سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان این که ذخیره سد لتیان در شرق تهران تقریبا پُر شده است گفت: ذخایر آب سدهای تهران ۲۱۳ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

سد لتیان پُر شد

به گزارش مهر، خسرو ارتقایی گفت: میزان مصرف آب در روزهای اخیر شهر تهران بالای ۳۲ مترمکعب بر مترثانیه بوده و به دو میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز رسیده که این میزان در روزهای عادی به حداکثر دو میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب می‌رسد.

وی تصریح کرد: با بالا رفتن دمای هوا میزان مصرف آب نیز بالا می‌رود و ممکن است مصرف با افزایش دما به ۴۰ تا ۴۱ مترمکعب بر ثانیه هم افزایش یابد. دغدغه کم آبی در استان تهران وجود دارد که با برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف و مدیریت شبکه با همکاری مردم فصل گرما را بدون مشکل پشت سر خواهیم گذاشت.

ارتقایی با تاکید بر این که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین آب در تابستان امسال شده است گفت: با افزایش دما و طولانی شدن مدت روزهای گرم، اگر مصرف با همین روند ادامه یابد مردم باید در شیوه مصرف آب تجدیدنظر کنند و آب را کالایی برای تمیز کردن و شستشو ندانند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به سرانه مصرف آب در تهران به ازای هر نفر در شبانه‌روز ۲۳۰ لیتر افزود: باید سرانه مصرف آب کاهش یابد. وی درباره روان آب‌ها بیان داشت: روان آب‌ها در فروردین امسال افزایش قابل توجهی یافت و ۳۰ درصد در مقایسه با پارسال افزایش نشان می‌دهد، اما نسبت به متوسط درازمدت ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش روان آب ثبت شده است.

وی ادامه داد: میزان بارش از ابتدای سال آبی (از مهر ۹۳) تاکنون ۲۵۶ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به متوسط درازمدت ۱۳ درصد کمتر است. ارتقایی با اشاره به این که بیش‌تر بارش‌ها در سه ماهه اول سال اتفاق می‌افتد و در کل سال از آن مصرف می‌کنیم افزود: پارسال ۲۰ میلی‌متر بارش در اردیبهشت ثبت شد، اما هنوز در نیمه اردیبهشت امسال بارش خوبی نداشتیم.

ارتقایی درباره ظرفیت مخازن سدهای پنج گانه تهران گفت: ۷۴۸ میلیون مترمکعب آب پشت سدها داریم که نسبت به درازمدت (۹۷۰ میلیون مترمکعب) ۲۲۲ میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد، این رقم در زمان مشابه پارسال ۵۳۵ میلیون مترمکعب بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره سد لتیان افزود: ظرفیت مخزن این سد تقریبا پُر شده و دو تا سه میلیون مترمکعب برای ورود سیلاب‌ها خالی نگه داشته‌ایم. وی درباره آب سد لار نیز گفت: ظرفیت مخزن این سد ۱۲۱ میلیون مترمکعب است و در سایر سدها تقریبا دو سوم ظرفیت، پُر شده است.

وی درباره ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران بیان داشت: سد امیرکبیر ۱۵۹ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۷۱ میلیون مترمکعب، سد لار ۱۲۱ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۲۳۵ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۱۶۱ میلیون مترمکعب آب دارد.

کد خبر 294849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha