یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهرا رفیعی: مرتضی گفته بود دوست دارد تولد هفتاد سالگی‌اش را با شکوه برگزار کند. جمع زیادی از دوستدارانش برای این جشن در خانه هنرمندان دور هم جمع شدند. اما؛ او یک سالی است که از میان ما رفته است.

تولد استاد ممیز مناسبت خوبی است برای برگزاری نمایشگاه 41 پوستر از 41 گرافیت جهان . استاد آنقدر ارج و قرب دارد تا موضوع نمایشگاهی به این وسعت باشد. 41 طراح از سراسر دنیا دعوت نشریه " نشان " را برای ارسال آثار خود در مورد مرتضی ممیز پذیرفتند.

در  نمایشگاه  نگارخانه های ممیز و میرمیران خانه‌ هنرمندان ایران پوستر‌هایی از 35 طراح گرافیک خارجی و 5 طراح گرافیک ایرانی (محمد احصایی، ابراهیم حقیقی، عباس کیارستمی، آیدین آغداشلو، قباد شیوا) به نمایش گذاشته شد.

همچنین "بن باس" طراح گرافیک هلندی و آلن لوکرنک طراح گرافیک فرانسوی در این نمایشگاه حضور داشتند.آنها یکشنبه پنجم شهریور با نمایش اسلاید آثارشان خود از ساعت 16 در سالن بتهون سخنرانی خواهند کرد.

 بن باس بنیان گذار و رئیس آرشیو طراحان هلند در این مراسم گفت: ما اینجا هستیم  تا تولد یک طراح و معلم ارزشمند را جشن بگیریم. مرگ مرتضی قلب بسیاری از افراد را به درد آورد. این فرد در دوره‌ای که همه به دنبال ذخیره کردن مادیات بودند توانایی‌های خود را با دیگران تقسیم کرد.

او در ادامه گفت: ممیز به عنوان یک طراح بین‌المللی در نوشته‌ها، گفت‌وگو‌‌ها، و طرح‌های ما حضور دارد.

آلن لوکرنک فرانسوی ممیز را یکی از بهترین دوستانش معرفی کرد و گفت: ممیز کار خود را طراحی‌هایی با سبک سوئیس و پوستر‌های لهستان آغاز کرد و توانست با استفاده از تسلطی که به هنر سرزمین خود دارد آن را گسترش دهد. او از مکتب سوییس دقت و ظرافت در تایپوگرافی و از پوستر‌های لهستان آزادی و خلاقیت را گرفت و در تمام مدت از کپی کردن دوری کرد.

لوکرنک معتقد است ممیز تحت تاثیر گرافیک ژاپن هم بوده است. ژاپنی که در فرایند توسعه صنعتی فرهنگ سنتی خود را نیز حفظ کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ممیز خیلی زود به خاطر ایرانی و خلاق بودنش مورد توجه جهانیان قرار گرفت، گفت: پیش از جنگ ایران وعراق مرتضی برای عضویت در  (AIGA) انجمن طراحان گرافیک دنیا دعوت شد. در طول سال‌های جنگ تصور براین بود که گرافیک ایران با افول همراه شده باشد ولی وقتی در سال 2002 به ایران آمدم دیدم این هنر نه تنها از بین نرفته‌است بلکه بسیار تعلیم دیده و مدرن است. این بالندگی تنها به خاطر تلاش ممیز و فعالیت‌های او بود. او در این سال‌ها سعی کرد گرافیک را از زیر سلطه نقاشی بیرون بیاورد و به عنوان یک رشته نو در دانشگاه تدریس کند.

وی در ادامه گفت: معتقدم آنچه در مورد گرافیک ایران اتفاق افتاد بدون تلاش، هوش، ذکاوت و قلب رئوف این انسان رخ نمی‌داد.

در ادامه جشن تولد استاد مرتضی ممیز، آیدین‌آغداشلو در تجلیل از وی گفت: ممیز هنرمندی است که ذره‌ای در مورد او فرو‌گذاری نشده است. مردم اصیل و فرهنگ دوست ما کسانی که در راه اعتلای هنر معاصر ایران حرکت کردند را در قلب خود جای می‌دهند.

وی در این جلسه با اشاره به تاریخ گرافیک ایران افزود: گرافیک ایران با ممیز شروع نشده‌است اما با ممیز جان تازه ای گرفته‌است. گرافیک ایران بعد از شهریور 20 نوع دیگری شد.  گرافیست‌های آن دوره با کپی کردن آثار قرن 19توانستند با امانت‌داری عالی، زمینه را برای یک اتفاق مهم فراهم کنند. هوای تازه گرافیک ایران در آن سالها در شرایطی که اقتصاد قدری توسعه پیدا‌کرده، امکانات فنی پیشرفته‌تر شده و فرهنگ مردم هم به هنر معاصر نزدیک شده بود ظهور پیدا کرد. مرتضی ممیز با ادای دین به استادان خود جسارت در هم شکستن مرز‌های زیبایی شناسی را داشت.

آیدین آغداشلو در ادامه گفت "مرتضی ریشه در گذشته‌های فرهنگ خود داشت. او با تسلط بر خوش نویسی و هنر اسلامی، هنرمندی خود را تمامیت بخشید. گرافیک ایران اعتبارش را از فردی گرفته است که تا آخر عمر معلمی‌کرده‌است."

سردبیر جدید ماهنامه نشان با بغض  می گوید: "قدیمی ها می‌گویند تنها کار‌های خوب و خاطره های خوش از انسان‌ها باقی می‌ماند. حالا ما 70 سال از او خاطره‌های خوش داریم و هنوز هم با یاد آوری حرف‌ها شوخی‌ها و طنز‌های هوشمندانه‌اش لذت می‌بریم. صندلی اش خالی است ولی حضور دارد. او در کنار ما خواهد بود برای همیشه."

کد خبر 2943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز