چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

موژان اردانی: در زندگی امروز، میان این همه پیشرفتی که یا شاهدش هستیم و یا به گوشمان می‌خورد، یک وسیله هست که احتمالا همگی بر سر ضرورت وجودش توافق نظر داشته ‌باشیم؛ آسانسور؛ اتاقک متحرکی که وزن ما و بارهایمان را تحمل می‌کند و در بیشتر موارد صدایش هم در ‌نمی‌آید.

خـرید آسـان سور

اما چقدر با اين وسيله و بازارش آشناييد؟ اين سؤالي است كه باعث شد براي يافتن جوابش، سري به نمايشگاه آسانسور و صنايع وابسته به آن بزنيم. اين نمايشگاه در روزهاي پنجم تا هشتم ارديبهشت‌ماه در محل دائمي نمايشگاه‌ بين‌المللي تهران برگزار شد. حكايت ما در نمايشگاه، حكايت آليس در سرزمين عجايب بود. پيش از اين فقط سوار آسانسور شده‌ و نهايتا دكمه‌‌اي را براي رفتن به طبقه مورد نظر فشار داده ‌بوديم. در اين نمايشگاه شركت‌هاي داخلي توليد‌كننده و وارد‌كننده و همچنين شركت‌هاي خارجي از كشورهاي آلمان، ايتاليا، چين، كره‌جنوبي، تركيه و بلغارستان حضور داشتند. آنجا به غرفه‌هايي برخورديم كه قطعات آسانسور ارائه مي‌كردند؛ قطعاتي مثل ترمز آسانسور، موتور، كابين و تابلوفرمان. در اين بين شركت‌هايي هم بودند كه به‌طور كلي خدمات نصب و راه‌‌اندازي آسانسور را عرضه مي‌كردند و با مراجعه به آنها مي‌شد درباره خريد يك پكيج كامل آسانسور مشاوره گرفت. جالب است بدانيد كه سالانه حدود 80هزار آسانسور در كشور نصب و راه‌اندازي مي‌شود. با ما به گشت در دنياي عمودي آسانسورها بياييد؛ اين كار مي‌تواند كمك بزرگي باشد براي انتخاب؛ با درنظر داشتن تمامي المان‌هاي مهم در اين تكنولوژي و كاهش هزينه خريد.

  • انتخاب

كدام نوع به‌كار ما مي‌آيد؟
2نوع آسانسور در بازار موجود است؛ كششي و هيدروليك. سؤال مهم هم اين است: كششي بهتر است يا هيدروليك؟ اما در واقع پاسخي براي اين سؤال وجود ندارد چراكه اصولا كاربرد اين آسانسورها با توجه به شرايط ساختمان متفاوت است و براساس شرايط ساختمان مي‌توان تصميم به انتخاب سيستم كششي يا هيدروليك گرفت بنابراين اصولا اين دو سيستم قابل مقايسه نيستند. به‌عنوان مثال اگر شما فضاي كافي براي نصب آسانسور نداريد، اگر مي‌خواهيد در طراحي معماري آسانسوري كاملا شيشه‌اي داشته باشيد، اگر محل موتورخانه‌اي كه براي آسانسور درنظر داريد در فاصله دورتري از آسانسور است و يا اگر سرعت سرويس‌دهي برايتان اهميت زيادي ندارد و نهايتا اگر ساختمان شما كمتر از 5طبقه و كم ترافيك است، آسانسور هيدروليك انتخاب مناسبي است. اگر آسانسور با ظرفيت‌هاي بسيار سنگين(بيش از ۵/۲‌تن) نياز داريد باز هم آسانسور هيدروليك انتخاب مناسبي است. اما آسانسورهاي كششي داراي سرعت بيشتر با قابليت استارت در ساعت بيشتر هستند و براي نصب در تمام ساختمان‌هايي كه شرايط بالا را ندارند مناسبند. ضمن اينكه داراي حجم ترافيك سنگين و با هر تعداد طبقه هستند. چيز ديگري كه در انتخاب نوع آسانسور قبل از قيمت آن مهم است، امنيت است كه در هر دو نوع برابري مي‌كند اما در مورد قيمت، سيستم هيدروليك در مواردي ارزان‌تر از نوع كششي است.

  • قيمت

شروع از 20ميليون
اگر بخواهيم قطعات آسانسور را جداگانه بخريم و سپس به يك شركت براي نصب و راه‌اندازي اين قطعات مراجعه كنيم، لازم است با قيمت تقريبي برخي از اجزا آشنا شويم. قيمت اين اجزا با توجه به تعداد طبقات، نوع كاربرد، تعداد نفرات و همچنين شركت سازنده و كيفيت آنها متغير است. قيمت كابين آسانسور با توجه به موارد ذكر شده و همچنين نكاتي مثل نوع بدنه و تزيينات، از حدود ۴ ميليون شروع مي‌شود. هر جفت ريل آسانسور به‌طور تقريبي از ۱۰۰هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان در بازار يافت مي‌شود. سيم‌بكسل با توجه به نمره‌اش، يعني قطر آن، از متري ۲هزار تومان تا ۱۰هزار تومان در بازار موجود است. قيمت گاورنر هم از ۲۰۰ هزار تومان تا حدود ۴۰۰ هزار تومان است. پاراشوت نيز از ۲۰۰ هزار تومان يافت مي‌شود. تابلوفرمان كه يكي از اجزاي مهم آسانسور است را از يك ميليون تومان تا حدود ۶ ميليون تومان مي‌توان پيدا كرد. در مورد قيمت آسانسور‌هاي كششي و هيدروليك بايد گفت كه درنظر گرفتن نوع موتور هر يك از آنها و نيز قطعاتي كه آن را تشكيل مي‌دهند بسيار مؤثر است. قيمت يك آسانسور كششي همراه با موتور و تمامي قطعات حدودا از ۲۵ميليون تومان شروع مي‌شود و آسانسور هيدروليك با قيمت تقريبي از ۲۰ ميليون تومان يافت مي‌شود. در تمامي قيمت‌هايي كه خوانديد بايد به يك موضوع توجه كرد؛ اين قيمت‌ها همگي بدون محاسبه هزينه نصب و راه‌اندازي هستند و شما پس از خريد اين قطعات يا خريد يك پكيج كلي آسانسور بايد هزينه نصب و راه‌‌اندازي را نيز به آن اضافه كنيد.

  • قرارداد

خريد بلندمدت
شركت سازنده و نوع قطعات را به دقت در قرارداد مشخص كنيد.
حداكثر زمان تحويل آسانسور، شيوه پرداخت هزينه‌ها، مسئوليت ضرر و زيان‌هاي ناشي از اشتباهات كاري و تكليف كارفرما و پيمانكار درصورت نقض موارد پيمان بايد به دقت در قرارداد مشخص شده باشد.
گاهي هزينه‌هاي جانبي در انجام يك كار درصورتي كه مشكلي به‌وجود آيد، برابر درصد قابل توجهي از هزينه‌هاي قرارداد خواهد شد. 2مورد را به‌دليل اهميتشان به‌صورت جداگانه بررسي مي‌كنيم كه شامل خدمات سرويس و نگهداري و دريافت استاندارد است:
درصورت نصب صحيح، سيستم شما حداقل تا يك سال نبايد نيازمند تعمير اساسي باشد، بنابراين شركت نصاب بايد تضمين تعمير و نگهداري سيستم را براي حداقل مدت يك‌سال پس از نصب به‌صورت رايگان به‌عهده بگيرد.
يك سيستم مناسب در حداكثر 3بازديد بايد به تأييد اداره استاندارد برسد. با توجه به اينكه هر چه تعداد بازديدها بيشتر باشد هزينه استاندارد هم بالاتر مي‌رود از نصابتان بخواهيد براي افزايش دقت كاري، هزينه‌هاي مربوط به دريافت استاندارد را تخمين زده و در ابتداي امضاي قرارداد آن را در هزينه نصب منظور كند.

  • اجزا

كابين پرنده را انتخاب كن
پس از انتخاب نوع آسانسور از بين كششي و هيدروليك بايد به اجزاي سازنده ديگر اين محصول نيز دقت كنيم. اجزاي مهم اين محصول شامل كابين، ريل، سيم‌بكسل، گاورنر، پاراشوت و تابلوفرمان است.
كابين: اتاقكي است براي حمل نفر، بار، تخت بيمار و ماشين كه بسته به نوع نياز ما در محل مورد نظرمان بايد آن را انتخاب كنيم.كابين‌هاي نفر‌بر 2نوع دارند؛ فضاي بسته با اسكلت فلزي و تزئينات داخلي استيل، نيمه استيل و نوع ديگر كابين كه به آن نماي باز مي‌گويند. اين نوع از كابين‌ها اسكلت فلزي دارند و در قسمت نماي ساختمان ديده مي‌شوند.جنس آنها از شيشه يا طلق است.
ريل: وسيله‌اي است كه نقش هدايت كابين و وزنه تعادل را در آسانسور دارد.
سيم بكسل: ‌مجموعه‌اي از چندين رشته كلاف تافته‌شده از تارهاي نازك فولادي به دور هم است. انتقال نيروي موتور به كابين به‌منظور جابه‌جايي آن بين طبقات برعهده سيم بكسل است.
گاورنر: مكانيسمي شبيه كمربند ماشين دارد كه با توجه به نوع آسانسور و سرعت آن طراحي مي‌شود. مادامي كه آسانسور با سرعت مجاز حركت مي‌كند هيچ كاري انجام نمي‌دهد اما به محض اينكه به هر دليلي سرعت آسانسور از حد مجاز بالاتر برود عمل مي‌كند و توسط سيم بكسل، اهرم پاراشوت را كشيده و كابين توقف مي‌كند.
پاراشوت: كابين هر آسانسور كه به وسيله سيم‌بكسل، معلق و ممكن است به وسيله اشخاص به‌منظور تردد و جابه‌جايي بار يا كالا مورد استفاده واقع شود، بايد مجهز به سيستم ايمني يا آنچه در ايران به اسم پاراشوت معروف شده است شود. سيستم ايمني يك وسيله مكانيكي براي متوقف كردن كابين (يا وزنه تعادل) به طريق درگير شدن با ريل‌هاست و در مواقعي كه كابين از سرعت تعيين شده قبلي در جهت حركت به سمت پايين تجاوز كند بدون توجه به‌دليل افزايش سرعت، عمل مي‌كند. سيستم ايمني ترجيحا زير و در پايين‌ترين قطعه كابين نصب مي‌شود و روي جفت ريل‌هاي راهنما عمل مي‌كند.
تابلوفرمان: قسمتي از آسانسور است كه در موتورخانه آن جاي داشته و وظيفه‌اش كنترل كامل آسانسور است كه نقش به سزايي در ارتباط بين اجزاي تشكيل‌دهنده يك آسانسور به‌عهده دارد.

  • خدمات پس از فروش

در برخي از شركت‌ها، هر مشتري پس از انعقاد قرارداد داراي يك شماره اشتراك مي‌شود كه مي‌تواند تمام سوابق خدماتي را دريافت كند. شركت‌ها علاوه بر سيستم خدمات‌رساني سريع هنگام خرابي، بايد مجهز به سيستم سرويس نگهداري پيشگيرانه نيز باشند كه در اين سيستم به‌صورت منظم و ماهانه هر آسانسور در تاريخ مشخص و از قبل برنامه‌ريزي شده كنترل مي‌شود. سرويس‌دهي منظم مانع از آسيب وارد شدن به قطعات مي‌شود كه مبلغ قابل توجهي از بار مالي را براي خريداران حذف مي‌كند.

کد خبر 294989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha