دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

نمایندگان مجلس معتقدند سال اول و آخر هر دوره مجلس برایشان حساسیت خاصی دارد.

مجلس

سال اول براي تازه وارد‌ها فرصتي براي آشنايي با فضاي مجلس است و سال آخر هم فرصتي براي آخرين خدمت‌ها به خلق؛اما در مظان اتهام هستند به قول خودشان اگر در سال آخر ساكت باشند، مي‌گويند در طول 4 سال هيچ اقدام مفيدي انجام نداده‌اند و اگر هم فعال باشند مي‌گويند براي انتخابات كار مي‌كنند نه مردم! فارغ از شائبه‌ها و حرف‌ها و حاشيه‌ها، سال آخر هر دوره مجلس، آخرين فرصت براي خدمت به مردم در جايگاه نمايندگي مجلس هم مي‌تواند باشد.

رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير نمايندگان مجلس نهم با ايشان به اين مهم اشاره كردند و فرمودند: «يك سال پاياني را غنيمت بشماريد؛ مراقب باشيد در اين مدت، عامل انتخابات آخر سال بر گفتار و رفتار شما تأثير‌گذار نباشد و معيار را فقط حق قرار دهيد.» در گفت‌وگويي مختصر با چند تن از نمايندگان مجلس اين سؤال را طرح كرديم كه نمايندگان چطور مي‌توانند يك سال باقيمانده را براي خدمت بيشتر غنيمت بشمارند و در عين حال اقدامات آنها رنگ و بوي انتخاباتي نداشته باشد.

حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر مي‌گويد: نمايندگان بايد در سال آخر همچون سال اول، دوم و سوم مشغول خدمت و انجام وظيفه باشند و نبايد تغييري در ملاحظات و مواضع خود به‌خصوص در وظايف اصلي‌شان يعني نظارت و قانون‌گذاري ايجاد كنند. او معتقد است نمي‌شود سال آخر مجلس دست روي دست گذاشت و كاري انجام نداد از ترس اينكه شائبه كار انتخاباتي پيش بيايد. انسان بايد آنچه بين خود و خداي خودش وجود دارد را درنظر بگيرد و به اظهارات ناروا و شايعه‌ها توجه نكند.

  • شائبه انتخاباتي ايجاد نشود

ابوالفضل ابوترابي نماينده مردم نجف‌آباد معتقد است، سال آخر تنها فرصتي است كه در اختيار نمايندگان براي خدمت بيشتر قرار دارد تا دردي از جامعه دوا كنند. او مي‌گويد: بحث اصلاح قانون چك و اصلاح قانون نظام بانكي كارهاي روي زمين‌مانده‌اي است كه مورد نياز جامعه بوده و بايد در سال پاياني توجه ويژه‌اي به آنها شود. ابوترابي با بيان اينكه در آخرين سال مجلس برخي اين شائبه را ايجاد مي‌كنند كه نمايندگان هر كاري در سال پاياني انجام دهند انتخاباتي است گفت: بايد فارغ از تخريب‌ها و شايعه‌سازي‌‌ها به وظيفه اصلي نمايندگي توجه شود تا فرصت خدمت به خلق از دست نرود.

ابراهيم كارخانه‌اي نماينده مردم همدان هم معتقد است درسال پاياني مجلس، توجه نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه‌شان بيشتر مي‌شود و اين امر طبيعي است چراكه رأي نمايندگان از حوزه‌هاي‌شان تأمين مي‌شود. او مي‌گويد: توصيه رهبرانقلاب اين بود كه نمايندگان در موضوع قانونگذاري تحت‌تأثير مسائل انتخاباتي قرار نگيرند چرا كه وقتي فكر و ذهن يك نماينده درگير كار انتخاباتي شود قطعا روي قانون‌گذاري و نظارت كه 2 وظيفه اصلي يك نماينده است تأثير خواهد گذاشت. كارخانه‌اي اين را هم گفت كه رهبر انقلاب در ديدار نمايندگان به نكته مهمي اشاره كردند و فرمودند: سال آخر، سال پاسخگويي است، هم بايد پاسخ مردم را بدهيد و هم بايد در محضر خدا پاسخگو باشيد.

محمد علي اسفناني نماينده فريدون شهر مي‌گويد: نمايندگان بايد مدنظر داشته باشند همانطور كه 3سال فرصت خدمت به مردم و كشور به سرعت گذشته، يك سال باقي مانده نيز با سرعت بيشتري به پايان خواهد رسيد. او معتقد است اگر نماينده‌اي در فرصت باقيمانده تا انتخابات رفتار و مواضع و عملكردش رنگ و بوي انتخاباتي بگيرد به جاي واقعگرايي به سراغ مصلحت‌گرايي فردي خواهد رفت. مصلحت‌گرايي فردي باعث مي‌شود نماينده، واقعيتي راكه مي‌بيند و مي‌داند، چون به مصلحتش نيست نگويد، يا آنچه را كه نبايد بگويد بنا به مصلحتش بگويد.

احمد اميرآبادي فراهاني نماينده مردم قم دوره نمايندگي مجلس را 4سال تمام مي‌داند و مي‌گويد: براي يك نماينده سال اول و آخر نبايد فرقي داشته باشد. ما بايد پاسخگوي 48‌ماه دوره نمايندگي خودمان باشيم و همانطور كه رهبر انقلاب فرمودند اصل پاسخگويي نزد خداوند متعال است.

او مي‌گويد: شايد يك نماينده بتواند ازپاسخگويي به مردم فرار كنند و يا عملكردش را توجيه كند اما خداوند از نيت افراد باخبر است. اميرآبادي با بيان اينكه نمايندگان بايد در آخرين سال مجلس تلاش بيشتري براي خدمتگزاري انجام دهند چراكه معلوم نيست خداوند متعال دوباره چنين فرصتي براي خدمتگزاري به آنها بدهد گفت: به فرض كه نمايندگان در دوره بعدي هم رأي بياورند، تكليف عمري كه سپري شده چه مي‌شود و چطور مي‌خواهيم پاسخگو باشيم. وي اين را هم گفت كه براساس آموزه‌هاي ديني هر كار درستي را در هر زمان و مكاني بايد انجام داد، نمايندگان هم بايد در سال آخر مجلس، بدون توجه به حرف ديگران كار درستي را كه به نفع جامعه و مردم است، انجام دهند.

کد خبر 296997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha