سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که برای دیدار از هند وارد دهلی‌نو، شده و مانموهان سینگ، همتای هندی و میزبان او روزهای پایانی هفته را صرف جشن گرفتن شکل‌گیری ائتلافی راهبردی می‌کنند که ایجاد آن طی سال‌های اخیر بارها به‌دلیل مخالفت و کارشکنی احزاب سیاسی اپوزیسیون در دو کشور به تأخیر افتاده بود.

آبه پس از شکست حزبش در انتخابات ماه گذشته مجلس اعیان ژاپن در حال جنگیدن برای بقای سیاسی خود است.

سینگ هم از سوی متحدان کمونیست‌اش در دولت به دلیل طراحی و اجرای برنامه همکاری مشترک هسته‌ای با ایالات‌متحده که به‌رغم همه محدودیت‌ها به سه دهه انزوای هسته‌ای هند پایان می‌دهد تحت فشار قرار دارد.

در لایه زیرین بی‌ثباتی سیاسی‌ای که دامنگیر دولت‌های آبه و سینگ شده چالشی عمیق‌تر قرار دارد و آن فایق آمدن دهلی‌نو و توکیو بر دهه‌ها سیاست خارجی منفعل و پایان دادن به عملکرد ضعیف دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی است.

آبه و سینگ درحالی سعی دارند ژاپن و هند را به‌عنوان قدرت‌هایی جهانی معرفی کنند که در داخل و خارج با موانع زیادی روبه‌رو هستند.

ژاپن در تلاش برای سلب مسئولیت از خود در عرصه منطقه‌ای و جهانی و جلوگیری از تحریک همسایگان‌اش تحت لوای صلح‌طلبی برای دهه‌ها همه مسئولیت‌های خود در حوزه دیپلماسی خارجی را به ایالات متحده واگذار کرده بود و هند که درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی عمیق داخلی بود ترجیح می‌داد از مداخله و حتی مشارکت در تحولات منطقه‌ای احتراز کند.

هم هند و هم ژاپن در نیمه دوم سده گذشته به‌دلایل مختلف از دستیابی به اهداف خود در عرصه بین‌المللی، برعهده گرفتن نقشی مؤثر در آسیا و دستیابی به کرسی دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد ناتوان بودند.

ژاپن در سایه شکست در جنگ جهانی دوم تصمیم گرفت با به فراموشی سپردن رؤیای تبدیل شدن به قدرتی جهانی روی بازسازی کشور متمرکز شود. هند تازه به استقلال رسیده هم باتوجه به اشاعه فقر و عقب‌ماندگی صنعتی به دنبال رفع این مشکلات بود و ترجیح داد در دوران جنگ سرد در اردوگاه متحدان شوروی قرار گیرد که همین مسأله دهلی‌نو را در تقابل با اکثر پایتخت‌های آسیایی قرارداد.

با پایان جنگ سرد هند و ژاپن به دنبال ارتقا جایگاه خود در سطح منطقه‌ای و در مقیاس جهانی بوده‌اند.

با وجود همه تحولاتی که در عرصه سیاست هند و ژاپن در سال‌های اخیر به‌وقوع پیوسته این دو کشور برای توسعه تأثیرگذاری منطقه‌ای خود با یک مانع مشترک مواجه هستند. چین که می‌رود تا به یک قدرت تمام‌عیار اقتصادی، نظامی تبدیل شود خواستار ظهور قدرت‌های رقیب در آسیا نیست.

چینی‌ها هرآنچه در توان داشتند به کار گرفتند تا مانع از واگذاری کرسی دائمی در شورای امنیت به هند یا ژاپن شوند. هند و ژاپن اگر بخواهند به موقعیت ممتازی در آسیا دست پیدا کنند چاره‌ای جز تشکیل ائتلافی راهبردی برای مقابله با قدرت روزافزون چین ندارند و بی‌شک هدف اصلی سفر آبه به هند را باید در تلاش برای تشکیل همین ائتلاف جست.

منبع: ایندیا اکسپرس

کد خبر 29521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز