همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن، اعضای شورای شهر و روستا اگر قصد نامزدی در انتخابات مجلس را داشته باشند، باید ۶ ماه قبل از انتخابات استعفا دهند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

موافقان این طرح معتقد بودند که به دلیل شائبه استفاده از موقعیت و امکانات شورای شهر باید نامزدهای انتخابات مجلس ۶ ماه قبل از حضور در انتخابات از سمت خود در شورای شهر استعفا دهند، اما مخالفان معتقد بودند این طرح در نامزد شدن افراد برای حضور در انتخابات مجلس محدودیت ایجاد می کند.

امیری سخنگوی وزارت کشور نیز با اشاره به مخالفت دولت با این موضوع، گفت: تغییرات مکرر در احکام قانون به ویژه در سال‌های اخیر که با رویکرد محدودیت صورت گرفته است، محدودیت هایی را برای نامزد شدن افراد در انتخابات مجلس ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در نتیجه افرادی که می‌توانند در صحنه خدمتگزاری موثر باشند با اعمال این محدودیت‌ها از حضور در مجلس محروم می‌شوند.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به بررسی طرح جدید در راستای اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: اعمال این محدودیت‌های مضاعف، مجلس شورای اسلامی را از تجارب کسانی که می توانند موثر باشند، محروم می‌کند.

امیری با اشاره به بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در سیاست‌های کلی انتخابات که در مجمع در حال بررسی است، گسترش محدودیت‌ها برای نامزدی افراد مورد مخالفت قرار گرفته است و نظر مجمع این است که صرفا مقامات مجری باید از حضور در انتخابات مجلس محروم باشند.

وی با بیان اینکه عضویت در شورای شهر شغل نیست، اعلام کرد: ایجاد محدودیت‌های جدید توجیه منطقی و قانونی ندارد و تبعیض ناروا محسوب می‌شود و با اصول قانون اساسی در تضاد است، تصویب این طرح به صلاح نیست.

در ادامه محمد جواد کولیوند سخنگوی کمیسیون شوراها در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت کشور، گفت: این قانون محدودیت نمی‌آورد و از ظرفیت‌های شوراها در جایگاه خود استفاده می کند.

وی در پاسخ به اظهارات امیری مبنی بر اینکه عضویت در شورای شهر شغل نیست، گفت: عضویت در شورای شهر شغل است و گرنه رئیس فدراسیون به آقای رضازاده نمی‌گفت که یا ریاست فدراسیون وزنه برداری را انتخاب کن یا عضویت در شورای شهر را.

در پایان نمایندگان با ۱۸۱ رای موافق، ۱۳ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که عضو شوراهای شهر و روستا می باشند، باید ۶ ماه قبل از نامزدی از شوراها استعفا دهند.

کد خبر 293564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha