سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: حیات‌وحش ایران با همکاری بخش خصوصی قرق‌های اختصاصی را تجربه می‌کند.

آرش کوشا دبیر کمیته طبیعت‌گردی کشور در این باره گفت: قرار است در همکاری بین بخش خصوصی و محیط‌زیست گونه‌های جدید حیات‌وحش که با شرایط منطقه‌‌های موردنظر سازگارند برای تکثیر و پرورش به آن منطقه وارد شوند.

به گفته این مقام مسئول، قرار است بخش خصوصی در این رابطه با توجه به اکولوژی منطقه به احیاء زیستگاه بپردازد و بحث ما هم در این رابطه دقت در ساز و کار  اجرای این طرح است.

کوشا همچنین گفت: بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این بحث 5 منطقه را پیشنهاد داده‌اند که فیروزکوه و دماوند تهران به همراه خراسان رضوی، سمنان و اصفهان را شامل می‌شود.

فاطمه واعظ جوادی رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با فارس از تصویب 3 دستورالعمل قرق اختصاصی، نمایشگاه حیات وحش و ارزیابی طرح‌های طبیعت‌گردی خبر داده بود ولی کوشا در این باره به خبرنگار ما گفت: هنوز مصوبه را به ما ابلاغ نکرده‌اند ولی قرار است به‌زودی آن را تحویل بگیرم.

دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی در توضیح طرح قرق اختصاصی گفت: قرق اختصاصی از بهترین راه‌های تکثیر و پرورش حیات‌وحش به‌وسیله بخش خصوصی است.

کوشا درباره وضعیت شکار در این مناطق نیز افزود: همان‌طور که تاکنون طبق بررسی سازمان حفاظت محیط زیست مجوز شکار صادر می‌شده در این مناطق نیز زمانی که تعداد یا سن گونه‌های حیات‌وحش در منطقه قرق اختصاصی به حد معینی برسد می‌توان سهمیه‌ای برای شکار اعلام کرد.

وی تأکید کرد: احیای زیستگاه‌ها و تکثیر و پرورش حیات وحش و در حدی که شرایط اجازه بدهد بحث شکار از مباحث و اهداف قرق اختصاصی است.

کوشا در پاسخ به این سئوال که تکثیر و پرورش حیات وحش ممکن است به اصالت و ذخیره ژنتیکی گونه‌های نادر حیات‌وحش آسیب وارد کند گفت: چنین نگرانی‌هایی برای ما هم وجود دارد اما از طرفی پیشنهادات و نظرات کارشناسی در کمیته تدوین دستورالعمل قرق اختصاصی مطرح شده بود و اینک نیز انتظار داریم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای نظارت دقیق در تحقیق سلامت این طرح مؤثر عمل کند. قرق اختصاصی برای نخستین بار در حیات وحش ایران تجربه می‌شود و تاکنون چنین تعریفی وجود نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرده است با اجرای قرق اختصاصی بحث اکوتوریسم رونق بگیرد.

کد خبر 29541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز