چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

محمد کرباسی: این روزها شاید اوضاع در خاورمیانه آن‌قدر به هم ریخته و بحرانی باشد که کسی دیگر به یاد سرزمین‌های اشغالی نیفتد.

فلسطین

براي فلسطيني‌ها اما داغ 15مي ‌سال1948يا همان روز نكبت هميشه تازه است. 67سال از روزي كه صدها هزار فلسطيني از سرزمين خودشان بيرون رانده‌شدند مي‌گذرد. فردا سالگرد روزي است كه به فلاكت و فاجعه در جهان مشهور شده و رژيم‌صهيونيستي در كشوري كه متعلق به ملتي ديگر است، اعلام موجوديت كرد. شايد اين روزها درد و رنج فلسطيني‌ها در ميان هياهوي خبرها گم شده باشد اما ساكنان غزه و كرانه‌باختري و فلسطيني‌هاي آواره در جهان هنوز پس از نزديك به 7دهه عزادار آن روز هستند. چند دهه رهبران تشكيلات خودگردان پاي ميز مذاكره با رژيمي كه خاكشان را اشغال كرده نشستند تا شايد از زورگويي كه خانه‌هايشان را خراب كرده امتيازي بگيرند.

از كنفرانس لوزان در سال 1949تا آناپليس و مذاكراتي كه جان كري كليد زد اما هيچ‌كدام نفعي براي فلسطيني‌ها نداشت و اكنون آنها به نقطه اول بازگشته‌اند. درحالي‌كه همه كشورهاي جهان و نهادهاي بين‌المللي حداقل روي راه‌حل دوكشور توافق دارند حالا كابينه جديد رژيم‌صهيونيستي به صراحت اين مسئله را رد مي‌كند و مي‌گويد اساسا آن را قبول ندارد. اوضاع براي فلسطيني‌ها در غزه و كرانه‌باختري در ميان جنجال خبري خاورميانه هر روز بدتر مي‌شود. فلسطيني‌ها حالا از مردم جهان كمك مي‌خواهند تا شايد اين نكبت 67ساله روزي به پايان برسد.

  • غزه؛ زندگي در ميان آوار

از زماني كه در سال گذشته ميلادي رژيم‌صهيونيستي غزه را هفته‌ها هدف حملات خود قرار داد اوضاع در اين منطقه هر روز سخت‌تر شده است. محاصره غزه همچنان از سوي رژيم‌صهيونيستي ادامه دارد و به همين‌خاطر بازسازي اين منطقه به هيچ عنوان ميسر نيست. بيشتر از 9هزار خانه را نظاميان رژيم‌صهيونيستي در كنار صدها مدرسه و بيمارستان تخريب كردند كه هنوز امكان ساخت دوباره آن فراهم نشده است. در منطقه‌اي كه در هر كيلومترمربع آن به‌طور متوسط حدود 5نفر زندگي مي‌كنند حالا خرابي و ويراني بيشتر از هر چيز ديگري به چشم مي‌خورد. براساس آخرين آمار اعلام شده از سوي سازمان ملل 1.8ميليون فلسطيني در نوار غزه زندگي مي‌كنند.

گزارش نهادهاي بين‌المللي نشان مي‌دهد كه به‌خاطر حملات سال‌گذشته رژيم‌صهيونيستي به اين منطقه 30هزار فلسطيني شغل‌شان را از دست داده‌اند. براساس اعلام سازمان ملل اقتصاد غزه به‌خاطر اين حملات ضرري 200ميليون دلاري را متحمل شده است. 200ميليون دلار شايد براي يك كشور مستقل رقم هنگفتي به‌حساب نيايد اما براي غزه كه سال‌ها تحت محاصره بوده، پولي است كه جبران آن بسيار سخت خواهد بود. نرخ بيكاري در غزه حالا به 43.9درصد رسيده و مردم اين منطقه هيچ شانس و اميدي براي زندگي‌شان نمي‌بينند.

وقتي به‌تازگي سازمان ملل درخواست استخدام 200معلم را در غزه اعلام كرد بيشتر از 27هزار نفر براي اين شغل ثبت‌نام كردند تا شايد بتوانند شكم خانواده‌شان را سير كنند. اين روزها كشتي‌هاي ناوگان آزادي3 با شركت گروهي از فعالان حقوق بشر تلاش دارند تا خودشان را براي تحويل كمك‌هاي بشردوستانه به غزه برسانند. مقام‌هاي رژيم‌صهيونيستي اما بحران و ناآرامي‌هاي خاورميانه را بهترين فرصت براي خود مي‌دانند كه فشارها بر فلسطيني‌هاي ساكن غزه را هر روز بيشتر كنند.

  • كرانه باختري؛جدال هر‌روزه با مرگ

تنش در كرانه‌باختري هر روز بيشتر مي‌شود. حالا آمارها نشان مي‌دهد كه با خشونت نظاميان رژيم‌صهيونيستي و سركوب فلسطيني‌ها به‌صورت ميانگين هرروز يك نفر در اين منطقه كشته مي‌شود. در همه سال‌هاي گذشته شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني رژيم‌صهيونيستي در كرانه‌باختري به‌صورت روزافزون گسترش پيدا كرده است. درحالي‌كه نهادهاي بين‌المللي بارها اين اقدام‌هاي رژيم‌صهيونيستي را محكوم كرده‌اند اما مقام‌هاي اين رژيم با دهن‌كجي به جامعه جهاني هرچند وقت يك‌بار طرح ساخت خانه‌هاي جديد را اعلام مي‌كنند.

همزمان با گسترش شهرك‌سازي‌ها تخريب خانه فلسطيني‌ها هم هر روز بيشتر مي‌شود. شهرك‌نشين‌هاي افراطي هم در سايه حمايت نظاميان رژيم‌صهيونيستي هر روز تجاوز خود را به اماكن مقدس مسلمانان و حمله به فلسطيني‌ها گسترش داده‌اند. روز گذشته به همين‌دليل گروهي از رهبران سابق اتحاديه اروپا در نامه‌اي سرگشاده به مسئول سياست خارجي اين اتحاديه خواستار تغيير سياست اروپايي‌ها نسبت به اسرائيل شدند.

در نامه اين افراد به فدريكا موگريني، تأكيد شده كه كشورهاي اروپايي بايد رژيم‌صهيونيستي را به‌خاطر سياست‌هايش در قبال فلسطيني‌ها به‌ويژه گسترش شهرك‌سازي‌هايش مورد بازخواست قرار دهند. اوضاع در كرانه‌باختري اما با سكوت جهاني هر روز درحال بدتر شدن است و مقام‌هاي تشكيلات خودگردان هم نتوانسته‌اند اقدام قابل توجهي براي بهبود شرايط انجام دهند.

  • دولت افراطي جديد

پس از سال‌ها مذاكره و گفت‌وگو، مقام‌هاي رژيم‌صهيونيستي حالا حداقل‌هاي مورد توافق همه كشورهاي جهان را هم زير پا گذاشته‌اند. بنيامين نتانياهو كه اين روزها با پيروزي در انتخابات، كابينه جديدش را سر و سامان مي‌دهد در جريان تبليغات انتخاباتي خود بارها اعلام كرد درصورت رسيدن دوباره به نخست‌وزيري هر كاري كه از دستش بربيايد انجام مي‌دهد تا كشور مستقل فلسطين تشكيل نشود. نتانياهو در چندين مصاحبه گفت: به‌نظر من هيچ جايي براي كشور فلسطين وجود ندارد.

اين در حالي است كه باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا (متحد هميشگي رژيم‌صهيونيستي) روز‌گذشته بارديگر خواستار بازگشت اين رژيم به راه‌حل دوكشور شد. در ميان اعضاي كابينه دست‌راستي جديد اين رژيم هم حالا حرف‌هايي از اين دست زياد ديده مي‌شود و افراطي‌ها قدرت بيشتري گرفته‌اند.

ايلت شيكد كه قرار است وزير دادگستري كابينه جديد نتانياهو شود كسي است كه گفته بود مادران همه فلسطيني‌ها بايد كشته‌شوند چون آنها فرزندانشان را براي مبارزه با اسرائيل تربيت كرده‌اند. براساس آماري كه سازمان ملل به‌تازگي منتشر كرده 7.5ميليون فلسطيني با آواره شدن از خانه‌هايشان در تبعيد به‌سر مي‌برند. اكثريت اين جمعيت در اردوگاه‌هاي اردن، سوريه و لبنان مستقر هستند. با 4.6 ميليون فلسطيني ساكن در كرانه باختري و غزه در مجموع 12.1ميليون فلسطيني در جهان هستند كه همچنان به بازگشت به خانه‌هايشان فكر مي‌كنند. پس از 67سال كليدهايي كه امروز آنها در سالگرد روز نكبت در دست‌دارند نشان از اميد آنها براي باز‌كردن در خانه‌هايشان در فلسطين است.

  • واتيكان كشور فلسطين را به رسميت شناخت

در ادامه موج حمايت از فلسطين روز گذشته واتيكان كشور مستقل فلسطين را به رسميت شناخت. به گزارش آسوشيتدپرس، سخنگوي واتيكان روز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران اين مسئله را تاييد و اعلام كرد به زودي بيانيه‌اي رسمي در اين رابطه منتشر مي‌شود. قرار است روز شنبه محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به ديدار پاپ فرانسيس برود و احتمالا اين مسئله پس از ديدار دو طرف اعلام خواهد شد.

کد خبر 295082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha