همشهری آنلاین: معاون اداری، مالی و مدیریت منابع و قائم مقام ستاد خیّرین وزارت علوم گفت: ۶۰ درصد از خوابگاه های غیردولتی مجوز داشته و ۴۰درصد دیگر بدون مجوز فعالیت می‌کنند که البته برخی از آنها درخواست مجوز کرده اند.

به گزارش ایسنا، دکتر امید با اعلام این مطلب گفت: خوابگاه‌ها بیش از ظرفیت مطلوب مورد بهره‌برداری است و ظرفیت مازاد بر خوابگاه، موجب استهلاک آن می شود. برای به‌روز رسانی و بازسازی و مقاوم سازی آنها نیاز به افزایش ظرفیت داریم که در حال حاضر تحقق آن غیرممکن است، چرا که اعتبارات موجود حتی برای نگهداری وضع موجود خوابگاه ها کافی نیست.

وی ادامه داد: حدود 600 هزار نفر دانشجوی روزانه دانشگاه دولتی داریم که تقریبا 70 درصد آنها نیاز به خوابگاه داشته و نیاز بیش از نیمی از آنها تامین شده است، بقیه آنها در خوابگاه های غیراستانداری که شاید خیلی از آنها مجاز نباشد زندگی می کنند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع درباره تعداد خوابگاه ها توضیح داد: سال گذشته خوابگاه های غیردولتی 330 دستگاه بوده و امسال به 360 دستگاه رسیده است که 60درصد از آنها مجوز دارند. 40درصد دیگر بدون مجوز فعالیت دارند که البته برخی از آنها درخواست مجوز کرده‌اند.

  • سرانه خوابگاه برای هر دانشجو کمتر از 8 متر

امید با بیان اینکه سرانه مطلوب فضای خوابگاهی بیش از 12 متر مربع برای هر دانشجو است، افزود: در حال حاضر این رقم کمتر از 8 متر مربع برای هر دانشجو است که حتی در شهرستان ها به کمتر از 6 متر مربع می رسد. در حالیکه استاندارد جهانی سرانه مطلوب 15 متر مربع است.

وی با بیان اینکه خوابگاه‌های کشورهایی مانند ژاپن کیفیت بهتری داشته و به سرانه مطلوب نزدیک تر هستند، در این باره توضیح داد: در این کشورها خوابگاه ارزان نیست و هزینه بالاتری از دانشجویان گرفته می شود. البته در بسیاری از کشورها خوابگاه داری به عهده بخش خصوصی یا نهادهای عمومی مثل شهرداری است و بنابراین دانشگاه دغدغه خوابگاه ندارد.

  • تاسیس 60 خوابگاه توسط خیرین

قائم مقام ستاد خیّرین وزارت علوم با اشاره به کمبود اعتبار برای تاسیس خوابگاه های جدید اظهار کرد: در چنین شرایطی رفتن به سمت استفاده از کمک خیرین یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی است که باید در راستای آن فرهنگ سازی کنیم.

امید با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت خیرین افزود: در حال حاضر 60 خوابگاه باظرفیت 7000 نفر توسط خیرین ساخته و تحویل دانشگاه شده است. همچنین بیش از 100هزار متر مربع پروژه در دست احداث توسط خیرین داریم که بیش از یک سوم آن خوابگاه است.

وی اعلام کرد: قرار است همه دانشگاههای کشور بنیاد حامی داشته باشند و در این راستا تعداد بنیادهای حامی دانشگاه‌های کشور از شش به 50 بنیاد رسیده است. به عبارت دیگر 50 دانشگاه بنیاد حامی دارند که در ساخت خوابگاهای جدید، بازسازی آنها،ساخت آزمایشگاه و ... مشارکت دارند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: برنامه داریم تا پایان امسال همه دانشگاه ها حداقل یک بنیاد حامی داشته باشند و یک بنیاد حامی علم و فناوری ملی نیز در راس آنها فعالیت کند که این بنیاد در مرحله تاسیس است و به زودی رسمیت آن اعلام می شود.

دکتر امید که در یک برنامه تلویزیونی با موضوع بررسی وضعیت خوابگاه های کشور سخن می‌گفت، ساخت خوابگاه های دختران و سپس خوابگاه های متاهلی را جزو اولویت وزارت علوم در استفاده از ظرفیت خیرین عنوان کرد.

کد خبر 295878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha