چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

دکتر محمود محمدی: اصولا در قانون اساسی، نفی سلطه و عدم سلطه‌پذیری و سلطه‌گری به‌عنوان مبانی سیاست خارجی ایران پذیرفته شده است.

زیرا حکومت مبتنی بر معرفت دینی جمهوری اسلامی ایران جز در برابر خداوند سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی فرو نمی‌آورد و حکومت‌هایی که مبتنی بر معرفت دینی هستند، عنصر قدرت را به عنوان پشتوانه بینش و کنش خود در امور کشورداری قرار می‌دهند، همچنانکه رفتار رژیم‌هایی مثل رژیم بعث عراق و یا آمریکا مبتنی بر بینش حکومتگران آنها است و در اینگونه حکومتها هر نوع ارتباط و همکاری در چارچوب ساختار و مولفه‌های زور تعریف می‌شده و می‌شود.

این نوع حکومتها هر نوع ظلم و جور و ستمی را در برخورد با جوامع دیگر برای خود جایز می‌دانند چنانچه از کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود و مردم ایران یا دامن‌زدن به جنایاتی مثل بمباران اتمی ناکازاکی و هیروشیما ابایی ندارند.

بنابراین کلام رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه که فرمودند ما رفتار نظام سلطه را به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم و شاخص دیپلماسی خود را مقابله با رفتار نظام سلطه و خروج از سلطه‌طلبی می‌دانیم، مبتنی بر بینش الهی و متکی بر این معرفت دینی است که حکومت بر روی زمین را در راستای خط طولی حاکمیت انبیاء می‌دانند.

کلام رهبر معظم انقلاب پیش از آنکه یک پند حکیمانه باشد، یک راهبرد عملیاتی برای اعمال اقتدار در سطح جهان است که به بقا و اقتدار ایران اسلامی می‌افزاید و همچنین دستورالعملی برای دستگاه دیپلماسی کشور به دست می‌دهد.

در واقع همانگونه که ایشان در این دیدار فرمودند چنانچه این راهبرد، تئوریزه‌ شود، مدل دیپلماسی اعتقادی و مکتبی که از بدو پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) پایه‌ریزی شده است به یک الگوی جهانی درجه اول در جهان اسلام تبدیل خواهد شد.

بدیهی است که وزارت خارجه با استفاده از توان و تجربه دیپلماسی ملی، باید رویکرد جهانی رهبر معظم انقلاب را مانند گذشته ملاک عمل قرار داده و با تقسیم‌بندی‌ کشورها و اولویت‌بندی آنها براساس اشتراکات اعتقادی بتواند در جهت تقویت مناسبات خود با کشورهای دارای منافع مشترک گام بردارد و با مشی سلطه‌گری مخالفت کند.

*عضو کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 29641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز