همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ۴۲ درصد تحویل و ۴۱ درصد صدور سند واحدهای مسکن مهر در دوره وزارت من صورت گرفته است، تصریح کرد: ۲۷۴ هزار واحد مسکونی تمام شده داریم و میانگین پیشرفت ساخت مسکن مهر به ۹۰ درصد رسیده است.

خبرآنلاين نوشت:  عباس آخوندي صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت‌ماه با حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به سوالات برخي نمايندگان مجلس در خصوص مسكن مهر پاسخ داد و گفت: در ارتباط با سوال مطرح شده بايد بگويم هر چند به نظرم بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسي نمي‌توان از وزير راه و شهرسازي درباره مسكن مهر سوال كرد اما با توجه به تصميم هيئت رئيسه اين گزارش را ارائه مي‌دهم.

وي ادامه داد: دليل ورود ما به اين پروژه همانطور كه رهبر معظم انقلاب اسلامي مطرح كردند فارغ از اينكه مسكن مهر چگونه شروع شد چيزي حدود ۷ ميليون نفر درگير اين پروژه هستند و بايد تمام امكانات را در اختيار شهروندان قرار دهيم، همچنان كه اعلام كرده‌ام خود را مكلف به تعهدات دولت‌هاي قبلي مي‌دانم و اقدامات لازم جهت رفاه مردم را فراهم مي‌كنم.

وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: به همين خاطر براي مسكن مهر، فردي به عنوان قائم‌مقام خودم انتخاب كرده‌ام. يك نكته‌ هم در ارتباط با مسكن مهر مطرح مي كنم و آن اين است كه سال شروع مسكن مهر سال ۸۷ است اما در اين سال اتفاق بسيار مهمي در حوزه اقتصادي كشور رخ داد كه در واقع از جهت تورم در بخش مسكن ما از يك رقم حدود ۶۰ درصدي سقوط كرديم و توليد ناخالص داخلي در حال سقوط بود، در شرايطي كه اين وضعيت اقتصادي كشور بود و توليد ناخالص داخلي در حال سقوط و تورم در حال افزايش بود دو اتفاق بزرگ ديگر يعني يارانه‌ها و طرح مسكن مهر مطرح شد كه هر كدام براي اينكه اقتصاد كشور را درگير كنند ظرفيت كافي را بايد داشته باشند.

آخوندي گفت: بايد بگويم كه بحث توقف اعطاي تسهيلات بانكي به مسكن مهر و عدم اعطاي تسهيلات از صندوق توسعه ملي به مسكن مهر توسط همين مجلس در سال ۹۱ و براي بودجه ۹۲ انجام شد و ارتباط به دولت ما ندارد. دوستان در جريان هستند كه در بودجه سال ۹۲ اعطاي هرگونه خط اعتباري به بانك‌ها متوقف شد. اين در حاليست كه پيشنهاد شده بود بخشي از نياز مسكن مهر توسط اين صندوق تامين شود كه با مخالفت مجلس مواجه شد.

ميانگين پيشرفت ۹۰ درصدي مسكن مهر

آخوندي در ادامه اظهاراتش به ارائه آمار و ارقامي كه در طرح مسكن مهر وجود دارد اشاره كرد و گفت: آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه در طرح مسكن مهر در دوره مسئوليت من سرعت نسبتاَ بيشتري نسبت به پيش از آن داشته است. ما حدود دو ميليون و ۳۰۰ هزار مسكن مهر داريم كه داراي ميانگين پيشرفت ۹۰ درصدي در سال ۹۴ است. در حوزه تحويل واحدها يك ميليون و ۱۸۰ هزار واحد تاكنون تحويل داده شده است و ۴۴ هزار ميليارد تومان براي مسكن مهر تسهيلات اعطا شده است كه ۱۰ درصد در دوره يازدهم و ۹۰ درصد در دولت گذشته بود. پيشرفت فيزيكي مسكن مهر در دولت يازدهم ۴۹ درصد و در كل دولت قبلي ۵۸ درصد بوده است پس چگونه مي توان بحث توقف مسكن مهر را در دولت يازدهم مطرح كرد؟

وي درباره فروش اقساطي مسكن مهر گفت: تاكنون يك ميليون و ۴۴۰ هزار واحد از مسكن مهر فروش اقساطي شده كه ۴۳ درصد اين فروش در همين يك سال و نيم صورت گرفته است. نكته مهم در مسكن مهر اين است كه مردم بايد سند داشته باشند كه با آن معامله كنند اين در حاليست كه ۴۹ درصد صدور سند در همين دوره صورت گرفته است.

وزير راه و شهرسازي درباره وضعيت پيشرفت فيزيكي مسكن مهر توضيح داد: ما حدود يك و نيم ميليون واحد مسكن مهر را به اتمام رسانديم ولي نكته مهم اين است كه از اين تعداد چيزي حدود سه هزار و ۲۰۰ واحد فاقد متقاضي داريم كه نمايندگان بايد به اين نكته توجه كنند. از سوي ديگر نازك كاري يك ميليون و ۷۵۰ هزار واحد مسكن مهر به اتمام رسيده و مشكلات زيربنايي و روبنايي دارد كه در اختيار وزارت راه و شهرسازي نيست و مسئول آن ساير وزارتخانه ها هستند.

۲۷۴ هزار واحد مسكوني تمام شده داريم


به گفته آخوندي حدود ۲۷۴ هزار واحد مسكوني تمام شده داريم كه نازك كاري ۲۶۱ هزار واحد به اتمام رسيده و آماده واگذاري است كه در حال جمع كردن سفره مسكن مهر هستيم هرچند مشكلات بنيادي دارد.

وزير راه و شهرسازي افزود: بر اساس آمار و ارقام در دوره يك سال و نيم دولت يازدهم حداقل دو برابر نسبت به دولت قبل در بخش مسكن مهر پيشرفت حاصل شده است.

وي با اشاره به اينكه براي تامين تاسيسات زيربنايي مسكن مهر ۵۶۰۰ ميليارد تومان بايد هزينه شود گفت: براي خدمات روبنايي نيز حداقل هشت هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است كه حتي يك ريال آن در بودجه‌هاي سنواتي كشور وجود خارجي نداشته است.
براي تامين خدمات زيربنايي و روبنايي از پول مردم هزينه نكرديم

آخوندي با بيان اينكه در دوره دولت قبل تمام هزينه‌هاي تامين تاسيسات روبنايي از آورده مردم در طرح مسكن مهر هزينه شده است گفت: بر اساس دستور مديرعامل وقت شهر جديد پرديس در سال ۹۰ هزينه‌هاي تاسيسات روبنايي از آورده مردم تامين مي‌شد.

وي ادامه داد: در همين مدت كوتاه، تمام واحدهاي مسكن مهر را با سرعت بيشتري اجرا كرديم در حالي‌كه براي تامين خدمات زيربنايي و روبنايي هيچ يك از اين واحدها، از پول مردم هزينه نكرديم و غيرممكن است اجازه دهم اين پروژه متوقف شود.

وي با تاكيد بر اينكه وظيفه دارم به مردم خدمت كنم ادامه داد: بايد با مردم صادق باشيم؛ در اين يك سال و نيم عمر دولت يازدهم برابر تمام پنج سال دولت گذشته كه سنگ آن را به سينه مي‌زنيد در بخش مسكن مهر فعاليت شده است به طوري كه ۵۰ درصد فروش اقساطي در اين مدت صورت گرفته است. اگر به دنبال حل مسئله مسكن مهر هستيم، بايد به دولت براي رفع اين پيچيدگي كمك شود.

آخوندي درباره انتقاد به وي درباره بازديد از پروژه‌هاي مسكن مهر به تعداد كمتر از انگشتان دست گفت: قائم مقام بنده در امور مسكن مهر از كدام پروژه مسكن مهر بازديد نكرده است؟ تمام پروژه‌ها بازديد شده و در دولت يازدهم بيش از ۳۰۰ هزار واحد مسكن مهر كه فاقد متقاضي بودند تعيين تكليف شد.

همه منابع وزارت راه و شهرسازي را براي تكميل مسكن مهر به كار مي‌گيريم

وزير راه و شهرسازي خطاب به نمايندگان گفت: در اين شرايط سخت بدون بودجه و امكانات در حال تكميل پروژه‌ها هستيم و همه منابع وزارت راه و شهرسازي را براي تكميل اين پروژه به كار مي‌گيريم.

آخوندي در پايان با اشاره به نامگذاري امسال از سوي رهبر معظم انقلاب مبني بر «دولت و ملت؛ همدلي و همزباني» گفت: بايد به فرمايش رهبر انقلاب مبني بر همدلي توجه كنيم و من نيز به تمام تعهدات خود به مردم ايران پايبند هستم.

وكلاي ملت با 107 رأي موافق، 84 رأي مخالف و 8 رأي ممتنع از مجموع 211 نماينده حاضر در صحن علني، از پاسخ‌هاي آخوندي قانع شدند.

وزير راه و شهرسازي امروز براي پاسخ به سوال علي اصغر زارعي، مهدي كوچك زاده، روح الله حسينيان و حميد رسايي نمايندگان تهران در مورد پيشرفت طرح هاي مسكن مهر در مجلس حضور يافت.

کد خبر 295568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha