جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

شهردار بوداپست که هفته گذشته با حضور در تهران قرارداد خواهرخواندگی بین تهران و بوداپست را امضا کرد، پیش از ترک پایتخت با مدیران شهر تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

didar

 اشتوان تارلوش در ديدار نخست خود با محمدباقر قاليباف شهردار تهران ديدار و گفت‌وگو كرد. شهردار تهران نيز در ديدار خود بر گسترش همكاري‌هاي نزديك بين تهران و بوداپست تأكيد كرد و از ضرورت همكاري‌هاي مشترك در زمينه‌هاي فني، اقتصادي، سرمايه‌گذاري و فرهنگي سخن گفت. محمدباقر قاليباف همچنين آلودگي هوا را مهم‌ترين چالش شهر تهران عنوان كرد و گفت: بهترين راه براي مقابله با آلودگي هوا در تهران كنترل ترافيك، توسعه حمل‌ونقل عمومي و همچنين توسعه فضاي سبز است كه اين اقدامات در طول سال‌هاي گذشته در شهر تهران انجام شده است. قاليباف به تفاوت‌هاي اقليمي تهران با بسياري از كلانشهرهاي دنيا اشاره كرد و گفت: درحالي‌كه متوسط بارش باران در تهران 250ميلي‌متر است اما با وجود اين تلاش‌هاي گسترده‌اي براي توسعه فضاي سبز در تهران صورت گرفته است.

  • تأكيد بر توسعه ارتباطات

رئيس شوراي شهر نيز در ديدار با شهردار بوداپست بر گسترش روابط هر‌چه بيشتر 2شهر و انتقال تجربيات در حوزه‌هاي مختلف مديريت شهري تأكيد كرد. مهدي چمران در اين ديدار گفت: مبناي سياست خارجي كشور ما ارتباط با كشورهاي ديگر و تحكيم اين ارتباط با كشورهايي است كه از قبل با آنان ارتباطات حسنه‌اي داشته‌ايم و اميدواريم اينچنين ديدارها و تفاهمات موجب گسترش هر چه بيشتر اين ارتباطات شود.

چمران ادامه داد: مجارستان كشوري است كه در حافظه تاريخي مردم ما جايگاه ويژه و ارزنده‌اي دارد و اميدواريم حضور آقاي تارلوش و ديگر مقامات بوداپست بر تحكيم روابط 2شهر تهران و بوداپست بينجامد. چمران با ارائه اطلاعاتي درباره شيوه مديريت بر شهر تهران، انتخاب شهردار تهران، جمعيت و ويژگي‌هاي تاريخي پايتخت از برنامه‌هاي 5ساله براي تهران سخن گفت كه تصويب شده و شوراي شهر تهران نيز بر نحوه اجراي آن نظارت دارد.

در پايان ديدار شهردار بوداپست با رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، وي كتابي در مورد بوداپست به مهدي چمران اهدا كرد كه به چندين زبان زنده دنيا ترجمه شده بود. چمران نيز يك جلد ديوان حافظ و يك جلد رباعيات خيام به شهردار بوداپست اهدا كرد. اشتوان تارلوش، شهردار بوداپست در ديدارهاي جداگانه‌اي كه با شهردار تهران و رئيس شوراي اسلامي شهر داشت ديدگاه‌هاي خود درباره تهران و نحوه گسترش تعاملات بين تهران و بوداپست را يادآور شد.

وي درباره تهران گفت: در طول مدت حضورم در تهران از اين شهر لذت بردم و اتفاقات بسيار خوبي رخ داد. بنابراين همواره در همه جا مي‌توانم خاطرات خوبي از تهران تعريف كنم. وي ضمن دعوت رسمي از شهردار تهران به‌منظور حضور در بوداپست، تأكيد كرد: اجراي برنامه‌هاي مشترك و همچنين فعاليت‌هاي فني و مهندسي دوجانبه براي ما از اهميت بالايي برخوردار است چرا كه هم‌اكنون تهران از شرايط بسيار خوبي برخوردار است.

اشتوان تارلوش در ادامه با اشاره به جايگاه ممتاز بين‌المللي تهران، بر اهميت و گستره كار مديريت شهري تهران و همچنين كيفيت بالاي اداره اين كلانشهر تأكيد كرد. وي در ديدار با مهدي چمران نيز ضمن آنكه ايران را كشوري با قدمت تاريخي بسيار دانست و گفت: تهران شهر بزرگي است و جمعيت قابل توجهي دارد از اين‌رو مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي اين شهر در جهت تبادل تجربيات مديريت شهري استفاده كنيم.

شهردار بوداپست اظهار داشت: ما تفاهمنامه خواهرخواندگي بين تهران و بوداپست را امضا كرديم درحالي‌كه اين سؤال در اتحاديه اروپا مطرح شده بود كه چرا به اين شهر سفر خواهيم كرد و ما قطعا اين جواب را خواهيم داشت كه «ايران كشوري است كه قديمي‌ترين تاريخچه فرهنگ و تمدن در دنيا را دارد.» در واقع رابطه بين ايران و مجارستان در چند مورد خلاصه نمي‌شود. همانطور كه قبلا گفتم بخش‌هاي مالي و سرمايه‌گذاري مهم‌ترين مباني است كه در ارتباط بين 2پايتخت رخ خواهد داد و نتايج مفيدي به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 294469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha