همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیدگی به وضعیت افراد کم‌درآمدی که یارانه‌ آنها حذف شده است توضیح داد: افرادی که به حذف یارانه خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را به وزارت تعاون بدهند و این قضیه بررسی خواهد شد در صورتی که حق داشته باشند به وضعیت آنها رسیدگی می‌شود.

ایسنا نوشت: علی طیب‌نیا در همایشی که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد با اشاره به این‌که مساله‌ حذف یارانه‌ افراد پردرآمد بر عهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، گفت: با توجه به اطلاعات مختلفی از افراد فرآیند حذف یارانه پردرآمد‌ها شروع شده و قرار است با دقت کامل این عملیات انجام شود. اظهار کرد: اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه‌ حذف یارانه پردرآمد‌ها را می‌توان از وزیر کار و رفاه اجتماعی گرفت.

وی درباره وضعیت بورس گفت: نوسانات بورس عمدتا نتیجه رفتار هیجانی برخی از اشخاص حقیقی است.

وزیر اقتصاد درباره روند کاهشی بورس در سال جدید عنوان کرد: بازار سرمایه در مدت اخیر شاهد اتفاقات مثبتی بوده است که توفیقات به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای یکی از اینهاست.

وی افزود: طی مذاکرات هسته‌ای دشمنان ما مجبور شدند که حقوق ما را به رسمیت بشناسند و این توافقات می‌تواند اتفاقات مثبتی را برای بخش صنعت ایجاد کند.

طیب‌نیا همچنین با بیان این‌که در حوزه سیاست‌های پولی تصمیمات مناسبی اتخاذ شده است، افزود: در این راستا نرخ سود برای سپرده و تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرده است و برنامه بر این است که در موعدهای سه ماهه مجددا این نرخ بازبینی شود.

وزیر اقتصاد افزود: همچنین شرکت‌ها به خصوص پالایشگاه‌ها که دچار مشکلاتی بودند مشکلاتشان حل و فصل شده است و به خصوص طی مصوبه‌ای که ستاد تدابیر اقتصادی در جلسه اخیر خود ایجاد کرد مصوبه‌ای را که در خصوص قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی بود را اصلاح کرد که مجموعه این اخبار در بازار سرمایه مثبت است.

وی همچنین اظهار کرد: کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقدند قیمتی که در حال حاضر سهام دارد با وضعیت بنگاه‌های اقتصادی به هیچ وجه تناسب ندارد و سهام ارزشمند است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از جذابیت‌های لازم برخوردار است.

وزیر اقتصاد نوسانات اخیر در بورس را ناشی از رفتارهای هیجانی برخی افراد حقیقی دانست و عنوان کرد: این نوسانات ناشی از این رفتارهای هیجانی است که افراد حقیقی به خصوص در بازار سرمایه از خود نشان می‌دهند و بر طبق اخباری که اعلام می‌شود تصمیمات عجولانه می‌گیرند.

طیب‌نیا به کسانی که در بازار سرمایه ورود پیدا می‌کنند، توصیه کرد که با مشورت با افرادی که در حوزه سرمایه از تخصص و دانش کافی برخوردار هستند تصمیم‌گیری کنند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: رفتار هیجانی عمدتا به زیان افرادی است که بر این مبنا تصمیم‌گیری می‌کنند به نظر می‌رسد که وضعیت در بازار سرمایه روند مثبتی خواهد داشت و روال رو به رشدی را در این بازار خواهیم داشت.

وی ادامه داد: دولت بنا دارد که از بازار سرمایه حمایت کند. ما می‌خواهیم منابع لازم برای فعالیت‌های تولیدی به خصوص بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را از طریق بازار سرمایه تامین کنیم و لازمه‌ی این امر این است که بازار سرمایه در رونق باشد.

طیب‌نیا خاطر نشان کرد: بنابراین دولت به دقت در مورد مسائل مربوط به بازار سرمایه و همچنین بخش حقیقی اقتصاد را دنبال می‌کند و سعی کرده است که عمده مشکلات را حل و فصل کند و برخی اصلاحات به وجود آمده در بازار سرمایه مدنظر فعالان این بازار بوده است که دولت سعی کرد آنها را عملی کند و برخی نیز در دستور کار است.

وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت اقتصاد می‌تواند به هدف‌گذاری‌های خود دست پیدا کند، تصریح کرد: اعتقاد من این است که باید به شرایط خوش‌بین باشیم چرا که در سال گذشته وقتی دولت در دست گرفته شد با مشکلات سختی مواجه بود، اما با این حال تورم را کنترل کرد و رشد اقتصادی را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد تسهیلات داده شده بانک‌ها استمهال شده است، گفت: از 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک‌ها 60 درصد استمهال شده و بانک‌ها 90 هزار میلیارد نیز مطالبات معوق از دولت دارند.

طیب نیا اظهار کرد: اگر بانک ها بخواهند به حداقل کفایت سرمایه برسند به 30 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مسکن مهر به یکی از گرفتاری‌های دولت تبدیل شده است عنوان کرد: معادل تمام طول تاریخ به خاطر مسکن مهر پول چاپ و وارد بازار شد و ادامه این پروژه مستلزم ادامه این روند بود.

وزیر اقتصاد افزود: با این حال مسکن مهر یک سند در دست مردم است و دولت نمی تواند آن را ادامه ندهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه با طرح سهام عدالت 62 شرکت بزرگ از سرمایه گذاری محدود شدند تصریح کرد: 62 شرکت از بزرگترین شرکت‌ها در قالب سهام عدالت وارد شدند که هیچ یک از 42 میلیون نفر سهامدار مالک آنها نشدند.

طیب نیا افزود: سهام عدالت باعث شد طی سالهای طولانی سود شرکت‌ها صرف برداخت سود سهام شود و این 62 شرکت از سرمایه گذاری باز ماندند.

کد خبر 295437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha