همشهری آنلاین: پس از انتشار آمار ۸۰۰ هزارتایی تعداد صندلی خالی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، اینک آمار یک میلیونی از صندلی‌های خالی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، صندلي‌هاي خالي دانشگاه‌ها پديده‌اي است كه از آن به عنوان نتيجه سياست‌هايي همچون رشد نامتوازن مراکز دانشگاهی و عدم توجه به سلایق و علایق داوطلبان کنکور نام برده مي‌شود و مسئولان آموزش عالي در دوره‌هاي مختلف معتقدند با افزايش پذيرش دانشجوي غير ايراني و همچنين اصلاح سياست‌هاي پذيرش دانشجو بايد به اين وضعيت سامان داد.

پديده صندلي‌هاي خالي در دانشگاه‌ها امري مسبوق به سابقه است به طوري كه محمدمهدي زاهدي در سال پاياني وزارت خود در دولت نهم، اعلام كرد كه يک ميليون و 250 هزار داوطلب براي شرکت در آزمون سراسري 88 ثبت‌نام کرده‌اند و ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي کشور يک ميليون و 500 هـزار نفر است که به اين ترتيب 250 هزار صندلي در دانشگاه‌ها خالي خواهد ماند. (واحد مركزي خبر، فروردين ماه 88)

البته پيش فرض وزير علوم، تحقيقات و فناوري دولت نهم درباره تعداد صندلي‌هاي خالي اين بوده كه اگر همه داوطلبان طوري انتخاب رشته كنند كه در رشته‌اي پذيرش شوند و در آن رشته ثبت‌نام هم انجام دهند، آنگاه تعداد صندلي‌هاي خالي در دانشگاه‌ها برابر 250 هزار خواهد بود.

زاهدي از افزايش پذيرش دانشجوي غير ايراني در دانشگاه‌هاي كشور به عنوان راهكاري براي كاهش صندلي‌هاي خالي نام مي‌برد اما اين پديده نه تنها فروكش نكرد بلكه دامنه آن گسترش نيز پيدا كرد.

به هر ترتيب، اثربخشي سياستگذاري و بهبود اين وضعيت، در گام اول مستلزم در دست داشتن آمار دقيق از صندلي‌هاي خالي است؛ اين درحاليست كه طي ماه‌هاي اخير آمارهاي متفاوتي از سوي مسئولان آموزش عالي درباره تعداد صندلي‌هاي خالي دانشگاه‌ها منتشر شده است.

پايگاه اطلاع‌‍رساني وزارت علوم 8 دي ماه 93 به نقل از محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد كه هم اكنون با حدود هشتصد هزار صندلي خالي در دانشگاه‌ها مواجه هستيم.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل نيز بهمن ماه 93 ، تعداد صندلي‌هاي خالي دانشگاه‌ها را بين 500 تا 800 هزار صندلی خالی عنوان كرد.

آخرين آمار صندلي‌هاي خالي را محمد اخباری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام كرد. تسنيم به نقل از اخباري نوشت: اکنون یک میلیون صندلی دانشگاه‌ها خالی است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت و بر روی دانشگاه ما نیز اثر خواهد گذاشت.

کد خبر 294566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha