یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

«یکی از دلایل اصلی ما، تهدید و آزار رساندن حساب کاربری موردنظر به دیگران و حمایت از گروه‌های خشن است» در آستانه سالروز رحلت امام‌خمینی(ره) شبکه اجتماعی اینستاگرام با این توجیه، پرطرفدارترین حساب کاربری مربوط به رهبر فقید ایران در این شبکه را مسدود کرد.

تصویر صفحه مربوط به  امام خمینی که روز گذشته اینستاگرام آن را حذف کرد.

اين صفحه در حالي مسدود شد كه بیش از ۱۰۰ هزار دنبال کننده دارد. بلافاصله پس از اين مسدود‌سازي‌، حساب كاربري جديدي با عنوان @emamkhomeiny در اینستاگرام جایگزین شد. اين صفحه جديد‌ تا لحظه تنظيم اين گزارش به مرز 20 هزار دنبال‌کننده رسيد و معرفی آن به یکی از پرتکرارترین پست‌های کاربران ایرانی در اینستاگرام تبدیل شده است.

اینستاگرام از طریق ایمیل اعلام کرده که‌حساب مربوط به امام خميني(ره) را حذف و همه‌ حدود 500 عکس‌ و نوشته‌ و 100هزار دنبال‌کننده این حساب را نیز به کلی پاک کرده است. آنطور كه صفحه khamenei.ir در اين شبكه اجتماعي گزارش داده مکاتبات مديران صفحه با اینستاگرام نیز نتوانست باعث جلوگیری از این اقدام تعجب‌آور و تامل‌برانگیز شود. مدیریت اینستاگرام در پاسخ به پیگیری‌های متعدد مدیران این صفحه تنها به ارسال متن تکراری و خودکاری که برای حذف صفحه‌های نامناسب به لحاظ محتوای خشونت‌آمیز یا مستهجن و همچنین صفحات تبلیغاتی ارسال می کند، بسنده کرد.

مسدود شدن برخي صفحات به استناد همان قوانيني كه دكتر آقارفيعي پژوهشگر ارتباطات مي‌گويد در شبكه‌هاي اجتماعي سابقه قابل توجهي دارد. اين سابقه البته در اينستاگرام در مقايسه با فيس‌بوك كمتر است. اما معروف‌ترين صفحه مسدود شده در اين شبكه اجتماعي مربوط به کمپین «ما عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم»، مي‌شود كه تعدادي از عكس‌هاي اين صفحه توسط مديريت اينستاگرام حذف شد. ظاهرا مشارکت کاربران مسلمان شبکه‌های اجتماعی دراين کمپین با ارسال بیش از ۳‌هزار عکس، فیلم و طرح به مذاق مدیریت این شبکه خوش نيامد و به بهانه «رعایت قوانین اینستاگرام» حذف شدند.

در این کمپین که ابتدا از حساب اینستاگرام آغاز شد و سپس در سایت رهبر انقلاب (KHAMENEI. IR) با نشر تصاویر ارسالی مردم ادامه یافت، از کاربران خواسته تا عکس‌های خود را به همراه یک نوشته حاوی جمله «من عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستم» را با برچسب‌های #عشاق_مواجهه_اسرائیل، #عاشق_مبارزه_با_اسرائیل ‌منتشر کنند تا این عکس‌ها در صفحه کمپین منتشر شود.

این صفحه در واکنش به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در «کنگره جهانى‌ جریان‌هاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام»‌ ۴ آذر۹۳ راه‌اندازي و سپس تقويت شد. ایشان در این دیدار گفته بودند: «گاهى بعضى از جوان‌هاى ما که مراجعه می‌کنند و جوابى نمى‌شنوند، به من نامه می‌نویسند و التماس می‌کنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدّم با رژیم صهیونیستى بجنگیم. ملّت، عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها است و جمهورى اسلامى‌ هم این را نشان داده است.»

  • چه صفحاتي حذف مي‌شوند؟

به‌طور كلي شبكه‌هاي اجتماعي از اصلي به‌نام «گزارش‌دهي» استفاده مي‌كنند. بر اين اساس اصولي مانند عدم‌انتشار تصاوير مستهجن، توهين يا نقض حريم خصوصي پذيرفته شده است و درصورت رعايت نشدن توسط كاربري، كاربران ديگر مي‌توانند با شكايت از آن صفحه آن را گزارش كنند تا درصورت تأييد اين رعايت نشدن، صفحه مسدود شود. اما اقدام تامل برانگیز اینستاگرام براي حذف صفحه مربوط به امام (ره) در حالی انجام شده که میلیون‌ها حساب کاربری با محتویات خشن و مستهجن در این شبکه اجتماعی در حال فعالیت هستند. همچنین صدها حساب کاربری در این شبکه به‌صورت رسمی و غیررسمی توسط گروه‌های تکفیری تروریستی چون داعش مدیریت می شوند که با انتشار صحنه‌های خشن سربریدن و... به تبلیغ این گروه‌ها می‌پردازند.

دكتر داوود آقا رفيعي پژوهشگر ارتباطات در اين خصوص به همشهري مي‌گويد:«ممكن است اين شبكه‌هاي اجتماعي به تقاضاي كاربراني براي مسدود شدن اين صفحه استناد كنند. با اينكه آزادي بيان يك تابلوي بزرگ و شعار مهم در اين شبكه‌هاست اما آنها قوانيني براي خودشان نوشته‌اند تا نياز به سانسور مطلبي بود، به استناد همين قوانين اقدام كنند. چون ميدان بازي متعلق به آنهاست خودشان تشخيص مي‌دهند چه زماني اين قوانين را اجرا كنند و چه زماني نكنند. مشخص است كه حتي اگر تمام كاربران ايراني اينستاگرام در مورد يك صفحه مورد حمايت اين شبكه‌ها به‌دليل‌هاي پذيرفته شده از سوي خودشان هم شكايت كنند، باز هم اتفاقي نخواهد افتاد.»

  • نمونه‌هايي از اخراج به سبك فيس‌بوك

پرونده فيس‌بوك در حذف و مسدود كردن صفحات خاص بسيار قطور‌تر از اينستاگرام است. گزارش‌هاي زيادي از بسته شدن صفحات مربوط به فلسطين، مقاومت بحرين، گروه‌هاي شيعي و مقاومت، گروه‌هاي ضد‌يهود و چهره‌هاي سياسي و فعال ضد‌آمريكايي و اسرائيلي وجود دارد. اين تنها مرور كوتاهي‌ بر برخي از اين اخراج‌هاست.

هرچند صفحه مرتبط با دفتر رهبرمعظم انقلاب هم‌اكنون در فيس‌بوك نزديك به 120هزار هوادار دارد اما سابق بر اين برخي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از مسدود شدن صفحاتي درباره ايشان خبر داده‌اند. يكي از اين كاربران نوشت كه سيستم فني فيس‌بوك حتي اجازه درج لينك‌هاي معرفي اين صفحه زير پست‌هاي ديگر و به‌عنوان يك كامنت را هم حذف كرده است.

فیس‌بوک همچنين 3سال قبل صفحه تبریک به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد تولد سیدحسن نصرالله را پس از آنکه 7هزار کاربر آن را پسندیده بودند، حذف کرد. به گزارش روزنامه لبنانی السفیر این صفحه توسط جوانان لبنانی دوستدار سیدحسن نصرالله ساخته شده بود و تنها در عرض چند ساعت توسط فیس‌بوک حذف شد.

  • حذف صفحه معترضان انگليسي

4سال قبل و در جريان شورش‌ها و اعتراضات مردمي در لندن، روزنامه انگليسي گاردين گزارش داد، صفحه گروه انگليسي آنکات در فيس‌بوك بسته شد. كاربران هنگام مراجعه به اين صفحه پيغام «صفحه درخواستي شما يافت نشد» را دريافت كرده‌اند. فيس‌بوك پس از اين ماجرا تنها اعلام كرد آنها حقوق شرکت فيس‌بوک را نقض کرده‌اند.

  • صفحه جوانان فلسطینی

سال1390 پس از آنكه برخی از جوانان فلسطینی در تلاش برای توقف تجاوزات رژیم صهيونيستي در سرزمین‌های اشغال شده، صفحه‌ای را در فیس‌بوک گشوده و در آن خواستار آغاز انتفاضه سوم شدند، وزیر امور رسانه کابینه اين رژيم با ارسال نامه به «مارک زوکربرگ»، مؤسس فیس‌بوک، بر لزوم حذف این صفحه فلسطینی تاکید کرد.

کد خبر 296866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha