همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ۸۰۰ بازرس کار که در اختیار داریم هر ۶ سال یک بار می‌توانیم از کارگاه‌ها بازرسی کنیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در پاسخ به پرسش نماینده مردم تهران که در خصوص انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ، در معدن منطقه پاوه‌دانان و ناکارآمدی و ناتوانی بازرسان کار در حفظ جان کارگران که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از آنان شد، گفت: مشکلات ساختاری و فرادستی، تجهیزات ایمنی قدیمی و فرسوده، فقدان نصب تجهیزات مدرن و قدیمی بودن تجهیزات گاززدایی و نقاله‌ها موجب به وجود آمدن حوادث ناشی از کار در معادن بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: نقشه کار ما به ویژه در حوزه کارگری، یارانه و اقتصاد مقاومتی در سخنان اخیر مقام معظم رهبری مشخص شد.

وی ادامه داد: وزارت تعاون در سال 93 و ابتدای 94 در حوزه‌های درمان بیمه، اشتغال و روابط کار برنامه‌هایش را به اجرا گذاشته است. 8.5 میلیون نفر به جمع بیمه‌شدگان افزوده است.

وی ادامه داد: سالانه 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها بر اثر حوادث ناشی از کار و بیماری تلف می‌شود. در کشورهای پیشرفته از جمله در آمریکا روزانه 4 نفر، روسیه 13 نفر و ترکیه 8 نفر تلفات ناشی از کار دارند. این عدد در ایران 4.5 نفر است. بر اساس رویکرد اخلاقی، دینی و انسانی حفظ جان کارگران را در رأس برنامه‌هایم قرار داده‌ام.

وی با بیان اینکه با 800 بازرس کار هر شش سال یکبار می‌توانیم از کارگاه‌های کشور بازرسی کنیم، گفت: برای رفع این نقص بازرسی‌های اثربخش را جایگزین بازرسی‌های انبوه کرده‌ایم. همچنین با وزارتخانه‌های صنعف معدن و تجارت و وزارت بهداشت تفاهم‌نامه مشترک امضا کرده‌ایم. از سال 92 و 93 به این سو حوادث رو به کاهش بوده است که نشان می‌دهد طرح‌های وزارتخانه جواب می‌دهد.

ربیعی با بیان این‌که با برخی از سخنان نماینده سوال کننده موافقم اما در نتیجه‌گیری با وی در اختلاف نظر قرار دارم، گفت: سوال باید درباره کم‌کاری یا نادیده گرفتن وظایف باشد در حالی که بنده اولویت اولم کاهش حوادث ناشی از کار است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان نظام پزشکی طی 9 ماه سال جاری آمار حوادث ناشی از کار نسبت به مدت مشابه سال 93، 4.3 درصد کاهش یافته است. همچنین معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است حوادث ناشی از کار در طی دوره مشابه سال جاری نسبت به گذشته 40 درصد کاهش یافته است. ما در سه بخش آماده‌سازی، تجهیزات ایمنی و ماشین‌آلات تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعطیلی معادن پرخطر را راحت اما دارای تبعات اقتصادی و اجتماعی دانست و افزود: عمده معادن کشور ورشکسته هستند. برای بنده کاری ندارد که دستور تعطیلی معادن را صادر کنم، اما با این کار 10 هزار شغل اصلی و 200 هزار شغل فرعی از بین می‌رود. ما به جای این کار به معادن وام دادیم تا بخش‌های ایمنی و نوسازی تجهیزاتشان را انجام دهند.

ربیعی با تأکید بر این‌که حتی یک مورد حوادث ناشی از کار قابل قبول نیست، گفت: اما حوادث ناشی از کار هر قدر هم که مورد توجه قرار گیرد باز اجتناب ناپذیر است. این وضعیت در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و روسیه نیز قابل مشاهده است.

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس تعهد اخلاقی و دینی بر خود واجب می‌دانم که ایمنی کردن معادن را همچنان دنبال کنم.

کد خبر 295547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha