ جریمه، بیشتر از حد متعارف باشد، با رأی قاضی واحد صنفی متخلف چند روزی پلمب خواهد شد. به گفته «میلاد اوجی»، یکی از کارشناسان سازمان تعزیرات که در منطقه ما سکونت دارد، در حال حاضر بیشتر واحدهای صنفی تخلف دارند و به همین دلیل است که بازرسان سازمان تعزیرات پی در پی بر عملکرد این واحدهای صنفی نظارت دارند. عمده‎ترین تخلف واحدهای صنفی نیز، عدم درج قیمت بر روی اجناس خود است که این موضوع را می‎شود به راحتی در مغازه‎های فروش پوشاک مشاهده کرد.

به هر حال سازمان تعزیرات حکومتی ایجاد شده تا از حقوق مصرف‌کننده حمایت کرده و با فروشنده‎های خاطی برخورد کند. به همین دلیل در این روزها که نزدیکی به عید نوروز باعث شده تا حجم خریدهایتان بیشتر شود، اگر با یک واحد صنفی متخلف مواجه شدید، تنها کافی است با تلفن شبانه‏روزی 124 تماس بگیرید. گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، حراج غیر‌مجاز، احتکار و...، از جمله مواردی است که می‌توانید آن را به سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع بدهید و منتظر برخورد کارشناسان این سازمان باشید.

 

کد خبر 250662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز