همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نداجا) با اشاره به برنامه های عملیاتی حضور ایران در آب های بین المللی، گفت: امروز در خلیج عدن به خاطر عبور کشتی های تجاری خود منافعی داریم و باید امنیت این کشتی ها را حفظ کنیم.

حبیب الله سیاری

امیر دریادار حبیب الله سیاری روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار دفاعی ایرنا، درباره اهداف جمهوری اسلامی ایران برای حضور در آب های آزاد افزود: در اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا، نیروی دریایی ماموریت یافته در آب های آزاد جهان حضور پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما ملتی صلح طلبیم و اهل تجاوز و تعدی به مرزهای دیگر کشورها نیستیم، اما چون آب های آزاد متعلق به همه جهانیان است، در آب های آزاد جهان حضور پیدا خواهیم کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در این راستا در گام نخست تا مدار 10 درجه شمالی که محدوده شمالی اقیانوس هند را در بر می گیرد، حضوری مستمر پیدا کرده ایم.

اهمیت شمال اقیانوس هند برای ایران

دریادار سیاری با اشاره به اهمیت منطقه شمال اقیانوس هند توضیح داد: منطقه شمال اقیانوس هند علاوه بر بعد ژئوپلیتیکی و استراتژیکی، از بعد تجاری برای دنیا و جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، زیرا بیش از یک سوم تجارت جهان در این منطقه انجام می شود از این رو امنیت این منطقه مهم است.

وی افزود: حدود 90 درصد صادرات ایران از راه دریا صورت می گیرد، از این رو شمال اقیانوس هند به عنوان یک گلوگاه اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: موظف هستیم که امنیت این منطقه را برقرار کنیم تا بتوانیم خطوط تجاری خود را در امنیت کامل نگهداریم و کشتی های ما در سلامت کامل از منطقه عبور کنند.

حضور در آب های آزاد

دریادار سیاری افزود: ناوگروه های جمهوری اسلامی ایران در راستای تدابیر فرمانده معظم کل قوا تا کنون در دیگر مناطق آبهای جهان همچون هندوستان، سریلانکا، خط استوا، جزایر اندونزی، تنگه مالاکا، دریای چین، اقیانوس آرام، کانال سوئز، دریای مدیترانه و اقیانوس هند جنوبی حضور پیدا کرده اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه حضور در آبهای آزاد جهان باعث ایجاد غرور ملی می شود، ادامه داد: ایران اسلامی کشوری توانمند با ملتی بزرگ است از این روز حضورش در آب های آزاد جهان مطرح است و باید عملی شود.

دریادار سیاری گفت: اگر توان حضور در آبهای آزاد جهان را نداشتیم امروز چه کسی باید امنیت کشتی های ما را تامین می کرد، باید دست نیاز به سمت استکبار جهانی دراز می کردیم تا کشتی های ما از منطقه ای که توسط دزدان دریایی نا امن شده، عبور دهد.

منافع ایران در عدن

وی با اشاره به حضور ناوگروه سی وچهارم ارتش در خلیج عدن افزود: امروز در خلیج عدن به خاطر عبور کشتی های تجاری خود منافعی داریم و باید امنیت این کشتی ها را حفظ کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هر کجا که لازم باشد حضور پیدا خواهیم کرد، گفت: اگر جایی دیگر ناامنی بوجود آید کار نیروی راهبری است که در آب های آزاد حضور داشته باشد و به تامین امنیت بپردازد.

دریادار سیاری درباره موقعیت کنونی ناوگروه سی وچهارم ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این ناوگروه متشکل از ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر است که از 19 فروردین ماه راهی منطقه خلیج عدن شده و اکنون بمنظور برقراری امنیت برای کشتی ها در این منطقه در حال گشت زنی است.

وی افزود: ناوگروه سی وچهارم ابتدای کانال ورودی کشتی ها یعنی وسط مرزهای عمان تا مرزهای یمن را پشت سر می گذارد و به تنگه باب المندب وارد می شود و پس از آن به دریای سرخ می رود.

کد خبر 295588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha