دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه کلنگ پالایشگاه زرقان در استان فارس بدون ارزیابی زیست‌محیطی زده شد، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه اجرای پروژه بدون ارزیابی را نمی‌دهد.

پارک ملی بمو

كلنگ پالايشگاه زرقان در حالي به زمين زده شده است كه 100هكتار از اراضي مورد نظر براي احداث پالايشگاه در پارك ملي بمو واقع شده و علاوه بر هشدارهاي كارشناسان، سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با آن مخالف است.

  • پيشينه

رئيس‌جمهوركه اوايل ارديبهشت‌ماه امسال به استان فارس سفر كرده بود در جمع مردم شيراز در شاهچراغ از رفع موانع زيست‌محيطي براي توسعه فارس خبر داد. در واقع روحاني در آن سفر بر احداث پالايشگاه زرقان كه اكنون مسئولان محيط‌زيست از احداث آن ابراز نگراني مي‌كنند صحه گذاشت. او گفت كه «احداث و تكميل پالايشگاه دوم پارس با 120هزار بشكه دنبال مي‌شود اين طرح مشكل زيست‌محيطي داشته كه در جلسات اين مشكلات حل‌وفصل شده است». اين پالايشگاه همان پالايشگاهي است كه 4سال قبل رئيس وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست در توافق با استاندار فارس با استقرار آن در 115هكتار از اراضي پارك ملي بمو موافقت كرده بود كه به‌دليل اعتراضات گسترده شوراي شهر شيراز و زرقان و كارشناسان محيط‌زيست و نيز انتقاد رسانه‌ها اجرا نشد. اما معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست پس از اظهارات رئيس‌جمهور و درحالي‌كه مراسم كلنگ زني پالايشگاه انجام شده بود درجمع خبرنگاران گفت كه پالايشگاه جديدي ساخته نمي‌شود و تنها پالايشگاه فعلي بهينه‌سازي‌ مي‌شود اكنون اما مديران وي از ساخت اين پالايشگاه ابراز نگراني مي‌كنند.

  • اجازه توسعه پالایشگاه زرقان داده نمی‌شود

آنطور كه ايسنا گزارش داده‌است روز گذشته، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: با توجه به احتمال تشدید مشکلات زیست‌محیطی، این سازمان، اجازه اجرای طرح توسعه پالایشگاه در محدوده شهر زرقان از شهرستان شیراز را نخواهد داد. احمدعلی کیخا كه براي شركت در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل قدیم و جدید محیط زیست استان فارس به شيراز سفر كرده بود، افزود: در خصوص پالایشگاه زرقان 2 مسئله توسعه و بهینه‌سازی مطرح است و سازمان حفاظت محیط‌زیست، به هیچ عنوان اجازه توسعه پالایشگاه را نخواهد داد. وی با طرح این موضوع که مدافعان طرح توسعه پالایشگاه، اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به‌عنوان دلیل مطرح می‌کنند، تصریح کرد: مردم به دنبال رفاه و محیط زندگی سالم هستند، نه ساخت سد و پالایشگاه. مديركل دفتر ارزيابي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم روز گذشته به مهر گفت: پالايشگاه زرقان از ابتدا از نظر زيست‌محيطي مشكل داشت چراكه اين پالايشگاه در شعاعي كمتر از ۳۰كيلومتر از شهر شيراز قرار داشت و طبق قانون در اين شعاع از كلانشهرها احداث صنايع ممنوع است. با وجود اين، اسفند‌ماه سال گذشته براساس مصوبه هيأت دولت اين پالايشگاه از اين قانون مستثني شد و اجازه احداث آن در شعاع كمتر از۳۰كيلومتر از كلانشهر شيراز داده شد. حميد جلالوندي تصريح كرد: به‌دليل تداخل بخشي از اين پالايشگاه با پارك ملي بمو كه حدود ۱۰۰ هكتار است اختلاف حقوقي بين سازمان ثبت اسناد، سازمان حفاظت محيط‌زيست و اداره منابع طبيعي وجود داشت كه سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌دليل مشكلاتي كه اين پالايشگاه براي منطقه حفاظت‌شده بمو ايجاد مي‌كرد اين موضوع را از طريق قضايي پيگيري كرد.

کد خبر 296126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha