چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

خیابان‌های شهر بالتیمور آمریکا که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه صحنه اعتراض‌های خشونت‌بار سیاه‌پوستان و درگیری میان آنها با نیروهای پلیس بود، بامداد دیروز بالاخره تحت کنترل پلیس و نیروهای گارد ملی در‌آمد.

فرگوسن

همزمان گزارش‌ها حاكي از كشته شدن 2نفر در تجمع ديروز سياه پوستان فرگوسن، شهري در ايالت ميسوري، در حمايت از اعتراض‌هاي بالتيمور است.درحالي‌كه طبق اعلام قبلي از ساعت 10شب سه‌شنبه مقررات منع آمدوشد در بالتيمور به اجرا در آمده بود، برخي از معترضان همچنان در خيابان‌ها باقي ماندند. نيروهاي پليس براي پراكنده كردن جمعيت به گاز‌اشك‌آور و نارنجك‌هاي دودزا متوسل شدند. طبق گزارش رسمي پليس، 10نفر از معترضان در دومين شب ناآرامي‌ها بازداشت شده‌اند. اين در حالي است كه در درگيري‌هاي شب قبل از آن، بيش از 200نفر دستگير شده بودند.

  • مرگ فردي گري و ديگر سياه‌پوستان

اعتراض‌هاي بالتيمور در پي مرگ يك سياه‌پوست 25ساله به نام فردي گري در بازداشت پليس رخ داد. گري كه 2هفته قبل در اثر شكستگي ستون فقرات و آسيب‌ديدگي شديد نخاع به كما رفته بود، روز شنبه هفته گذشته درگذشت. خيابان‌هاي بالتيمور طي روزهاي پس از مرگ او شاهد اعتراض‌هاي مسالمت‌آميز سياه‌پوستان بود، اما روز دوشنبه پس از برگزاري مراسم دفن گري، رفته‌رفته تجمع‌ها در غرب اين شهر به خشونت و در نهايت درگيري بين پليس و معترضان كشيده شد. مقام‌هاي محلي با توجه به عدم‌توانايي پليس در كنترل اوضاع خواستار اعزام نيروهاي گارد ملي به اين شهر شدند. روز‌سه‌شنبه هزار نيروي پليس و 2هزار نيروي گارد ملي در خيابان‌هاي شهر حضور داشتند.

فردي گري آخرين سياه پوستي است كه طي يك‌سال گذشته توسط نيروهاي پليس كشته شده است. پيش از او مايكل براون 18ساله در فرگوسن، اريك گارنر 43ساله در نيويورك و والتر اسكات 50ساله در نورث چارلستون توسط نيروهاي پليس كشته شده بودند. براون و اسكات به ضرب گلوله كشته شده و گارنر به‌علت فشردن گردن و قفسه سينه توسط يك افسر پليس به قتل رسيد.

  • فقر عامل اصلي خشونت‌هاي بالتيمور

درگيري‌هاي خياباني در بالتيمور، مردم اين شهر را بار ديگر به ياد شورش‌هاي ضد‌نژادپرستانه سال1968 انداخت كه پس از كشته شدن مارتين لوتركينگ، رهبر اعتراض‌هاي ضدنژادپرستانه آمريكا، سراسر اين كشور را فراگرفت. جمله‌اي از كينگ طي روزهاي اخير بسيار شنيده مي‌شود: «شورش، زبان آنهايي است كه صدايشان شنيده نمي‌شود.»

دوسوم جمعيت 622هزار نفري بالتيمور سياه پوست هستند. تنها چند ساعت پس از آغاز تجمع آرام سياه‌پوستان پس از دفن جسد فردي گري در محله‌اي در غرب شهر بالتيمور، عده زيادي شروع به شكستن شيشه مغازه‌ها، آتش زدن ماشين‌ها و ساختمان‌ها و حمله به فروشگاه‌ها كردند. مايكل فلچر، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست كه 30سال است در بالتيمور زندگي مي‌كند، در گزارشي از اين شهر، فارغ از تبعيض عليه سياه پوستان در آمريكا، نكته مهمي را مطرح مي‌كند كه كمتر به آن اشاره شده است.

به نوشته فلچر، اين اتفاق‌ها در محله‌اي از شهر بالتيمور رخ مي‌دهد كه نامش با فقر، جرم و جنايت گره خورده است. بالتيمور، فرگوسن نيست و مسائل اصلي اين شهر فراتر از مسائل نژادي است. شهردار، اعضاي شوراي شهر، رئيس پليس و 3هزار نفر از نيروهاي پليس اين شهر سياه پوست هستند. اتفاقاتي كه در محله سندتون-وينچستر رخ داد مي‌توانست در بسياري از ديگر محله‌هاي فقير اين شهر هم رخ دهد.

آمار زندانيان اين محله بيش از ديگر محله‌هاي بالتيمور و حتي ديگر شهرهاي ايالت مريلند است. آمار خشونت در اين محله 50درصد بيشتر از ديگر نقاط بالتيمور است و درآمد ساكنان آن نصف ديگر محله‌هاست. متوسط درآمد ساكنان اين محله 24هزار دلار در سال اعلام شده كه زير خط فقر در آمريكاست. همچنين يك سوم آنها در فقر كامل به‌سرمي‌برند. فارغ از اين، شهر بالتيمور خود درگير مشكلات عديده اجتماعي است. طبق گزارش دولت، بالتيمور بيشترين تعداد معتادان به هروئين را در خود جاي داده و طي 3سال اخير 663 قتل در اين شهر رخ داده است.

فلچر معتقد است معترضاني كه طي 2روز گذشته در خيابان‌ها تجمع كرده و دست به اقدامات خشونت‌بار زده‌اند تنها به كشته شدن يك جوان سياه‌پوست اعتراض ندارند، آنها نگران آينده جوانان محله‌هاي فقير و آشفته بالتيمور و ديگر شهرهاي آمريكا هستند.

کد خبر 293758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha