سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت ضمن ابراز نارضایتی از نظارت‌هایی که بر حوزه غذا اعمال می‌شود در عین حال به برخی اخبار مبنی بر افزایش چند میلیونی تومانی قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه نشست مشورتی بررسی مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت که همزمان با نخستین روز هفته سلامت برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا گفت: این موضوع را ما هم از رسانه‌ها شنیده‌ایم که البته امری آزاردهنده است. بر این موضوع ما اکنون برسر دو راهی قرار داریم؛ اینکه مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و یا اینکه اهدای عضو را ترویج کنیم.

25 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه

وی اظهار کرد: در حال حاضر حداقل 25 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه هستند. آیا می‌توان افرادی را که حاضرند هزینه کرده و جان خودشان را نجات دهند، محروم کرد؟ به نظر می‌رسد در این زمینه همچنان مجبوریم سکوت کنیم، چراکه در غیراینصورت برخی از هموطنان از بین می‌روند. از طرف دیگر از رسانه‌ها تقاضا داریم که در جهت ترویج اهدای عضو تلاش کنند.

به گفته وزیر بهداشت، متاسفانه هستند افرادی که به دلیل گذران زندگی مجبور به فروش برخی از اعضایشان می‌شوند و به همین دلیل است که پدیده خرید و فروش کلیه را شاهد هستیم. این در حالی است که در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو، امکانات لازم برای پیوند سریع بیماران وجود دارد.

وی تاکید کرد: این موضوع ناپسند است که خانواده‌ای بیماری داشته باشد اما هیچ کدام حاضر نشوند یک کلیه به وی اهدا کنند. در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی و همچنین کمک سایر اعضای خانواده، می‌توان بساط خرید و فروش کلیه را جمع کرد. چراکه بحث پیوند کلیه با سایر پیوندها نظیر پیوند قلب و ریه متفاوت است. هرچند گاه و بیگاه این خبرها را می‌شنویم، اما متاسفانه کمتر شاهد فرهنگسازی برای ترویج اهدای عضو از سوی رسانه‌ها هستیم.

کد خبر 292818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha