دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: اضافه دریافتی اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات از مشترکان و کم‌فروشی برخی شرکت‌های اینترنتی که بدون دراختیار داشتن پهنای باند مناسب، ظرفیت حداقلی اینترنت را به مشترکان بی‌شمار واگذار می‌کنند، هنوز هم ازجمله گلایه‌های مردم است.

 غلامرضا داداش‌زاده

با غلامرضا داداش‌زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • طي چند سال گذشته اضافه‌دريافتي برخي اپراتورهاي تلفن همراه و مخابرات از مشتركان موجب گلايه مردم و دستور وزير ارتباطات براي بازپرداخت اين مطالبات شد، اين دستور تا چه حد اجرايي شده است؟

برخي اضافه‌دريافتي اپراتورهاي تلفن همراه يا شركت مخابرات مربوط به سال92 و ناشي از تصويب دوباره تعرفه‌ها توسط كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و شوراي رقابت بوده كه به مشتركان بازگردانده شده است. همچنين در سال‌93 هيچ اضافه‌دريافتي از مشتركان تلفن همراه و ثابت وجود نداشته است.

  • آيا اضافه دريافتي ناشي از آبونمان 900توماني طرح همكدي نيز به مشتركان پرداخت شده است؟

در اين زمينه اطلاعي ندارم.

  • كم‌فروشي شركت‌هاي اينترنتي به مشتركان خانگي ريشه در چه مسائلي دارد؟

اغلب شركت‌هاي اينترنتي در فروش اينترنت به مشتركان به شيوه فروش حجمي اقدام مي‌كنند. شركت‌هايي كه به اين شيوه نسبت به فروش اينترنت اقدام مي‌كنند، تقريبا مشكلي در زمينه كم‌فروشي نداشته بلكه مشكل آنها بيشتر در زمينه كيفيت اينترنت است و اپراتورها (pap) ملزم به ارائه خدمات مناسب هستند. اما شركت‌هايي كه با قراردادهاي مثلا يكساله نسبت به فروش اينترنت با ظرفيت‌هاي متفاوت 128تا 526كيلوبايت و بالاتر به مشتركان اقدام مي‌كنند، در بسياري از مواقع سرعت خدمات اينترنتي كه ارائه مي‌دهند از سرعتي كه تعهد كرده‌اند پايين‌تر است. اين شيوه فعاليت شركت‌هاي اينترنتي داراي اشكال است و ما درصدد رفع آن هستيم.

  • رگولاتوري چه اقدامي براي برخورد با اين شركت‌ها انجام داده است؟

پيشنهاد ما به مردم اين است كه براي جلوگيري از كم‌فروشي شركت‌هاي اينترنتي و جبران آن از بسته‌هاي اينترنتي استفاده كنند. همچنين شماره 195براي اعلام شكايت از كم‌فروشي شركت‌هاي اينترنتي است. رگولاتوري نيز در طول سال به اين شركت‌ها اخطار داده و با آنها برخورد مي‌كند. از سوي ديگر مانند ساير كشورهاي دنيا رتبه‌بندي هر سه‌‌ماه يكبار شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي را اجرا مي‌كنيم كه بيانگر كم و كيف خدمات اپراتورها بوده و به مشتركان كمك مي‌كند تا با نخريدن خدمات اپراتورهاي متخلف، آنها را تنبيه كنند.

  • پيش از اين وزير ارتباطات از الزام شركت‌ها به بازپرداخت خسارت ناشي از كم‌فروشي اينترنتي خبرداده بود، اين موضوع تا چه حد اجرايي شده است؟

در زمينه بازگرداندن حجم اينترنت به مشتركاني كه به‌دليل كم‌فروشي شركت‌ها متضرر شده‌اند، پرونده‌هاي زيادي داشته‌ايم. همچنين اپراتورهاي pap و شركت مخابرات ايران به‌عنوان سرويس‌دهنده اينترنت اين موضوع را نظارت مي‌كنند تا موارد كم‌فروشي جبران شود و رگولاتوري نيز بر عملكرد آنها نظارت دارد.

کد خبر 294834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha