همشهری آنلاین: واکنش به احتمال "حذف شرط تعیین تکلیف سربازی برای دریافت گواهینامه"، تشریح فرصت ویژه برای مشمولان غایب، برنامه‌ریزی برای تشدید برخورد با غایبان سربازی و پاسخ به چند پرسش مخاطبان ایسنا پیرامون جریمه ریالی سربازی از جمله محورهای گفت‌وگوی زیر با سردار کمالی است.

کمالی

سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود «احتمال حذف شریط تعیین تکلیف سربازی برای دریافت گواهینامه» وجود دارد، گفت: چنین طرحی نه تنها مطرح نیست بلکه بیان آن نیز مورد هماهنگی نبوده و کار کارشناسی شده‌ای نیست و بنا نداریم به مشمولان غایب تسهیلات جدیدی ارائه دهیم.

وی با اشاره به ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی اظهار کرد: مشمولانی که مرتکب غیبت شوند، دارای یکسری محدودیت اجتماعی نظیر ممنوعیت دریافت گواهینامه، ممنوعیت دریافت وام و هرگونه مستمری، ممنوعیت دریافت پروانه کسب، ممنوعیت خروج از کشور و استخدام در شرکت‌ها و مراکز دولتی و خصوصی، ممنوعیت ادامه تحصیل و... هستند و این شرایط هیچ تغییری نکرده و تغییری نیز نخواهد کرد.

کمالی ادامه داد: البته برای مشمولان غایب یکسری تسهیلات پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن همین طرح جریمه ریالی سربازی است و همانطور که بارها گفته شده است مشمولانی که بیش از هشت سال غیبت از سربازی یا فرار مداوم از سربازی داشته باشند می‌توانند با پرداخت مبالغی کارت معافیت دریافت کنند و بقیه مشمولان غایب نیز باید خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند.

تشریح فرصت ویژه برای مشمولان غایب

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به تشریح فرصت ویژه‌ای که برای مشمولان غایب فراهم شده پرداخت و گفت: آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل یا واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی نیستند یا امکان پرداخت آن را ندارند تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند تا در صورتی که صاحب فرزند هستند به ازای هر فرزند سه ماه و در مجموع به مدت یک سال کسر خدمت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مجموع کسر خدمت‌های مربوط به فرزند جمعا نباید بیشتر از یک سال شود، گفت: این شرایط تا پایان شهریورماه برای این دسته از مشمولان غایب در نظر گرفته شده اما پس از آن تمدید نخواهد شد و آنان به سبب غیبتی که داشتند امکان بهره‌مندی هیچ گونه کسرخدمتی را نخواهند داشت.

کمالی در ادامه از برنامه‌ریزی برای تشدید برخورد با مشمولان غایب از اواسط امسال خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در این خصوص در حال انجام است و با مراکزی مانند بانک‌ها، موسسات آموزشی و دیگر مراکز در حال رایزنی هستیم که به زودی این طرح نیز اجرا خواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در زمان تشدید برخورد چنانچه هر یک از شرکت‌ها اقدام به استفاده از مشمولان غایب به عنوان نیروی کار خود کنند برای بار اول به ازای هزینه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر از آن برای هر مشمول غایبی که به کار گرفته‌اند به ازای هزینه سالانه هر سرباز ملزم به جریمه خواهند شد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از مخاطبان ایسنا درخصوص اینکه چرا با سرعت کمی به بررسی درخواست جریمه ریالی مشمولان رسیدگی شده است؟ گفت: در این خصوص اجرای طرح از هفته قبل آغاز شده و طی این هفته و هفته آینده با سرعت بیشتری به درخواست‌ها رسیدگی خواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: آن دسته از متقاضیانی که پیامک تعیین تکلیف برایشان ارسال شود، پنج روز فرصت دارند به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. پس از آن نیز باید ظرف مدت حداکثر 10 روز مبلغ جریمه را آماده کرده و به شماره حسابی که اعلام شده است واریز کنند در غیراینصورت به منزله فردی که از پرداخت جریمه منصرف شده محسوب خواهد شد و می‌بایست خدمت سربازی خود را سپری کنند.

پیش‌بینی درآمد 3000 میلیارد تومانی از اجرای طرح جریمه مشمولان غایب

کمالی درباره اینکه این زمان برای باردوم نیز قابل تمدید است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در رقم بودجه برای جریمه ریالی مشمولان غایب پیش‌بینی درآمد سه هزار میلیارد تومانی شده بود. بنابراین در حال حاضر ما منتظر هستیم تا به درخواست 288 هزار نفری که ثبت‌نام کرده‌اند به طور کامل رسیدگی شود و پس از آن درخصوص اینکه آیا این طرح برای بار دوم تمدید خواهد شد یا خیر؟، تصمیم‌گیری شده و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر هیچ تاریخی برای تمدید یا فرصت دوباره به جاماندگان در نظر گرفته نشده و زمان‌هایی که در این خصوص اعلام شده، مورد تایید نیست.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به پرسش برخی از مخاطبان ایسنا درخصوص اینکه آیا امکان اعتراض به عدم تایید صلاحیت برای بهره‌مندی از طر جریمه ریالی وجود دارد یا خیر؟، گفت: آن دسته از متقاضیانی که در پیامک به آنان اعلام شده که واجد شرایط نیستند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ اعتراض خود را ثبت کرده و اگر مدارکی دال بر اینکه واجد شرایط هستند را به همراه دارند در کنار ثبت اعتراض ارائه کنند.

کمالی در پاسخ به پرسش دیگر مخاطبان درخصوص اینکه آیا امکان تجمیع سنوات فرار از سربازی یا غیبت وجود دارد یا خیر؟ نیز گفت: در این خصوص بارها گفته شده اما آن دسته از متقاضیانی که شاید به هر دلیلی از آن بی‌اطلاع هستند باید بدانند که مبنای محاسبه ما هشت سال غیبت یا هشت سال فرار مداوم از سربازی است و باید به این موضوع نیز توجه شود که این دو به هیچ وجه قابل تجمیع با یکدیگر نیستند. به عنوان مثال اگر فردی 9 سال غیبت از سربازی داشته و پس از آن به سربازی اعزام شده و در حال حاضر سه سال از تاریخ فرارش گذشته باشد، این فرد نمی‌تواند با پرداخت جریمه از سربازی معاف شود.

وی درباره متقاضیان انصرافی از دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: درخصوص ترک تحصیل و موضوع دانشجویان انصرافی آنچه که مهم است این است که این افراد می‌بایست تا پایان شهریور 93 از تحصیل انصراف داده باشند و پس از آن نیز می‌بایست تا پایان سال 94، هشت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌شان می‌گذشت. به عنوان مثال اگر فردی هشت سال پیش مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی بوده باشد و در حال حاضر تا قبل از شهریور 93 از ادامه تحصیل انصراف داده باشد آخرین مدرک تحصیلی‌اش یعنی دیپلم برای وی محاسبه خواهد شد.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، مدرک پیش‌دانشگاهی جزو مدارک تحصیلی محسوب نشده و آخرین مدرک تحصیلی برای آنها دیپلم است.

15 درصد ثبت‌نام کنندگان جریمه سربازی واجد شرایط نیستند

کمالی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چند درصد از ثبت‌نام کنندگان برای بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی سربازی واجد شرایط بودند؟ گفت: برابر بررسی‌هایی که تاکنون انجام گرفته، 15 درصد از متقاضیان واجد شرایط نبودند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از کلیه مشمولان و نیز مشمولان غایب نیز خواست هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کرده و مشمولان غایب نیز از فرصتی که تا پایان شهریور امسال برایشان در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

کد خبر 294554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha