همشهری آنلاین: وزیر دادگستری مصر در پی خشم عمومی از اظهاراتش مبنی بر مخالفت او با دادن پستی به فرزندان رفتگران در دستگاه قضایی استعفا کرد.

سخنان ناعادلانه وزیر دادگستری مصر را مجبور به ستعفا کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ابراهیم محلب، نخست وزیر مصر که به پاریس سفر کرده، اعلام کرد که درخواست استعفای محفوظ صابر، وزیر دادگستری را پذیرفته است.

محفوظ صابر به دنبال خشم عمومی از اظهاراتش مبنی بر مخالفت با دادن پست به فرزندان رفتگران در دستگاه قضایی استعفا کرد.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا پسر رفتگر می‌تواند قاضی شود، گفته بود: با تمام احترامی که برای عموم مردم قائلم اما باید بگویم که قاضی ارزش و اعتبار خود را دارد و باید از میان قشری که هم از نظر مادی و هم معنوی حداقل متوسط باشند، انتخاب شود.

صابر افزود: پسر رفتگر اگر قاضی شود در معرض بحران‌های زیادی از جمله افسردگی قرار می‌گیرد و هرگز نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. من از رفتگری که فرزند خود را برای دستیابی به پست قاضی تربیت می‌کند قدردانی می‌کنم اما شغل‌های دیگری هست که مناسب وی است. دستگاه قضایی دارای ابهت و اعتبار متفاوتی است.

اظهارات صابر مخالف متن قانون اساسی مصر و به ویژه ماده چهاردهم آن است که در آن تعیین شده شغل‌ها حق تمامی شهروندان است. سال گذشته میلادی درخواست 138 تن برای کار از سوی دادستانی کل رد شد به این بهانه که پدر آنها مدرک دانشگاهی نداشت و این مساله موجب انتقادهای زیادی شد.

اظهارات صابر موجی از خشم عمومی و واکنش‌های سیاستمداران مخالف و حامیان "کودتای نظامی" را نیز به همراه داشته است.

محمد البرادعی، معاون سابق رئیس جمهور در این باره تاکید کرده است: زمانی که مفهوم عدالت از وطن برچیده شود دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.

عیسی المطعنی، رئیس حزب دموکرات الفجر نیز گفته است: وزیر دادگستری عدالت را زیر پا گذاشت و قانون اساسی را که بر برابری میان شهروندان تاکید دارد از بین برد.

عبدالغفار شکر، معاون رئیس مجلس قومی حقوق بشر نیز گفت: چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که به قانون اساسی به طور واضح عمل نشده است.

فعالان مصری نیز در پایگاه‌های اجتماعی خشم خود را از اظهارات وزیر دادگستری ابراز داشته و خواهان برکناری این وزیر شدند.

کد خبر 294918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha