مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمــان حفـــاظت محیط‌زیست با بیان اینکه ورود ۲شیر ایرانی به کشور برای رهاسازی در طبیعت نیست و تأثیری هم بر عدم انقراض شیر ایرانی در کشور ندارد، گفت: باغ‌وحش ارم از حدود ۷ الی ۸‌ماه پیش درخواست داده است که با هزینه خودش یک جفت شیر ایرانی را جهت بازدید عمومی به کشور وارد کند.

حیوانات-شیر

خبر ورود يك جفت شير ايراني نر و ماده در آينده‌اي نزديك به كشور واكنش‌هاي مختلفي را برانگيخته است، از يك طرف برخي افراد با توجه به منقرض شدن اين‌گونه جانوري در ايران از ورود اين دو شير ابراز خرسندي مي‌كنند و از طرف ديگر عده‌اي با اشاره به اتفاقات ناگواري كه در گذشته براي گربه‌سانان در باغ‌وحش ارم رخ داده است از حضور اين دوشير ابراز نگراني مي‌كنند، اين در حالي است كه علي تيموري، مديركل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه اين حيوانات براي رهاسازي در طبيعت ايران به كشور وارد نمي‌شوند و تأثيري بر روند انقراض اين‌گونه جانوري در كشور ندارند، به ايلنا گفته است كه فرايند ورود و نگهداري اين دو شير با نظارت كامل سازمان حفاظت محيط‌زيست انجام خواهد شد.

به گفته وي، در اين فرايند كارشناسان دفتر حيات‌وحش و محيط‌زيست در جريان بوده‌اند و موافقت‌هاي اوليه را نيز اعلام كرده‌اند. اما لازم است كه باغ‌وحش ارم برنامه و نحوه نقل و انتقال اين جفت شير و موافقت EEP را به ما ارائه كند، اگر اين مدارك ارائه شود، مقدمات براي ورود اين شير‌ها نيز فراهم خواهد شد.

مديركل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست در پاسخ به اينكه ورود اين دو شير چه نفعي براي محيط‌زيست خواهد داشت، اظهار كرد: يك بخش از كار باغ‌وحش‌ها، آموزش عموم مردم از طريق بازديد گونه‌هاي جانوري است. بازديد از اين‌گونه منقرض شده سبب مي‌شود تا مردم نسبت به اين مسئله آگاه و حساس شوند كه ممكن است پلنگ و يوزپلنگ آسيايي و ساير گونه‌هايي كه در معرض خطر انقراض هستند، منقرض شوند.

تيموري در مورد اين مسئله كه بسياري از فعالان حقوق حيوانات در كشور از ورود اين دو شير اظهار نگراني مي‌كنند و با يادآوري ماجراي «ببرسيبري» و «گوزن‌هاي اروپايي» تقاضاي جلوگيري از ورود اين دو شير را به باغ‌وحش ارم دارند، گفت: منع كردن ورود حيوانات به‌طور كلي به اين باغ‌وحش نه كار درستي است و نه امكان‌پذير است، اما ما بازديد‌هاي لازم از محل نگهداري اين دو شير را انجام داده‌ايم، محل نگهداري مهيا شده براي اين دو شير كاملا مناسب است و فرايند انتقال و نگهداري از اين‌دو شير نيز به‌طور كامل تحت‌نظارت سازمان حفاظت محيط‌زيست خواهد بود.

وي در پاسخ به اينكه آيا از اين‌گونه‌هاي جانوري براي غني‌تر كردن بانك ذخاير ژنتيك و زيستي نيز استفاده خواهد شد، افزود: اين مسئله در گام‌هاي بعدي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

کد خبر 292783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha