سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی، نسبت به کاهش پیوند کلیه در کشور هشدار داد.

کاهش ۴۰۰موردی پیوند کلیه در کشور

 پس از آنكه فروردين امسال با اعلام قيمت رسمي 15 ميليون توماني براي كليه اين موضوع مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، حالا مصطفي قاسمي از عملكرد وزارت بهداشت در يك‌سال گذشته در حوزه پيوند كليه انتقاد كرده و ضمن سؤال‌برانگيز توصيف كردن آن گفته است: سال 1393نه‌تنها هيچ افزايشي در پيوند كليه نداشته‌ايم كه حدود 400مورد پيوند كليه چه در مرگ مغزي و چه در پيوند از زنده، كمتر بوده است.

او در حالي از كاهش 400موردي پيوند كليه در كشور گفته است كه آمار دقيقي از تعداد اين پيوند‌ها در اين سال وجود ندارد اما در سال 1390نزديك به 2400مورد از اين پيوند در كشور انجام شد. به اين ترتيب كاهش 400موردي در اين زمينه را بايد معادل نزديك يك‌ششم اين پيوند‌ها دانست. همه اينها نيز در حالي است كه هم‌اكنون به گفته وزير بهداشت 25هزار نفر در صف نوبت پيوند كليه هستند.

مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي كه در اظهارات قبلي از همكاري و تعامل با وزارت بهداشت در اين زمينه گفته بود، اين بار كمي تند‌تر اظهارنظر كرده و گفته است: تعداد پيوند كليه از مرگ مغزي در سال 93، به نسبت سال قبل از آن 200مورد كاهش داشته و متولي پيوند از مرگ مغزي به‌طور مستقيم وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هستند و انجمن بيماران كليوي در اين‌باره مسئوليتي ندارد.

وي از بيماران كليوي درباره جلوگيري از ارتباط بين‌دهنده و گيرنده كليه در موارد غيرفاميلي نيز گفت: اهداكننده كليه و بيمار نيازمند به كليه بايد براي انجام آزمايش‌هاي تخصصي مراجعه كنند و از نظر عملي امكان اينكه آنها با يكديگر روبه‌رو نشوند بسيار اندك است.

وزير بهداشت پيش از اين وضعيت كليه در ايران را آزار‌دهنده توصيف كرده و گفته بود:« ما اكنون برسر دوراهي قرار داريم؛ اينكه مانع خريد و فروش كليه شويم كه در اين ميان عده‌اي از بين مي‌روند يا اينكه اهداي عضو را ترويج كنيم.»

همزمان در محافل پزشكي بر ضرورت ترويج پيوند كليه در ميان خويشاوندان درجه يك توصيه مي‌شود. با وجود بالا بودن شانس اهدا در اين روش، آمار اهداي كليه به اين روش در كشور به‌مراتب پايين‌تر از اهداي عضو از سوي افراد غيرخويشاوند است.

کد خبر 297022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha