شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

زهرا رفیعی: می‌گویند که درد دفع سنگ کلیه کم از درد زایمان ندارد.

  كساني مي‌توانند اين گفته را اثبات كنند كه هر دو را تجربه كرده باشند اما تعداد كساني كه از نارسايي كليه رنج مي‌برند كم نيست. شيوع سنگ كليه بيشتر بعد از دهه سوم زندگي يعني بعد از ۳۰ سالگي است. البته درصدي از سنگ كليه‌ها در اطفال به وقوع مي‌پيوندد كه اختلالات هورموني، آنزيمي و يا مادرزادي در آن نقش دارد. دكترعباس بصيري به خبرگزاري سلامت ايران گفت: در مناطق غرب و جنوب غربي ايران نمك نقش اساسي در بروز سنگ كليه دارد كه بايد ميزان آن تا حدود زيادي كاهش يابد. براساس استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت مصرف روزانه نمك نبايد بيشتر از 1.5تا 2گرم در روز شود.

متخصصان بيمارستان اطفال فيلادلفيا در پژوهشي كه اخيرا نتايج آن منتشر شده است اعلام كرده‌اند كه گرماي شديد هوا موجب ازدست رفتن حجم زيادي از آب بدن مي‌شود. اين وضعيت به اين مفهوم است كه كليه بايد ادرار غليظ‌تري توليد كند و بنابراين احتمال آنكه كلسيم و ديگر مواد معدني بيشتري در كليه رسوب كرده و سنگ كليه تشكيل شود، افزايش مي‌يابد. به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس دكتر گرك تاسيان، متخصص ارشد اين مطالعه گفت: مشاهده كرديم با افزايش دماي هواي روزانه احتمال آنكه فرد در مدت 20روز پس از قرار گرفتن در معرض گرماي شديد به سنگ كليه مبتلا شود، بيشتر است.

به اعتقاد متخصصين كليه و مجاري ادرار، در كل ايران منطقه سنگ‌سازي است. وجود اين سنگ‌ها ارتباط تنگاتنگي با وضعيت جغرافيايي، مناطق گرمسيري، تابش آفتاب، مصرف كم مايعات و تركيبات آب دارد. در بررسي‌ها مشخص شده كه هر چه منيزيم ادراري بيشتر شود ايجاد سنگ در آن مناطق كمتر خواهد بود اين موضوع نسبت عكس نيز دارد. دكتر سيمين وحيدي،جراح كليه و مجاري ادراري با تأكيد بر اينكه سنگ‌هاي ادراري و كليوي هميشه علامت‌دار نيستند، به ايسنا گفت:

علائم دردناك سنگ‌هاي كليوي به‌خصوص در ناحيه ايجاد انسداد در حالب به‌صورت دردهاي پهلو‌ست كه به شكل كوليك بوده و اين دردها اغلب با انتشار به ناحيه ناف و پايين شكم ممكن است همراه باشد. سنگ‌هاي 5تا 7ميلي متر احتمال عبور از حالب را دارند اما سنگ‌هاي بزرگ‌تر انسداد ايجاد مي‌كنند و نياز به مداخله اورولوژيست براي درمان دارند. 10تا 30درصد افراد در معرض تشكيل سنگ‌هاي كليوي هستند.

البته بيشتر اين افراد را مردان تشكيل مي‌دهند. دكتر سيمين وحيدي شايع‌ترين سنگ‌ها را تركيبات كلسيم اگزالات دانست و گفت: مبتلايان به اين نوع سنگ‌ها بايد از مصرف موادي كه حاوي اگزالات بالا هستند مانند ريواس، بادام‌زميني، توت فرنگي، قهوه و چاي سياه پرهيز كنند. مصرف ميوه بايد از صبح همراه با صبحانه شروع شود و فقط به شب خلاصه نشود و مصرف مايعات به‌خصوص آب يك‌تا 2ليوان قبل از هر وعده غذايي توصيه مي‌شود. مصرف لبنيات حتي در فرد سنگ‌ساز تا روزي 3ليوان شير در روز مجاز است ولي مصرف گوشت، مرغ و نمك بايد محدود شود.

کد خبر 265659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha