سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که برای دیدار از چند کشور شرق و جنوب آسیا در سفری دوره‌ای به‌سر می‌برد پس از ترک جاکارتا، پایتخت اندونزی وارد دهلی‌نو، پایتخت هند شد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی این اولین سفر آبه به هند است و او  قرار است در ضمن اقامت‌ سه‌روزه‌اش در دهلی‌نو با مانموهان سینگ، همتای هندی‌اش دیدار و گفت‌وگو کرده و دو طرف چند توافقنامه عمده که بیشتر حول محور توسعه روابط تجاری دوجانبه می‌چرخد به امضا برسانند.

مذاکره پیرامون همکاری در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز و مسایل امنیتی در کنار گفت‌وگوهای اقتصادی دیگر رئوس فهرست موضوعاتی که در دیدارهای آبه و سینگ مطرح می‌شود را تشکیل می‌دهد.  دو طرف با امضای توافقنامه‌های متعدد به دنبال توسعه روابط و ایجاد ائتلافی راهبردی برای مقابله با قدرت رو به فزونی چین در منطقه هستند.

اگرچه هیچ‌یک از مقامات رسمی ژاپن یا هند از تلاش برای مهار چین به‌عنوان یکی از اهداف سفر آبه به دهلی‌نو یاد نکرده‌اند اما این واقعیت که چین به خطری بالقوه برای هر دو کشور، که یکی بزرگترین قدرت اقتصادی  آسیا و دیگری دومین کشور پرجمعیت‌ جهان است، تبدیل شده مسأله‌ای پنهان نیست.

ائتلاف راهبردی

آبه در رأس هیأتی اقتصادی به هند رفته و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ ژاپن چون تویوتا، میتسوبیشی، کانون و هیتاچی او را در این سفر همراهی می‌کنند.

قرار است در ضمن دیدارهای آبه و سینگ از طرح مشترک هند و ژاپن برای ایجاد کریدوری ارتباطی، صنعتی بین دهلی‌نو، پایتخت سیاسی هند و بمبئی، پایتخت اقتصادی این کشور پرده‌‌برداری کنند.

در حال حاضر حجم مراودات تجاری دوجانبه هند و ژاپن به 7 میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود که براساس برآوردهای انجام شده قرار است این رقم طی 5سال آینده دو برابر شود.

پروژه‌های مشترکی که قرار است آبه در ضمن اقامت‌اش در هند قراردادهای مشارکت ژاپن در آن‌ها را امضا کند احداث قطار سریع‌السیر، ایجاد چند بندر و فرودگاه و همکاری در زمینه راه‌اندازی قطب‌های صنعتی را شامل می‌شود.

با این حال همه این توافقنامه‌ها در واقع پوششی برای هدف اصلی سفر آبه به دهلی‌نو یعنی تقویت مناسبات دو طرف و ایجاد ائتلافی استراتژیک بین دو کشور است.

ژاپن که از مخالفان پروپاقرص آزمایش هسته‌ای سال 1998 میلادی هند بود و در واکنش به این آزمایش روابط دیپلماتیک با دهلی‌نو را به حال تعلیق درآورد  اکنون برای همکاری با هند در زمینه انرژی هسته‌ای پیشقدم شده است.

آبه خواستار شکل‌گیری ائتلافی بین ژاپن، استرالیا، هند و ایالات‌متحده برای تحت فشار قرار دادن چین است. مقامات پکن طی ماه‌های اخیر بارها به‌طور تلویحی از تلاش‌های توکیو برای ایجاد این محور ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

کد خبر 29519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز