همشهری آنلاین: رئیس بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: سالانه ۵۵ هزار نوزاد با نقص تکاملی در کشور متولد می‌شوند که اکثر آنان در بدو تولد نیازمند اعمال جراحی هستند. این درحالی است که تنها ۶۰ جراح فعال کودک در کشور داریم .

به گزارش فارس، احمد خالق نژاد طبری افزود: در حال حاضر حدود 13 استان فاقد مراکز جراحی کودکان هستند که نوزادان و کودکان نیازمند اعمال جراحی در این استان ها به استان های همجوار اعزام می شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل مهم مرگ و میر نوزادان و کودکان بیماری های نقص تکاملی است که به غلط به آن بیماری های مادرزادی اطلاق می شود، تصریح کرد: هر چند در حوزه جراحی کودک در کشور پزشکان متبحری داریم، اما تعداد آن ناکافی بوده، برای رفع این نقیصه تعداد جراحان کودک در کشور می بایست به ۳ برابر میزان فعلی افزایش یابد.

رئیس بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: میزان بروز بیماری‌های نقص تکاملی 3 تا 5 در هر صد تولد زنده است که بر اساس مطالعات انجام شده در کشور از این نظر تفاوتی با دیگر کشورها نداریم.

وی با اشاره به اینکه شایعترین بیماری های نقص تکاملی، نقص در سیستم مغز و نخاع است که 40 درصد بیماری‌های نقص تکاملی هنگام تولد را شامل می‌شود،ادامه داد: پس از آن بیماری های سیستم ادراری - تناسلی با 20 درصد، نقایص گوارشی با 15 درصد و سایر بیماری های نقص تکاملی از قبیل بیماری های قلب و عروق و ریه در رتبه های بعدی قرار دارند.

خالق نژاد طبری اظهار داشت: انجمن جراحان کودکان ایران با هدف موضوعی برگزار کردن کنگره های سالیانه این انجمن، هرسال موضوعی را به کنگره های خود اختصاص می دهد که کنگره امسال مربوط به اعمال جراحی نوزادان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های بهداشتی در هر کشور، آمار مرگ و میر کودکان از زمان تولد تا سن یک ماهگی، زیر یک سال و زیر 5 سالگی است، یاد آور شد: مساله بقا یا برعکس مرگ و میر نوزادان ارتباط مستقیمی با نیازمندی کودکان با نقایص تکاملی به جراحی و جراحی موفقیت آمیز آنان دارد.

رئیس بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران با تاکید بر اینکه مداخله جراحی در کودکان و نوزادان نیازمند آموزش اضافی حداقل 3 سال پس از تخصص جراحی عمومی است بر لزوم تربیت جراح کودکان در کشور تاکید کرده، نشان ساخت: هم اینک 8 مرکز آموزشی جراحی کودکان در کشور وجود دارد که 4 مرکز در تهران و 4 مرکز در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان به فعالیت مشغولند.

وی افزود: از سوی دیگر برگزاری کنگره های سالیانه جراحی کودکان در ارتقای آموزش این رشته و توانمند ساختن جراحان کودکان کشورنقش موثری را ایفا کند.

بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران با محوریت جراحی نوزادان و مراقبت های نوزادان بعد ازجراحی از 26 تا 30 اردیبهشت در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 294761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha