مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

زهرا رفیعی: یک دانشجوی دختر در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جان خود را از دست داد.

علوم پزشکی شهرکرد

 اظهارنظر‌هاي اوليه و رسمي در مورد علت مرگ وي «ايست قلبي» است. اين در حالي است كه همكلاسي‌هاي اين دانشجوي ترم 9پزشكي معتقدند كه او بر اثر گازگرفتگي و كمبود امكانات پزشكي در خوابگاه جان خود را از دست داده است.

علي محمد هاشمي‌نيا، معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد در گفت‌وگو با همشهري ضمن رد هرگونه احتمال خودكشي اين دانشجو گفت: بررسي‌هاي اوليه پزشكي قانوني نشان داده كه احتمال خودكشي صد‌در‌صد منتفي است و هيچ اثري از آن روي بدن متوفي ديده نشده است. تيم پزشكي قانوني نمونه‌ برداري‌هاي لازم را انجام داده و قرار است تا 10روز ديگر نتيجه را اعلام كند.وي در مورد احتمال گاز‌گرفتگي نيز گفت: از آنجا كه شوفاژخانه در زيرزمين خوابگاه قرار دارد و حمام در طبقات است، احتمال گازگرفتگي ضعيف است، ولي علت اصلي مرگ سكته قلبي است.

رد كردن علت مرگ اين دانشجو بر اثر گازگرفتگي در حالي است كه به گفته يكي از مسئولان اين دانشگاه در گفت‌وگو با همشهري اين احتمال نيز در حال بررسي است چرا كه با وجود نوساز بودن بنا و ايرادات مهندسي آن اين عامل نيز محتمل است.

وي كه نمي‌خواست نامش در اين گزارش آورده شود، گفت: هم‌اكنون در شهركرد نمايندگان پزشكي قانوني و وزارت بهداشت و سازمان نظام مهندسي در حال بررسي ماجرا هستند ولي هنوز به جمع‌بندي نرسيده‌‌ايم. احتمال گازگرفتگي وجود دارد و بايد نماينده‌هاي سازمان نظام مهندسي، اداره گاز و... در مورد حادثه اظهارنظر كنند. ممكن است در بخشي از مسير دودكش موتور‌خانه به بيرون از ساختمان گرفتگي ايجاد شده باشد. بخشي از مصالح استفاده شده در اين ساختمان كه يك سال و نيم از اتمام آن مي‌گذرد، استاندارد نبوده است؛ دودكش‌‌هاي آن كه بايد از جنس فولادي باشد ظاهرا از جنس سيمان و آزبست بوده كه ممكن است بر اثر گرما و حرارت موتورخانه ريزش كرده باشد. با بررسي‌هايي كه انجام دادم براساس نقشه اصلي و شناسنامه فني ساختمان، بايد از فولاد استفاده مي‌شد ولي اين تخلف صورت گرفته است و نهاد‌هاي ناظر بر نتيجه كار پيمانكار نظارت كافي نداشته‌اند. طي چند روز آينده دليل نهايي اين اتفاق روشن خواهد شد.

  • جان ما در خطر است

اين نخستين مرگ تلخ و ناگهاني يك دانشجو در خوابگاه‌هاي دانشجويي نيست. اين‌بار همكلاسي‌هاي او در دانشگاه علوم پزشكي شهركرد به ايسنا گفته‌اند كه ديررسيدن آمبولانس مانع از نجات همكلاسي‌شان شده است. «محمدرضا» يكي از دانشجويان پسر دانشگاه علوم پزشكي شهركرد گفت: همكلاسي‌هاي ما خبردادند كه يكي از دانشجويان دختر ترم 9پزشكي در خوابگاه به‌علت گاز‌گرفتگي دچار مشكل شده و چون خوابگاه از شهر دور بوده و اورژانس هم آنجا نبوده جان خود را از دست داده است. ما در خطر هستيم چراكه دانشگاه علوم پزشكي شهركرد به‌رغم دور بودن زياد از شهر، فاقد امكانات پزشكي براي دانشجويان خوابگاهي است.

اگر اينجا مشكلي براي ما پيش بيايد تا رسيدن اورژانس جان خود را از دست مي‌دهيم. اعتراض «زرگل» دانشجوي دختري كه در محل خوابگاه حضور داشته به امكان تغيير خوابگاه پس از ترم ۵ براي پسران است. آنها تا ترم ۹ بايد بيرون از شهر استقرار داشته باشند. وي گفت: در خوابگاه حتي يك اورژانس نيست كه وقتي دانشجويي بيمار مي‌شود بتوانند او را سريع به بيمارستان برسانند، گويي وسط بيابان خوابگاه ساخته‌اند و حداقل كلينيك كوچكي هم در اينجا داير نكرده‌اند كه اگر مشكلي ايجاد شد بتوانند دانشجويان را نجات دهند.

يكي ديگر از دانشجويان كه در محل حادثه حضور داشته است، گفت: من در حمام بودم و بو را استشمام كردم و مي‌توانم بگويم اين دانشجو به‌علت مسموميت ناشي از گازگرفتگي فوت شده است. ديشب بوي گاز كاملا محسوس بود و 2شب پيش نيز بوي گاز استشمام مي‌شد. سال گذشته نيز طبقه دوم اتفاقي مشابه رخ داد و بوي گاز استشمام شده بود كه با اطلاع‌رساني دانشجويان مشكل همان موقع برطرف شد.

پس از مرگ زهره دانشجوي ترم ۹ پزشكي اهل اصفهان بر اثر ايست كامل قلبي تنفسي در خوابگاه بهارستان دانشگاه علوم پزشكي، دكتر فريده دارابي، سرپرست معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد، از تشكيل جلسه فوري براي بررسي علت فوت دانشجوي رشته پزشكي اين دانشگاه خبر داد؛ ولي حال بايد ديد بررسي‌هاي پزشكي قانوني به‌عنوان مرجع اصلي علت تامه مرگ كدام يك از اين فرضيات نزديك به واقع را تأييد مي‌كند.

کد خبر 384473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha