دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

الیاس نقی‌پور*: یکی از چالش‌های مهمی که ذهن فعالان صنعت و کسب‌وکار را به خود مشغول کرده است، این است که ایده‌های کسب‌وکاری را چگونه بفروشیم.

فروش

فروش ایده‌ها کار آسانی نیست و حتی می‌توان گفت سخت‌تر از ایده‌پردازی است. حقیقت این است که هر چقدر ایده بزرگ‌تر باشد، فروش آن سخت‌تر و مقاومت در برابر آن بیشتر خواهد بود. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید ایده‌های کسب‌وکاری‌تان را بفروشید:

  • برای ایده‌تان وقت بگذارید.

آیا ایده‌ی خود را چندین‌بار مورد آزمایش قرار داده‌اید؟ آیا از تجربیات دیگران استفاده کرده‌اید؟ چه درس‌هایی می‌توانید از تجربیات افرادی که در سازمان‌تان بوده‌اند، به دست آورید؟ آیا آنها موفق بوده‌اند؟ اگر نه، چرا؟ بیرون از سازمان‌تان چه تجربیاتی برای یادگیری وجود دارد؟ هر چقدر قبل از مطرح کردن ایده‌تان سؤالات بیشتر و دقیق‌تری بپرسید، آمادگی بیشتر برای پاسخ دادن به سؤالات دیگران خواهید داشت.

  • ‌قبل از جلسه‌ی اصلی جلسات دیگری داشته باشید.

چه کسانی می‌توانند به شما کمک کنند که ارزیابی درستی از ایده‌تان به دست آورید؟ چه کسانی می‌توانند ایده‌ی شما را تقویت کنند؟ چه کسانی به احتمال زیاد با ایده‌ی شما مخالف خواهند کرد؟ قبل از جلسه‌ی اصلی که قرار است در آن ایده‌ی خود را ارائه دهید، حتماً با این افراد ملاقات داشته باشید و با توجه به برداشت‌هایی که از نظرات آنها می‌کنید، استراتژی خود برای جلسه را تغییر دهید.

  • سؤالات و ایرادات را پیش‌بینی کنید.

فهرستی را آماده کنید و در آن 25 سؤالی را که به نظرتان از شما پرسیده خواهد شد، یادداشت کنید. خودتان را برای پاسخگویی به هر یک از این سؤالات آماده کنید. اگر نمی‌توانید به این سؤالات پاسخ دهید، احتمال اینکه ایده‌تان مورد پذیرش قرار گیرد، خیلی کم است بنابراین سعی کنید برای این سؤالات و ایرادات پاسخ‌های قانع کننده‌ای بیابید.

  • ایده‌تان را ساده‌سازی کنید.

همیشه این سؤال را در ذهن‌تان داشته باشید: چگونه می‌توانم ایده‌ام را برای یک بچه توضیح دهم طوری که او ایده‌ی من را درک کند؟ اگر بتوانید به این سؤال پاسخ درستی بدهید، مطمئن باشید در توضیح دادن ایده‌تان به افرادی که قرار است درباره‌ی آن تصمیم بگیرند، مشکلی نخواهیدداشت. پیچیده کردن و سخت کردن موضوع ارزشی ندارد بلکه آنچه ارزشمند است این است که بتوانید با زبانی ساده و تصاویری قابل فهم ایده‌ی خود را شرح دهید. ساده و مختصر صحبت کردن هنری است که خیلی‌ها ندارند و به همین دلیل تلاش می‌کنند با استفاده از کلمات سخت و غیرقابل فهم و با طولانی کردن جلسات، این نقص خود را بپوشانند. سعی کنید از این افراد نباشید.

  • سریع جا نزنید.

با خودتان روراست باشید. خیلی از انسان‌ها به وضعیت موجود عادت کرده‌اند و تغییر کردن برای‌شان خیلی سخت و دردآور است. بنابراین کاملاً طبیعی است که ایده‌ی شما چندین و چند بار با مقاومت روبه‌رو شود. اگر به راهی که در آن قدم گذاشته‌اید، اعتقاد دارید، ناامید نشوید و با بهبود ایده‌ی خود سعی کنید مخالفت‌ها را تغییر دهید. هیچ‌کدام از ایده‌های بزرگی که صنعت را تکان داده‌اند، یک‌شبه به ثمر ننشسته‌اند.

* منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

کد خبر 292778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha