علی‌اصغر محمدی: تفاوت فاحشی بین کف و سقف حقوق بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی وجود دارد. کف حقوق بازنشستگی امسال ۷۱۲هزار تومان و سقف آن نیز ۵میلیون تومان است، بدین‌ترتیب ۴میلیون و ۲۸۸هزار تومان اختلاف میان بازنشستگان مشاهده می‌شود.

بازنشستگان

معاون فني و درآمد سازمان تأمين‌اجتماعي البته از لطف سازمان تأمين‌اجتماعي نسبت به بازنشستگاني كه پس از افزايش اخير بازهم حقوق‌شان به كف ميزان اعلام شده سازمان تأمين‌اجتماعي نمي‌رسد سخن گفته و وعده داده كه حقوق آنها را به 712هزار تومان برساند: «كساني كه بعد از افزايش ۱۵درصدي كمتر از ۷۱۲ هزار تومان دريافت كنند، ما حقوق آنها را به ۷۱۲ هزار تومان مي‌رسانيم و افزايش ديگري براي آن درنظر مي‌گيريم.» اين در حالي است كه سال گذشته حداقل حقوق ۶۰۸ هزار تومان بود. به گفته محمد حسن‌زدا براساس آمارهاي سال گذشته ۶۰درصد بازنشستگان حداقل‌بگير بودند اما امسال هنوز تعداد آنها مشخص نشده كه پس از بررسي اطلاعات بازنشستگان اعلام خواهيم كرد. او از مشخص نبودن آمار حداقل‌بگيران در سازمان تأمين‌اجتماعي سخن مي‌گويد كه در اطلاعيه هفته گذشته اين سازمان تصريح شده: «حدود40درصد بازنشستگان و مستمري‌بگيران سازمان تأمين‌اجتماعي حداقل حقوق را دريافت مي‌كنند كه افزايش حقوق اين عزيزان در سال‌جاري به ميزان 17درصد است.»

  • همسان‌سازي‌ حقوق

فاصله زياد دريافتي بين بازنشستگان تأمين‌اجتماعي در حالي است كه همسان‌سازي‌ حقوق از خواسته‌هاي بسياري از بازنشستگان محسوب مي‌شود. يكي از بازنشستگان به همشهري مي‌گويد: «من با 31سال سابقه كار و مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد سال 73 بازنشسته شده‌ام و فروردين هم حقوق يك ميليون و 250هزار توماني دريافت كردم. با افزايش 15درصدي، مبلغ 187هزار و 500تومان به حقوق من اضافه مي‌شود و در اين صورت حقوق من به يك‌و‌نيم ميليون تومان هم نمي‌رسد».

سيدتقي نوربخش مديرعامل سازمان تأمين‌اجتماعي با اشاره به تقاضاي بازنشستگان براي اجراي مرحله دوم همسان‌سازي حقوق، اجراي آن را منوط به تأمين منابع دانست و البته تأكيد كرد كه اعتبارات براي اين كار وجود ندارد.

در شرايط فعلي بازنشستگان هم از افزايش كم و هم ازپرداخت قطره‌چكاني و مرحله‌اي افزايش‌ها گلايه دارند، سرنوشت همسان‌سازي حقوق‌شان مبهم است، تكليف افزايش مزاياي‌شان مشخص نيست و همچنين توضيحي درباره روش افزايش مستمري‌هايي كه به كف تعيين شده تأمين‌اجتماعي نمي‌رسد، وجود ندارد.

  • منتظر تصميم دولت

محمد حسن‌زدا، معاون فني و درآمد سازمان تأمين‌اجتماعي با اعلام اينكه ۳۰۰ميليارد تومان براي افزايش حقوق بازنشستگان درنظر گرفته شده، از افزايش حقوق بازنشستگان از روز گذشته در سراسر كشور خبر داد و گفت: «افرادي كه روزهاي قبل حقوق خود را دريافت كرده‌اند نيز امروز[هفتم ارديبهشت] افزايش حقوق به حسابشان واريز شده است». وي درباره ساير مزاياي بازنشستگان نيز توضيح داد: «براي افزايش حق مسكن و... بايد ابتدا منتظر باشيم ببينيم دولت ميزان افزايش را چند درصد درنظر گرفته و سپس به همان نسبت مزاياي حقوق بازنشستگان را افزايش دهيم».

کد خبر 293531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha