دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

نیروهای آمریکایی 800 کودک و نوجوان بمب‌گذار عراقی را در پایگاه نظامی در بغداد نگهداری می‌کنند.

این کودکان که اغلب پسر هستند و سوادی ندارند، برای بمب‌گذاری آموزش دیده بودند اما اکنون در چارچوب برنامه‌ای چند میلیون دلاری قرار است آموزش ببینند و سواد بیاموزند.

این گروه 800 نفری از کودکان و نوجوانان 10 تا 17 سال تشکیل شده‌اند و اکنون 7 روز در هفته و هر روز به مدت 8 ساعت در مدرسه‌ای در همین پایگاه که متعلق به آمریکایی‌هاست آموزش می‌بینند.

آنها مانند زندانیان گوانتانامو لباس‌یک شکل نارنجی رنگی به تن دارند و تحت نظارت دقیق هستند. مجموعه‌ای که آنها در آن نگهداری می‌شوند زمین فوتبال و 18 کلاس درس و یک کتابخانه دارد. کلاس‌ها هم کتاب درسی و برنامه‌ها و تجهیزات آموزشی دارند.

به رغم وجود همه این امکانات آموزشی سربازان آمریکایی از چند برج دیده‌بانی اطراف این مرکز این کودکان و نوجوانان را زیر نظر دارند. سربازان در بیرون در کلاس‌ها هم به صورت آماده باش و اسپری اشک آور به دست آماده برخورد با هرگونه ناآرامی کودکان هستند. در این کلاس‌ها بعد از خواندن و نوشتن ابتدایی، درس‌هایی درباره هندسه و ریاضی و جغرافیای کشور عراق به کودکان آموخته می‌شود.

شمار کل بازداشت‌ شدگان امنیتی در عراق در 6 ماه گذشته و بعد از افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور، به شدت افزایش یافته است.

اکنون شمار نیروهای آمریکایی در عراق به 165 هزار نفر می‌رسد. پیش از این مرحله از افزایش نیروهای آمریکایی در عراق شمار بازداشت شدگان امنیتی در این کشور 16 هزار نفر بود. اکنون اما شمار این افراد به 24 هزار نفر می‌رسد. تنها از ابتدای امسال تاکنون شمار بازداشت شدگان امنیتی در عراق به 2251 نفر رسیده است.

سربازان آمریکایی در ماه بیش از 100 جوان عراقی را دستگیر می‌کنند. سال گذشته این تعداد در ماه 25 نفر بود. تا تاریخ اول ماه فوریه 272 جوان دستگیر شدند. شمار این جوانان دستگیر شده در همین هفته جاری 787 نفر بوده است.

فرماندهان نظامی آمریکا می‌گویند اکثر آنها که سن بعضی به زیر 10 سال می‌رسد در حال ساخت بمب یا کار گذاشتن آن دستگیر شده‌اند. بعضی از این کودکان و جوانان هم به دلیل حمل سلاح و بعضی هنگام نگهبانی دادن برای تک تیراندازان مهاجم عراقی دستگیر شده‌اند.

خانواده‌های این جوانان بازداشت شده می‌توانند آنها را در زندان ملاقات کنند اما بعضی از آنها نمی‌خواهند برای این ملاقات جان خود را به خطر بیندازند و از شهرهای دور و نزدیک عراق به بغداد بروند.

نیروهای آمریکایی در اقدامی که بر خلاف قوانین حقوقی عراق است، 16 جوان و نوجوان عراقی را اکنون به مدت بیش از یک سال در زندان نگه داشته‌اند.

ژنرال داگلاس استون، فرمانده آمریکایی مسئول زندان‌های امنیتی عراق در این باره می‌گوید، همه جوان‌هایی که اکنون در زندان هستند تهدید مستقیم امنیتی به حساب می‌آیند. این فرمانده آمریکایی می‌‌گوید دلیل شرکت جوانان و نوجوانان در این حملات ناآگاهی و بیسوادی و بیکاری آنهاست.

به همین دلیل قرار است این نوجوانان در پایگاه‌های نظامی آمریکا تحصیل کنند تا جلوی این روند گرفته شود. پایگاه نظامی بغداد تنها تاسیسات زندان آمریکا برای جوانان در سراسر جهان است.

ژنرال استون می‌گوید: قرار است این تاسیسات گسترش یابد و یک زندان هم برای بزرگسالان در نزدیکی همین پایگاه ساخته شود. در این پایگاه نظامی کودکان 5 صبح از خواب بیدار می‌شوند و در ساعت 7 صبح سر کلاس درس حاضر می‌شوند.

این کودکان چه شیعه و چه سنی همه در کنار هم زندگی می‌کنند و تفکیکی میان آنها وجود ندارد. اکثر آنها عضوی از اعضای خانواده خود را در این جنگ از دست داده‌اند. بسیاری پیش از حاضر شدن در کلاس درس هیچ تصوری از درس و تحصیل نداشته‌اند.

حمله آمریکا به عراق موجی گسترده از بیسوادی کودکان را در این کشور دامن زده‌است که ناظران بین‌المللی و مسئولان نهادهای امدادی را شگفت زده می‌کند. معدود مدارس عراقی که به رغم وجود خشونت‌ها در عراق و حملات و بمب‌گذاری‌های مرگبار روزانه هنوز باز هستند و کار می‌کنند، هر روز بخشی از شاگردان خود را به دلایلی همچون خشونت‌های قومی در داخل مدارس یا مرگ والدین از دست می‌دهند.

این کودکان حتی اگر آنقدر خوش شانس باشند که تحصیل خود را کامل کنند بعد از پایان مدرسه با جامعه‌ای خشونت زده و ناکارآمد و بدون شغل و رفاه رو به رو خواهند بود.

آنتی وار / 19 آگوست

کد خبر 29404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز