دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم مستندی که درباره خطرات و عوارض صنعت مد در کشورهای محروم ساخته‌شده است، زوایایی تکان‌دهنده از فرایند تولید لباس‌های ارزان‌قیمت را به نمایش می‌گذارد.

براساس گزارش CNN، مستند بهاي حقيقي فيلمي دردناك و تلخ درباره صنعت و اقتصاد مد است كه در آن مي‌توان كودكاني را ديد كه تحت تاثير آفت‌كش‌هاي مزارع پنبه در هندوستان ناقص متولد شده‌اند. در اين فيلم نماهايي از كارخانه تخريب شده رعنا پلازا در بنگلادش ديده مي‌شود كه در سال 2013 تخريب شده و جان بسياري از كارگران را گرفت. همچنين رودهاي آلوده به مواد شيميايي در هندوستان و كوه‌هايي از زباله‌هاي صنعت توليد لباس‌ در بنگلادش از ديگر بخش‌هاي تكان‌دهنده اين مستند به شمار مي‌روند.

لباس

شيما اختر يكي از كارگران بنگلادشي يك كارخانه لباس در بخشي از فيلم مي‌گويد اين لباس‌ها با خون ما ساخته مي‌شوند، كارخانه‌داران بايد اين موضوع را بدانند و فكري به حال ما كنند تا ديگر مادرها فرزندانشان را اينگونه از دست ندهند.

در اين فيلم با كارخانه‌داران در بنگلادش نيز مصاحبه شده‌است،‌ افرادي كه مي‌گويند فشار شديدي كه براي توليد لباس‌هاي ارزان به كارگرانشان وارد مي‌آورند تا اندازه‌اي به خاطر ناامني است كه بر اين حرفه حاكم است.

از ديگر حقايق دردناكي كه در اين فيلم مطرح مي‌شوند مي‌توان به اين نكات اشاره كرد:

  • طي 15 سال گذشته 250 هزار كشاورز هندي به اين دليل كه براي خريداري بذر پنبه بهبود يافته ژنتيكي پول قرض كرده‌اند، اقدام به خودكشي كرده‌اند.
  • سالانه 80 ميليارد تكه لباس در سرتاسر جهان خريداري مي‌شوند، يعني از 400 درصد بيشتر از ميزان تقاضاي لباس در دو دهه گذشته.
  • آمريكايي‌ها سالانه 37 كيلوگرم لباس دور مي‌ريزند.
  • تنها 10 درصد از لباس‌هايي كه افراد به فروشگاه‌هاي دست دوم فروشي اهدا مي‌كنند به فروش مي‌رسند و مابقي آنها در كشورهاي درحال توسعه به كوه‌هايي از زباله تبديل مي‌شوند.

اندرو مورگان كارگردان اين فيلم پس از ديدن تصاوير كودكاني كه در ميان خرابه‌هاي كارخانه رعنا پلازا به دنبال عزيزان خود بودند،‌تصميم به ساخت اين فيلم گرفت. به گفته وي اين صنعت و ديگر صنايع نيازمند تغييرات سيستماتيك هستند، به ويژه اين صنايع بايد در بخش هزينه‌هاي آلودگي و وضعيت نا‌امن شغلي كه در حال حاضر در قيمت نهايي محصولات محاسبه نمي‌شوند،‌ دچار تحول شوند.

کد خبر 296144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha