چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یافته‌های یک بررسی بزرگ بین‌المللی نشان می‌دهد که یک سویه «ابرمیکروبی» باکتری حصبه که در سراسر جهان گسترش یافته، از یک خانواده منفرد این باکتری به نام H۵۸ منشا گرفته است.

به گزارش رویترز این پژوهش که ۷۴ دانشمند از حدود دوجین کشور در آن شرکت کردند، یکی از فراگیرترین مجموعه‌ داده‌های ژنتیکی از یک عامل عفونی انسانی است و به گفته این پژوهشگران صحنه‌‌‌ای نگران‌کننده از «یک تهدید بهداشتی مداوما فزاینده» را به تصویر می‌کشد.

حصبه بوسیله نوشیدن خوردن مواد آلوده منتقل می‌شود و علائم آن شامل تهوع، تب، درد شکمی و دانه‌های صورتی روی قفسه سینه است. این بیماری در صورت عدم درمان می‌تواند به عوارضی در روده و مغز منجر شود که ممکن است در حداکثر ۲۰ درصد بیماران کشنده باشد.

واکسن‌هایی برای این بیماری در دسترس هستند- گرچه به خاطر هزینه-اثربخشی محدودشان، به طور گسترده در کشورهای فقیرتر به کار نمی‌روند- و سویه‌های معمول این عفونت را می‌تواند با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. اما این بررسی نشان داد که نوع «ابرمیکروبی» H58 که به چندین نوع آنتی‌بیوتیک مقاوم است، دارد به نوع غالب این باکتری بدل می‌شود.

این پژوهشگران در بیانیه‌ای درباره یافته‌های‌شان گفتند: «H58 دارد جایگزین سایر سویه‌های باکتری حصبه می‌شود، و کاملا معماری ژنتیکی این بیماری را دگرگون و یک همه‌گیری جاری ایجاد می‌کند که قبلا کمتر مورد توجه قرار بوده است.»

ونسا وانگ از انستیتوی سانگر در تراست ولکام بریتانیا که عضوی از این گروه بین‌المللی بود، گفت از آنجایی که حصبه هر سال ۳۰ میلیون نفر را مبتلا می‌کند، نظارت جهانی مفصل و بی‌امان برای محدود کردن این بیماری ضروری است.

این گروه پژوهشی که نتایج کارشان را روز دوشنبه ۱۱ مه در ژورنال «نیچر ژنتیک» منتشر کردند، ژنوم‌های ۱۸۳۲ نمونه باکتری «سالمونلا تایفی» را که ار ۶۳ کشور در فواصل سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۳ به دست آورده بودند.

آنها دریافتند که ۴۷ درصد از این نمونه‌ها از سویه H58 است.

این گروه دریافتند که H58 بیست تا سی سال پیش در آسیای جنوبی ظهور کرده و به آسیای جنوب شرقی، آفریقای شرقی و جنوبی و فیجی منتشر شده است. آن همچنین شواهدی از یک موج اخیر و گزارش‌نشده‌ای از انتقال H58 را در بسیاری از کشورها در آفریقا یافتند که ممکن است بیانگر یک همه‌گیری جاری باشد.

کاتلین هولت، دانشمندی از دانشگاه ملبورن در استرالیا که در این بررسی شرکت داشت، گفت باکتری حصبه مقاوم به چند دارو به این علت به وجود امده است که باکتری ژن‌های جدید مقاومت به دارو را هنگام آمیخته‌شدن سویه‌های باکتری و گذر آنها از شخصی به شخص دیگر کسب کرده‌آند.

به گفته هولت مقاومت دارویی باکتری حصبه از دهه ۱۹۷۰ در حال آمدن و رفتن بوده است، اما اکنون ژن‌های مقاومت به بخش ثابتی از ژنوم این باکتری بدل شده‌اند، «که به معنای آن است که حصبه مقاوم به چند آنتی‌بیوتیک آمده است که بماند.»

کد خبر 294967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha