همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند والدینی که نگران مشکلات رفتاری کودکان‌شان هستند، ممکن است آنها را نزد پزشک کودک نبرند، اما آنان باید انجام دادن این کار را در نظر داشته باشند.

child

به نوشته لایوساینس پژوهشگران در نظرخواهی از ۱۳۰۰ والد کودکان ۵ تا ۱۷ سال دریافتند که فقط نیمی از والدین می‌گویند اگر کج‌خلقی‌های کودک که به نظر بدتر از کج‌خلقی‌های کودکان همسان باشد، یا اگر کودک به نظر مضطرب‌تر یا نگرانتر از حد معمول
باشد، به دکتر خبر می‌دهند.

فقط ۳۷ درصد از والدین گفتند که اگر کودکان‌شان در ساماندهی انجام تکلیف‌های درسی‌اش دچار مشکل باشد، این موضوع را به دکتر خواهند گفت.

اما به گفته این پژوهشگران سلامت عاطفی و رفتاری کودکان با سلامت بدنی و رشد آنان ارتباط نزدیکی دارد. خبردادن به دکتر درباره مشکلات رفتاری کودکان از این لحاظ مهم است که انجام این کار به شناسایی مشکلات جدی سلامت مانند افسردگی، اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی (ADHD) و سوءمصرف مواد یاری خواهد رساند.

سارا جی کلارک، نویسنده این گزارش و معاون رئیس «مرکز نظرسنجی سلامت کودکان» در دانشگاه میشیگان، می‌گوید، والدین کافی است مکالمات در این باره را با پزشک کودک‌شان این طور شروع کنند، «دکتر، ما متوجه مشکلی شدیم»

او می‌گوید: «این کار راه برای دکتر می‌گشاید تا سوالات بیشتری درباره والد و کودک بپرسد.»

او می‌گوید، بعد دکتر می‌تواند کودک را از لحاظ مشکلات بالقوه سلامت رفتاری غربالگری کند، نکاتی را توصیه کند، یا کودک را به یک متخصص بهداشت روانی یا رفتاری ارجاع دهد.

در میان والدینی که گفته بودند درباره مشکلات رفتاری کودکان‌شان با دکتر بحث نمی‌کنند، ۵۰ درصد گفتند که دلیل کارشان این است که فکر نمی‌کنند مشکلات رفتاری موضوعاتی پزشکی باشند. ۴۰ درصد دیگر گفتند که ترجیح می‌دهند این موضوعات را خودشان حل‌وفصل کنند، و ۳۰ درصد دیگر گفتند که ترجیح می‌دهند درباره این موضوع با کس دیگری به جز دکتر مشورت کنند.

اغلب والدین در این بررسی (۶۰ درصد) گفتند که در صورتی که کودک‌شان بیشتر از یک ماه بسیار اندوهگین باشد، به دکتر اطلاع خواهند داد.

کلارک می‌گوید، گرچه موضوعاتی مانند کج‌خلقی یا اشکال در ساماندهی انجام تکلیف‌های درسی لزوما نگران‌کننده نیست، اما والدین نباید آنها را نادیده بگیرند، «صحبت کردن با دکتر درباره این مشکلات ارزشش را دارد.»

به گفته او اگر این مشکلات رفتاری نادیده گرفته شود، «این خطر وجود دارد که کودک نابایسته رنج بکشد، چرا که کمکی که لازم دارد به او نمی‌رسد.»

دو نشانه عمده وجود دارد که باید توجه والدین را برای صحبت کردن با دکتر کودک درباره مشکلات رفتاری او جلب کند. به گفته کلارک یکی هنگامی است که به نظر می‌رسد رفتار کودک از هنجار همیشگی‌اش خارج شده است، و دیگری هنگامی است که به نظر می‌رسد رفتار کودک با رفتارهای دیگر کودکان همسن‌اش نمی‌خواند.

گزارش جدید به عنوان بخشی از نظرسنجی ملی سلامت کودکان بیمارستان کودکان سی اس مات منتشر شده است.

کد خبر 295852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha