هفته ملی بدون دخانیات از چهارم تا دهم خردادماه برگزار می‌شود و بر همین اساس اداره سلامت مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها و افزایش آگاهی‌های شهروندی طی این ۷روز برنامه‌های ویژه‌ای را درنظر گرفته است.

اينطور كه اعلام شده اين برنامه‌ها در هر روز به‌ترتيب با عناوين خودمراقبتي، خانواده سالم، محل كار و اماكن عمومي سالم، اجراي كامل قوانين و آموزه‌هاي ديني حامي دوري از دخانيات، جواني سالم بدون سيگار و قليان و همچنين مقابله با قاچاق مواد دخاني اجرا مي‌شود. به گفته مديركل سلامت شهرداري تهران، اهداف برگزاري اين برنامه‌ها حساس‌سازي و ارتقاي سطح آگاهي شهروندان در سنين مختلف با توجه به مضرات ناشي از استعمال دخانيات است. سمانه زماني‌گرمسيري دسترسي آسان به مشاوره‌ها به‌منظور پيشگيري، سازماندهي و جلب مشاركت مردم به‌منظور ارتقاي سطح فرهنگ سلامت در محلات، تجميع ظرفيت نهادهاي محلي براي پيشگيري از استعمال، اجراي مؤثر قوانين كنترل دخانيات و استفاده از نيروهاي مردمي و در ‌‌نهايت ايجاد شهري بدون دخانيات را از ديگر اهداف برنامه‌هاي هفته ملي بدون دخانيات دانست. وي اعلام كرد كه استفاده حداكثري از ظرفيت كانون‌هاي اجتماعي حوزه سلامت، فعال‌سازي‌ خانه‌هاي سلامت و پارك‌هاي بدون دخانيات و جلب مشاركت سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي ازجمله برنامه‌هايي است كه در اين مدت 7روزه در سطح شهر به اجرا در مي‌آيد.

گفتني است شهرداري تهران در اين راستا جشنواره فرهنگي و اجتماعي تهران شهر بدون دخانيات همزمان با سومين روز از هفته ملي بدون دخانيات را درنظر گرفته است. همچنين در نخستين روز از هفته دخانيات، مراسم نمادين «فرياد اعتراض اعضاي كانون‌هاي پاد» درخصوص ممنوعيت مصرف مواد دخاني در برج ميلاد و در آخرين روز از اين هفته، جشنواره سبك زندگي عاري از دخانيات به‌منظور ترويج شيوه زندگي سالم و ارتقاي دانش و آگاهي شهروندان در بوستان فاطميه واقع در منطقه ۱۴ برگزار خواهد شد.

  • 140برنامه ويژه در جنوب شهر

جنوب شهر تهران يكي از نقاطي است كه در هفته بدون دخانيات بيشترين برنامه‌هاي مرتبط در آنجا برگزار مي‌شود. به گفته حجت‌الاسلام رسول جوادي، معاون اجتماعي و فرهنگي منطقه 19بيش از 140ويژه برنامه فرهنگي و آموزشي در زمينه ترويج فرهنگ عدم‌استعمال دخانيات تهيه شده كه در مراكز بهداشتي و درماني، هلال‌احمر، پايگاه‌هاي بسيج، مدارس و مساجد جنوب‌شهر برگزار مي‌شود. وي اضافه كرد كه غرفه پيشگيري از استعمال دخانيات در سراي محله نعمت‌آباد داير شده و در آن خدمات مشاوره روانشناسي براي ترك استعمال دخانيات و خدمات پزشكي همچون ويزيت رايگان پزشكي و اندازه‌گيري فشار خون به شهروندان ارائه مي‌شود. امسال شعار «زندگي بدون دخانيات، حقي براي همه» براي هفته بدون دخانيات برگزيده شده است. در اين ميان سمانه زماني، مديركل سلامت شهرداري تهران عنوان كرد كه در حال حاضر در ايران، حدود ۷ميليون و ۷۰۰هزار نفر مصرف‌كننده انواع مواد دخاني و ۴ درصد از كل مرگ‌ومير بالاي ۳۰ سال كشور به واسطه مصرف دخانيات ثبت مي‌شود.

کد خبر 295864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha