همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل روز شنبه در هانوی پایتخت ویتنام خواستار رسیدگی به بحران مسلمانان میانمار و ریشه های این بحران و علل مهاجرت آنان شد که اکنون به مساله روز منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل شده است.

 دبیر کل سازمان ملل خواستار رسیدگی به بحران مسلمانان میانمار شد

به گزارش ایرنا، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد همزمان با رسیدگی به این بحران نیاز است برای نجات جان انسان ها تلاش شود.

دبیر کل سازمان ملل در حالی این موضع را گرفته است که همزمان 'تین سین' رییس جمهوری میانمار با امضای قانونی که به نظر می رسد برای کاهش جمعیت مسلمانان این کشور است، مادران را در برخی مناطق موظف کرد فاصه سه ساله میان تولد نوزادان خود بگذارند.

بان کی مون که به منظور انجام سفر دو روزه از روز گذشته در ویتنام به سر می برد، تصریح کرد که با رهبران میانمار، مالزی و تایلند در خصوص بحران مسلمانان روهینگیا مذاکره کرده و خواستار انجام عملیات نجات و همچنین اسکان مجدد مهاجران شده است.

وی بازنگرداندن این مهاجران به شرایط مخاطره آمیز را مهم عنوان کرد.

دبیر کل سازمان ملل برای دومین بار است از ویتنام دیدار می کند. دیدار پیشین سال 2010 انجام شد.

تارنمای ویتنام پلاس اعلام کرد دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با 'ترونگ تان سانگ' رییس جمهوری ویتنام و 'نگوئین فو ترونگ' دبیر کل حزب کمونیست این کشور دیدار و گفت وگو کند.

ترونگ تان سانگ در این دیدار از سازمان ملل خواست مسئولیت خود را در تامین صلح و امنیت جهانی، مقابله با چالش های ناشی از تحولات پیچیده و غیرقابل پیش بینی مانند ناآرامی های سیاسی، درگیری های مسلحانه، تروریسم، افراط گرایی و اختلافات ارضی انجام دهد.

بان کی مون نیز در این دیدار اظهار امیدواری کرد که اختلافات در دریای جنوبی چین از طریق مسالمت آمیز و اصول مندرج در منشور سازمان و براساس قوانین بین المللی حل شود.

وی ضمن اعلام نگرانی از تنش ها در دریای جنوبی چین همچنین خواستار نهایی شدن کدهای رفتاری بین اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و چین به منظور پایان دادن به این چالش های دریایی در منطقه شد.

ویتنام، فیلیپین، برونئی و مالزی چهار کشور از 10 عضو آ.سه.آن با چین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارند و اختلافات ویتنام و فیلیپین با پکن بیش از مالزی و برونئی است.

دبیر کل سازمان ملل همچنین به دولتمردان ویتنام توصیه کرد پیشرفت یکسان در گروه های جمعیتی شامل اقلیت های نژادی و مردم فقیر، تعهد بر اجرای برنامه های ملی برای تبدیل ویتنام از یک کشور فقیر به یک کشور با درآمد متوسط را مورد توجه قرار دهند.

مخالفان دولت میانمار اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا را رد کردند

در همين حال جبهه ملی برای دموکراسی میانمار که رهبری آن با 'آنگ سان سوچی' است روز شنبه موافقت با اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا را رد کرد.

به گزارش ایرنا، این موضوع در حالی به وسیله جبهه ملی برای دموکراسی میانمار رد می شود که رسانه ها روز سه شنبه گذشته به نقل از 'آنگ سان سوچی' رهبر مخالفان دولت میانمار و این جبهه گزارش دادند وی از دولت متبوع خود خواسته است به مسلمانانی که با قایق به سوی کشورهای همجوار حرکت کرده اند، حق شهروندی اعطا کند.

همزمان با این تحولات میانمار نیز اعلام کرد 208 مسلمان روهینگیایی را که روز گذشته در یک قایق در آب های این کشور نجات داده است به بنگلادش تبعید می کند.

دولت میانمار، مسلمانان روهینگیا را مهاجرانی می داند که از بنگلادش به این کشور مهاجرت کرده اند و به همین دلیل حقوق شهروندی آنان را به رسیمت نمی شناسد و در برخی موارد خواستار خروج آنها از کشور شده است.

یک روزنامه انگلیسی اعلام کرده بود مخالفان دولت میانمار با اعطای حق شهروندی به پناهندگان روهینگیایی که در دریای آندامان سرگردانند، موافقت کرده است.

کشتار مسلمانان روهینگیا که از سال 2012 آغاز شد تاکنون با سکوت معنادار 'آنگ سان سوچی' رهبر مخالفان دولت میانمار و دارنده جایزه صلح نوبل مواجه شده بود و انتشار خبر موافقت وی با اعطای حق شهروندی به این افراد با توجه به نزدیکی انتخابات میانمار باعث تعجب کارشناسان شد.

برخی از تحلیلگران منطقه ای اقدام آنگ سانگ سوچی را که اکنون تکذیب شده است برای وی در آستانه انتخابات سراسری مشکل ساز دانستند.

به نوشته روز شنبه برمه تایمز، سخنگوی جبهه ملی برای دموکراسی میانمار نیز گفته بود که مساله حق شهروندی مسلمانان روهینگیا باید به وسیله قانون حل شود و قانون نیاز به اصلاح دارد.

وی گفته بود پس از یک یا دو نسل باید به این افراد حق شهروندان داد.

این سخنگو نیز اکنون سخن خود را تکذیب و آن را دیدگاه حزب مخالف نمی داند و می گوید نظرات شخصی بوده است.

'آنتونی بلینکن' معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته پس از مذاکره با مقامات میانمار از دولت این کشور خواست با اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا به مهاجرت جمعی این گروه پایان دهد.

مسلمانان استان راخین در غرب میانمار از اوایل سال 2012 و پس از کشتار وحشیانه آنها توسط بوداییان برای نجات جان خود راهی دریا شدند تا خود را به کشورهای همجوار از جمله تایلند، مالزی و اندونزی برسانند.

این مهاجرت جمعی اکنون به مساله روز منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل شده است.

کد خبر 295921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha