یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

الهام فیروزبخت: قدیم‌ترها به‌علت نبود تنوع در بازار دوچرخه، انتخاب و خرید یک دوچرخه مناسب کار سخت و وقت‌گیری نبود اما امروزه وجود برندهای مختلف و با کیفیت‌ در بازار و همچنین قیمت دوچرخه‌ها که گاهی این وسیله را به یک کالای لوکس تبدیل می‌کند باعث شده خریدش نیاز به تحقیق داشته باشد.

دوچرخه

با هم دوري در بازار دوچرخه مي‌زنيم تا ببينيم در دنياي اين وسيله نقليه چه مي‌گذرد. قبل از هر چيزي هم شايد برايتان سؤال پيش بيايد كه مگر چه كار ديگري جز دوچرخه سواري مي‌شود با دوچرخه انجام داد؟ ولي بايد برايتان روشن كنيم كه دوچرخه انواع مختلفي دارد كه هركدامشان ويژگي و كاربرد‌هاي خاص خود را دارند و قاعدتا قيمت‌شان هم نسبت به اين ويژگي‌ها بالا و پايين مي‌شود. پس نخستين و مهم‌ترين قدم در خريد اين وسيله نقليه اين است كه دقيقا مشخص كنيد براي چه استفاده‌اي به آن نياز داريد.

  • اگر طرفدار سرعت هستيد

مي‌توانيد با خريد يك دوچرخه كورسي مسيري طولاني را بدون خستگي و با سرعت بالا طي كنيد. اين دوچرخه بدنه‌اي ظريف و سبك از جنس كربن دارد كه بسيار شكننده است. تايرهاي اين دوچرخه نازك بوده و حدود 70سانتي‌متر است و براي مسيرهاي صاف و هموار مخصوصا براي استفاده در پيست ساخته شده است. بدنه‌ اين دوچرخه‌ها طاقت ضربات شديد را ندارند و قطعا در مسيرهايي كه ناهمواري‌هاي فراوان دارند آسيب جدي مي‌بينند. دسته‌هاي دوچرخه يا همان فرمان كمي پايين‌تر از سطح زين است، بنابراين هنگام استفاده از آن بايد كمي به سمت جلو و پايين خم شويد. در ضمن مسيرهايي كه قصد دوچرخه‌سواري در آنجا را داريد نبايد شيب تندي داشته باشد چون بدنه اين نوع دوچرخه طاقت فشار زياد را هم ندارد و در كل بايد خيلي با ملايمت با آن رفتار كرد. قيمت اين دوچرخه از 390هزار تومان تا 2ميليون و 200هزار تومان متغير است.

  • اگر استحكام برايتان خيلي مهم است

دوچرخه كوهستان بهترين پيشنهاد براي مسيرهاي ناهموار است. اين دوچرخه داراي بدنه محكم و تايرهايي پهن با عاج‌هاي بلند است. قطر تاير‌هاي اين دوچرخه حدودا 65سانتي‌متر است كه قابليت نصب تاير با قطر 73سانتي‌متر را هم دارد. عاج‌هاي بلند اين دوچرخه و پهن بودن تايرها باعث مي‌شود دوچرخه سطح اصطكاك بيشتري با زمين داشته باشد و امر دوچرخه‌سواري در مسيرهاي ناهموار به آساني انجام گيرد. در خريد دوچرخه كوهستان به اين نكته توجه داشته باشيد كه بدنه‌ دوچرخه ضمن داشتن استحكام، سبك باشد زيرا در مسيرهاي كوهستاني جاهايي مجبوريد از دوچرخه‌تان پياده شده و آن را با دست حمل كنيد. راستي اگر اولين‌بار است از دوچرخه كوهستان استفاده مي‌كنيد لازم نيست خيلي براي آن پول پرداخت كنيد. شما مي‌توانيد كم‌كم با ميزان پيشرفت‌تان، دوچرخه‌تان را هم پيشرفته‌تر كنيد. پايين‌ترين قيمت دوچرخه‌هاي كوهستان 275هزار تومان است و بسته به آلياژ به‌كار رفته در قسمت تنه‌ و لوازم به‌كار رفته در ساخت آن براي خيلي حرفه‌اي‌ها قيمتش تا 17الي 18ميليون تومان افزايش پيدا مي‌كند.

  • اگر قصد مسافرت با دوچرخه را داريد

دوچرخه هيبريدي يا سايكل‌توريست، مخصوص مسافرت ساخته شده است كه به آن دوچرخه‌هاي جاده‌اي هم گفته مي‌شود. اين دوچرخه به‌دليل طراحي خاصي كه در ساخت بدنه و زين و لاستيك به‌كار رفته است براي سفرهاي طولاني مدت بين‌شهري و حتي پيمودن مسيرهاي بين كشوري استفاده مي‌شود. اين دوچرخه با داشتن كمك فنرهاي نسبتا قوي و همچنين قابليت نصب ترك‌بند در قسمت جلويي و پشتي اين امكان را براي شما فراهم مي‌كند كه وسايل ضروري سفر از قبيل كيسه خواب و چادر و وسايل پخت‌وپز و... را با خود حمل كنيد. اين دوچرخه‌ها از يك تا 12ميليون تومان نوسان قيمت دارد.

  • اگر اهل ورزش با حركات نمايشي هستيد

دوچرخه تريال با داشتن بدنه‌اي بسيار سبك و در عين حال محكم، با قدرت تحمل فشار بالا و تايرهايي خاص و نسبتا پهن و همچنين فرماني كه قابليت چرخش 360درجه‌اي دارد مخصوص حركات نمايشي ساخته شده‌ است. تنه كوتاه و شيب‌دار تريال‌ها هم از خصوصيات بارزشان است. به‌دليل اينكه اكثر حركات نمايشي مانند بالا رفتن از پله و پرش از روي مانع به‌گونه‌اي انجام مي‌گيرد كه دوچرخه سوار با قسمت عقبي دوچرخه فرود مي‌آيد فنربندي قسمت عقبي تريال‌ها بسيار قوي است. در بعضي از نمونه‌هاي دوچرخه تريال، زين و ميله وسط به‌دليل ايجاد مزاحمت هنگام انجام حركات آكروباتيك حذف شده و شكل ظاهري خاصي به اين دوچرخه بخشيده است. قيمت تريال‌ها از 700هزار تومان شروع شده و تا 20ميليون تومان افزايش قيمت دارد.

  • جو بازار نگيردتان!

اگر گشتي در بازار دوچرخه بزنيد، رنگ و لعاب و شكل ظاهري بعضي از دوچرخه‌ها هوش از سرتان مي‌برد. پس حتما با تحقيقات قبلي براي خريد اقدام كنيد و اجازه ندهيد قيمت ارزان و ظاهر زيباي بعضي از دوچرخه‌ها گولتان بزند. جنس ايراني بخريد. دوچرخه‌هاي ساخت ايران با گارانتي در اختيار مشتري قرار مي‌گيرند درحالي‌كه بيشتر محصولات موجود در بازار، چيني و بدون گارانتي هستند و درصورت خراب شدن دست‌تان به جايي بند نخواهد بود. شايد اجناس ايراني موجود در بازار قيمتشان نسبت به قيمت دوچرخه‌هاي چيني كمي بيشتر باشد اما از طرفي مطمئن هستيد وسيله‌تان به اين زودي‌ها خراب نمي‌شود.

  • دوچرخه خوب

اگر يك تنه خوب دوچرخه داشته باشيد به مرور زمان كه از دوچرخه‌سوار آماتور به حرفه‌اي تبديل شديد مي‌توانيد لوازم دوچرخه‌تان را ارتقا دهيد. توجه كنيد تنه موردنظر خيلي خشك و شكننده نباشد؛ ظريف و سبك و در عين حال محكم باشد. زين دوچرخه بايد پهن و عريض و از جنس ژله‌اي و انعطاف پذير باشد تا در مسافت‌هاي طولاني خسته‌تان نكند. تجهيزات دنده، ترمزها و كمك فنرها ازديگر اجزاي مهم دوچرخه هستند. ترمزهاي ديسكي كاملا قابل‌اطمينان بوده و كمك‌فنرهاي دوشاخه بهترين كمك‌فنرها هستند. اگر قصد تردد در مسيرهاي شهري را داريد آينه بغل براي ديدن عبور و مرور پشت سرتان حسابي كمكتان مي‌كند. اگر از افرادي هستيد كه فرمان دوچرخه را گاهي رها مي‌كنند، دوچرخه انتخابي‌تان حتما قفل داشته باشد تا خيالتان از بابت منحرف نشدن فرمان راحت باشد. اگر قصد دوچرخه سواري در شب را داريد توجه داشته باشيد حتما وسيله‌تان به چراغ هشدار عقب و جلو مجهز باشد. قمقمه و يك كيت كوچك تلمبه هم از آن دسته از لوازمي است كه حتما به كارتان مي‌آيد. پس هنگام خريد فراموش‌شان نكنيد و در آخر يادتان باشد قبل از خريد، دوچرخه را تست‌ كنيد. دوچرخه هم مثل كفش اگر به پايتان تنگ يا گشاد باشد و جنس خوبي هم نداشته باشد نمي‌توانيد قدم از قدم برداريد، اگر هم بتوانيد با آنها حركت كنيد مطمئن باشيد اين راه رفتن خيلي دوام نخواهد داشت.

  • كدام قد، كدام اندازه؟

انتخاب اندازه مناسب مهم‌ترين قسمت خريد يك دوچرخه است؛ چرا كه اگر شما دوچرخه‌اي بزرگ‌تر يا كوچك‌تر از اندازه مناسب خود انتخاب كنيد نه‌تنها استفاده از اين وسيله به سلامتي‌تان كمك نخواهد كرد بلكه باعث ايجاد كمر درد، مشكلات ستون فقرات، گردن درد و هچنين افتادگي شانه مي‌شود. بهترين روش براي تعيين سايز مناسب شما به اين صورت است كه سوار دوچرخه شده و از روي زين، پايين بياييد اگر ارتفاع مناسب بود، اندازه مناسب‌تان را پيدا كرده‌ايد. توجه داشته باشيد كه ممكن است بعضي از فروشندگان به‌دليل نداشتن دوچرخه‌اي به اندازه شما اطلاعات غلط و اشتباهي را در اختيار شما قرار دهند تا شما را مجاب به خريد اجناس موجود در مغازه‌شان كنند. اين پيشنهاد را قبول نكنيد حتي اگر جنسي كه به شما پيشنهاد مي‌دهند آخرين بازمانده از نسل بهترين دوچرخه دنيا باشد. روش ديگر اين است كه مي‌توانيد با يك متر، فاصله توپي تنه تا بست لوله زين را حساب كنيد كه اگر به اينچ متر كرده باشيد به يكي از اعداد 15، 19،17يا بيشتر مي‌رسيد و يا اگر به سانتي‌متر حساب كنيد، به اعداد 43، 46، 51يا بيشتر مي‌رسيد. براي نمونه فردي با قد 170سانتي‌متر بايد سايز 46سانتي‌متر يا 19 اينچ يا M, L را انتخاب كند. جدول زير به‌صورت دقيق اندازه‌هاي موجود را نسبت به اندازه قدتان نشان مي‌دهد. 

xl (14-12اينچ) براي قد بين 152/5تا 162/5سانتي‌متر
s (16-14اينچ) براي قد بين 162/5تا 170سانتي‌متر
m (18- 16اينچ) براي قد بين 170تا 178سانتي‌متر
l (20-18اينچ) براي قد بين 178تا 185/5سانتي‌متر
xl (22-20اينچ) براي قد 185سانتي‌متر به بالا

کد خبر 296742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha