همشهری‌آنلاین: به مناسبت برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم و عکس جلوه‎های آب اصفهان، ۱۰ اردیبهشت ۹۴ جشنواره فیلم و عکس جلوه‌های آب فرصتی است تا با رویکرد هنر و نگاه هنرمندان و اهمیت آب، توجه بیشتر به پاسداشت قداست آب و چگونگی مدیریت بهینه مصرف آب جلب شود.

محمدرضا سعیدآبادی

از طراحان، بانیان و برگزارکنندگان جشنواره به ویژه مدیریت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و همه هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

سازمان جهان یونسکو همراه با درک صحیح جهانی از اهمیت و چالش‌های موجود در حوزه‌های آب در جهت برنامه علوم طبیعی، موضوع آب را در دستورکار خود قرار داده است. این برنامه با محوریت شورای جهانی آب در سطح بین‌المللی و کمیته‌های ملی آب یونسکو در کشورهای مختلف درحال اجراست.

موضوع آب یکی از موضوعهای بین بخشی در سازمان جهانی یونسکو است. آب با حوزه‌های مختلف علوم طبیعی، علوم اجتماعی، آموزش و فرهنگ ارتباط دارد. بنابراین ظرفیت‌سازی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در خصوص آب از دیدگاههای اجتماعی، هنری و جامعه‌شناختی ضرورتی انکارناپذیر است.

آب یکی از محوری‌ترین مؤلفه‌های توسعه پایدار است. دستیابی به توسعـه پایدار بدون تمرکز بر مدیریت مصرف و منابع آب امکان‌پذیر نیست. راه‌حل‌های سخت‌افزاری برای مواجهه با چالش‌های امروزی آب در سطح جهان از قبیل ایجاد سد و انتقال آب اگرچه لازم است اما کافی نیست.

مشکلات کنونی آب نیازمند راه‌حل‌ها و ایده‌های خلاقانه و نوآورانه نرم‌افزاری همچون آگاهیبخشی به مردم و ذی‌نفعان، ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی است.

کمیسیون ملی یونسکوی ایران با پیگیری موضوع آب در کمیته ملی آبشناسی کمیسیون، اقدام به تأسیس مراکز مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته به یونسکو در زمینه آب در ایران و همینطور مبادرت به ایجاد کرسی‌های دانشگاهی یونسکو در حوزه آب در دانشگاههای ایران نموده است.

بدون تردید ورود هنرمندان و توجه به موضوع آب از دریچه هنر برای کارایی و تأثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطب، برنامه‌ای صحیح و شایسته است. جشنواره فیلم و عکس جلوه‌های آب بستری است تا از طریق فیلم، عکس، انیمیشن و به‌طور کلی هنر نگرانی‌های موجود در حوزه آب و ضرورت مصرف صحیح به مخاطبان انتقال یابد.

امید است با استمرار چنین جشنواره‌ای از لحاظ کمی و کیفی، نگرانی کنونی در زمینه آب به باور ذهنی تبدیل و آینده درخشان پیش‌رو که وابسته به درک صحیح امروز و عمل به وظایف است ترسیم شود.

در پایان بار دیگر از همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و همه شما عزیزان شرکت‌کننده تشکر و قدردانی می‌کنم.

کد خبر 294003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha