همشهری آنلاین: مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بر اساس آمار ناسا سالانه ۱ تا ۱.۵ درصد از جنگل‌های ایران از بین می‌رود، گفت: با این روند ظرف ۷۵ تا ۱۰۰ سال آینده تمام جنگل‌های کشور نابود می‌شود.

جنگل

دکتر اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با مهر با اشاره به روز زمین پاک افزود: بزرگداشت روز زمین نخستین بار توسط دو دانشجوی آمریکایی در سال ۱۹۷۱ در اعتراض به آلودگی منابع آب، هوا و خاک بنا گذاشته شد و در حقیقت بزرگداشتی خود جوش و مردمی بود که پس از آن همه ساله در این روز حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم آمریکا زنجیره انسانی در اعتراض به تخریب و الودگی کره زمین تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، این روز در کشور ما نیز همه ساله برگزار می شود اما آنچه که مسلم است گذشته از اقدامات نمادین که به منظور قدردانی از زمین بر پا می‌شود چنین اقداماتی تنها در یک روز تأثیری در حل مشکلات زمین ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آنچه مهم است بازگو و بررسی کردن معضلات و مشکلات زمین در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها در تمام روز‌های سال است.

کهرم با اشاره به تهیه ۱۸ میلیون ساعت انشایی که چند سال پیش در خصوص روز زمین پاک نوشته شد اظهار داشت: چنین اقدامات آموزشی در سطح مدارس تأثیر بسیار بیشتری از برگزاری همایش‌ها‌ی بی‌فایده در این روز دارد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست در ادامه در خصوص مهمترین معضلات زمین در کشور گفت: با توجه به اینکه ایران یک سوم متوسط بارندگی جهان را کسب می‌کند و کشوری خشک و نیمه خشک هستیم تمام معضلات زمین در ایران به کمبود آب مرتبط می‌شود.

وی افزود: مشکلات تالاب‌ها و دریاچه‌ها تا سفره‌های آب زیر زمینی همه ناشی از کمبود آب در مملکت ماست که البته مدیریت نادرست و برنامه‌ریزی‌های غیر اصولی مانند بهره‌برداری از چاه‌ها تبعات کمبود آب را در کشور دو چندان می‌کند که فرونشست زمین و پایین رفتن سطح آب به ویژه در ۸ استان خشک کشور از مهمترین این مشکلات است.

کهرم با اشاره به اینکه ایران سال‌هاست در میان کشور‌های جهان به لحاظ میزان فرسایش خاک مرتب رتبه اول یا دوم را کسب می‌کند تدکید کرد: جنگل تراشی و تبدیل جنگل‌ها و مراتع به اراضی کشاورزی و رها کردن این زمین‌ها پس از چند سال به دلیل از دست دادن کار کرد مهمترین عوامل فرسایش خاک در کشور است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بر اساس اطلاعات ناسا سالانه ۱ تا ۱.۵ درصد از جنگل‌های کشور از بین می‌رود گفت: با این روند ظرف ۷۵ تا ۱۰۰ سال آینده تمام جنگل‌های کشور نابود می‌شود و درنتیجه زمین‌های عاری از پوشش گیاهی در معرض فرسایش بادی و آب قرار می‌گیرد و نرخ فرسایش در کشور همواره در صدر کشور‌های جهان است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی منابع آب و خاک و معضل پسماندها و پساب‌ها از دیگر مشکلات زمین در کشور ما هستند یادآور شد: آلودگی آب به آلاینده‌هایی مانند نیترات و نیتریت صحت دارد چرا که نیمی از آب مصرفی در حال حاضر از مخازن آب زیر زمینی تأمین می‌شود که با توجه به اینکه در شهری مانند تهران نیترات، نیتریت و آمونیاک موجود در فاضلاب شهری از طریق چاه‌های جذبی وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود بنابراین حتما این مواد در آب مصرفی هم وجود دارد.

کهرم تأکید کرد: البته منکر این نیستم که با استفاده از سیستم‌های تصفیه بخش عمده‌ای از این مواد در آب مصرفی حذف می‌شود و بنابراین خبر‌های جنجالی مینی بر آلوده بودن آب آشامیدنی به نیترات غیر قابل سکونت بودن شهری مانند تهران را ظرف چند سال آینده به این دلیل را قبول ندارم .

کد خبر 292855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha