نهمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط‌زیست با شعار «صیانت از آب، نجات زندگی» با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در تالار شهید چمران دانشکده فنی تهران آغاز شد.

يكي از گلايه‌هاي قاليباف در اين مراسم اين بود كه چرا مسئولان هنگامي كه پشت تريبون قرار مي‌گيرند به جاي پاسخگويي به مطالبات مردم از موضع طلبكاري حرف مي‌زنند و برعكس مردم كه بايد مطالبه‌گر باشند، مظلوم واقع مي‌شوند. وي با اشاره به موضوع كنفرانس كه محيط‌زيست و صيانت از آب بود، گفت: من هرگز از موضع طلبكاري حرف نخواهم زد و بابت همه كارهاي نكرده از مردم عذرخواهي مي‌كنم اما در مورد وضع محيط‌زيست آب، خاك و هوا در كشور عرض مي‌كنم كه اولا موقعيت جغرافيايي ما به‌گونه‌اي است كه تقريبا يك سوم بارندگي دنيا (220ميلي‌متر) در كشور ما اتفاق مي‌افتد بنابراين به اين مسئله نمي‌توانيم خرده بگيريم اما تأكيد دارم كه بايد در استفاده از خاك، آب و هوا دقت كنيم.

وي با اشاره به توجهات قرآني و قانون اساسي به محيط‌زيست گفت: خداوند به‌طور روشن فرموده كه از هرچيزي درحد معيني قرار داده‌ايم، پس مشخص است اگر از حد مصرف معقول خارج شويم شرايط ما بحراني خواهد شد ضمن اينكه تجربه ثابت كرده از منابع آب تجديد‌شونده كه بايد فقط درحد 20درصد استفاده كنيم تا 80درصد استفاده كرديم و اين باعث شده تا جايگاه ما در ميان 133كشور از نظر وضعيت بحراني در رتبه132 قرار بگيرد.

از نظر شهردار تهران مشكل ما اين نيست كه نسبت به وضعيت و مسائل محيط‌زيست شناخت نداريم بلكه مشكل آنجاست كه نمي‌خواهيم براين مشكلات فائق آييم و تجربه 30ساله من مي‌گويد كه چالش ما در كشور مديريتي، كاركردي و ساختاري است. قاليباف ايران را يكي از 6كشور اول دنيا اعلام كرد كه در معرض مشكلات و بحران‌هاي طبيعي نظير زلزله هستند و بعد با طرح اين مسئله كه واكنش ما به‌منظور كاهش آسيب‌پذيري در برابر خشم طبيعي زلزله در سطح حداقل ممكن است، گفت: از اين نظر ما شاخص قابل‌قبولي نداريم، همچنين شاخص‌هاي نظام‌هاي اداري و اجرايي ما براي ارزيابي انضباط اجتماعي و نظم شهري نظير حقوق همسايه، رانندگي، رعايت نظافت، پرداخت ماليات و... با وجود همه تأكيدات فرهنگي و اسلامي قابل‌قبول نيست.

کد خبر 296981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha