گروه بورس: بدهی‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی به دولت از بابت خرید سهام صدرا مورد بخشودگی قرار گرفت.

به دنبال شدت گرفتن اختلافات بین سازمان خصوصی سازی و به وکالت از طرف دولت و شرکت سرمایه گذاری بانک ملی هیأت عالی واگذاری تصمیم گرفت تا بدهی‌های شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی را ببخشد.

شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در سال 82 معادل 35 درصد از سهام صدرا راباقیمت  407 میلیارد تومان  در بزرگترین برنامه خصوصی سازی خریداری کرد. اما از آن زمان تاکنون به دلیل مشکلات عدیده‌ای که به وجود آمده بود نتوانست مطالبات دولت و سهامداران را از بابت خرید سهام صدرا بپردازد.

این موضوع باعث شد تا کار به رأی نهایی دادگاه برسد و با توجه به بدهی 20 میلیارد تومان بانک ملی به دولت، رأی نهایی به نفع دولت صادر شود. بانک ملی از زمان خرید سهام صدرا تاکنون هزینه‌های زیادی را برای توسعه صدرا انجام داده است اما قیمت هر سهم این شرکت از محدوده 2 هزار و 200 تومان در زمان خرید اکنون به محدوده 120تومان رسیده و همین موضوع زمینه ضررهای هنگفتی را برای این شرکت فراهم کرده است.

به همین دلیل براساس آخرین اطلاعات دریافتی هیأت عالی واگذاری در آخرین جلسه خود در هفته گذشته به منظور رفع ضرر و زیان‌های به وجود آمده تمامی سودها و جرائم بانک ملی را از این بابت مورد بخشودگی قرار داده است.

این در حالی است که شرکت صدرا نیز همچون بانک ملی در وضعیت مشابهی قرار دارد. صدرا نیز از محل خرید سهام آذرآب بیش از 60 میلیارد تومان به دولت بدهکار است که در جلسه دادگاه مؤظف به پرداخت آن شده است. با توجه به تغییر و تحولات جدید مدیریتی در شرکت صدرا باید هر چه سریع‌تر تکلیف بدهی‌های صدرا نیز مشخص شود.

اما به رغم بخشودگی بانک ملی هنوز خبری از وضعیت و چگونگی شرایط صدرا در دست نیست.

پیش از این علی صدقی مدیر عامل بانک ملی در تشریح اهداف بانک ملی برای صدرا گفته بود: ما  با قوت از شرکت صدرا حمایت می‌کنیم و برای این کار برنامه‌هایمان را از 15 فروردین ماه سال جاری آغاز کرده‌ایم.

وی شایعه فروش سهام صدرا از طرف بانک ملی را رد کرده و گفته بود: تا زمان احیای دوباره صدرا و افزایش ارزش سهام این شرکت برنامه‌ای برای فروش سهام صدرا نداریم و تنها برای توسعه و احیای مجدد صدرا تلاش خواهیم کرد.

صدقی افزوده بود: سیاست اصلی بانک ملی این است که صدرا را از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب قبلی بازگرداند و در این راه ما با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف که در طول چند سال گذشته ارتباطشان با صدرا به سردی گراییده بود صحبت‌هایی داشته‌ایم تا شرکت صدرا بتواند همچون گذشته در به دست آوردن پروژه‌های پیمانکاری موفق عمل کند.

به گفته مدیرعامل بانک ملی سازمان خصوصی سازی، وزیر نفت، هیأت دولت و تمامی عوامل اجرایی برای کمک به صدرا اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی تأکید کرده بود: من شخصاً با وزیر نفت در باره صدرا صحبت کرده‌ام، وزیر نفت نیز قول مساعد برای همکاری بیشتر در این زمینه داده است و قرار شده تا پس از تکمیل هیأت مدیره صدرا نشست مشترکی با وزیر نفت در مورد صدرا داشته باشیم.

فضل‌الله معظمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز ضمن تأیید گفته‌های صدقی اعلام کرد: در حال حاضر تمام قصد ما حمایت از شرکت صدرا است، وی نیز شایعه فروش سهام صدرا را در شرایط فعلی تکذیب کرد.

کد خبر 29399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز